בית המשפט השלום בתל אביב זיכה היום (ראשון) את מתן צדקה, חייל בשירות סדיר, שדקר שניים, אחד מהם מאבטח, בקניון דיזנגוף סנטר, בעת שהיה שרוי בהתקף אפילפטי ופעל בהעדר רצון חופשי.



על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו״ד אלברט זמנסקי מפרקליטות מחוז ת״א, לפני כשנתיים, ב-27 במרץ 2013, סמוך לשעה 18:30 שהה צדקה בקניון דיזנגוף סנטר ודקר באמצעות סכין את חי דבוש, תוך שהוא פוצע אותו בגבו



בשלב זה ניסו מאבטחי הקניון להשתלט על צדקה, והפילו  אותו ארצה,. אז הבחינו כי הוא אינו חש בטוב ומקיא. המאבטחים הזמינו ניידת טיפול נמרץ. בעוד אנשי מד"א מעניקים לו טיפול, המאבטח, בן כהן, שאל לפרטיו המזהים, וצדקה, בתגובה, התרומם, שלף את הסכין מכיסו, ודקר גם את כהן בירכו ופצע אותו. צדקה ניסה לברוח, עד שנתקל בדלת זכוכית ונפל ארצה.



צדקה הודה בכל עובדות כתב האישום, אלא שכפר באשמתו, וטען שעומדת לו הגנת ״היעדר שליטה״, מאחר והיה בהתקף אפילפטי אלים. הסכין שהחזיק היה אולר שהיה בכיסו מאחר והוא חייל בשירות סדיר.



חוות דעת פסיכיאטרית שהוגשה לבית המשפט על ידי הפסיכיאטר המחוזי קבעה כי אין ספק שהנאשם "לא סבל מכל לקות נפשית שהיא במהלך האירועים נושא כתב האישום". חוות דעת רפואית מטעם ההגנה הוגשה גם כן, במסגרתה נקבע כי אלה אינן בעיות מתחום הפסיכיאטריה, אלא הנוירולוגיה.



השופט שלח את צדקה להערכה נוירולוגית מטעם המדינה, שקבעה כי "בזמן ההתקף צדקה פעל בהיעדר רציה, עקב כפיה גופנית בשל ההתקף האפילפטי שלקה בו…”. הפסיכיאטר המחוזי תמך בחוות הדעת הרפואית, אולם המדינה, כך על פי פסק הדין, ״לא התרשמה כל עיקר מחוות הדעת המשלימה״.



בהחלטתו מנמק השופט שמאי בקר, ש"חזקה היא כי אדם אחראי למעשיו", וכי מי שטוען לסייג כלשהו מתוך האחריות הפלילית, כמו במקרה הזה, נטל ההוכחה עליו. במסגרת נטל ההוכחה קובע השופט ש״די לנאשם לעורר ספק סביר ביחס לתחולת הסייג הנטען, כדי לקבוע שאינו נושא באחריות פלילית״.



ֿהשופט ממשיך ומנמק את הדרך להחלטתו: ״הנאשם חזר והדגיש כי לא ידע מה היה לו, ואין לו מושג על מה ולמה ביצע את אשר יוחס לו״, תוך שהוא מפרט את חקירת החייל במשטרה, שתאמה, עוד לפני שהתייעץ בכלל עם עורך דין, את העובדות שעלו במהלך הדיון.



בסופו של פסק הדין כותב השופט בקר: ״משאימצתי את חוות הדעת הרפואית מאת המומחית הנוירולוגית, הד"ר ורבר, אני קובע כי הנאשם פעל בהיעדר רציה, ועל כן, נופלים מעשיו בגדר הסייג לאחריות פלילית, ואני מזכה אותו מעבירה של פציעה כשהעבריין מזוין".