דנה בר און (33) סובלת מניוון שרירים תורשתי מלידה. כל הטיפולים שניסו הרופאים לא הצליחו לעצור את ההידרדרות במצבה, עד שלפני כשבע שנים החלה לקבל קנאביס רפואי, שלדבריה הקל באופו ניכר על הכאבים ואפשר לה להמשיך ללכת בכוחות עצמה. בסוף השבוע הודיע לה משרד הבריאות שהמינון שלה יוקטן בשליש, והיא ורופאיה חוששים מהחמרה רצינית במצבה.


בר און החליטה להעלות לפייסבוק פוסט בנושא והוא זכה תוך כמה ימים לאלפי שיתופים. "זהו הפוסט החושפני הראשון שאני כותבת בחיי כי אני אדם די פרטי, אבל הפעם מצאתי עצמי בלית ברירה זועקת לעזרה, ואין שומע. אז אני פונה למרחב שבו תמיד יש מי שישמע ומקווה שגם יעזור", אמרה בר און, "אני מטופלת בקנאביס רפואי באופן רציף באותו המינון כבר שבע שנים", היא מספרת, "הייתי מהראשונים שקיבלו קנאביס רפואי בארץ, ואז נתנו לרופאים לבחור את המינון והם המליצו לי על מינון של 180 גר' לחודש. זה שינה את חיי, לפני הקנאביס הרופאים שלי כבר התחילו לבצע לי מדידות כדי להתאים לי מכשירים חשמליים מכף רגל ועד אגן. עכשיו הכאבים חלשים הרבה יותר ואני מתניידת בכוחות עצמי, בניגוד לכל הציפיות, והקנאביס זה הדבר היחיד שהשתנה בטיפול".

לדבריה, בעבר כבר הוקטן לה המינון והנזק הורגש מיד. "ב־2010 הקטינו לי את המינון ל־120 גר' לחודש, ותוך כמה ימים הבריאות שלי הידרדרה ואיבדתי תחושה בידיים. הרופא שלי נלחם למעני והחזירו לי את המינון די מהר, אבל כבר נדרשו חודשים שלמים לתקן את היכולת המוטורית שלי. כעת מקטינים לי את
המינון שוב ללא שום הסבר", אמרה בר און.


במשרד הבריאות מסבירים כי הצריכה המקובלת היא 30 גר' לחודש. "מדובר במינון חריג (פי חמישה) מהצריכה המקובלת", טענו במשרד הבריאות, "אושר כעת מינון של 120 גר', שאף הוא גבוה פי ארבעה מהממוצע, וזאת בתיאום עם הרופא המטפל. בסיום הרישיון הנוכחי, נבקש ייעוץ נוסף כדי לגמול את המטופלת גם ממינון גבוה זה. למשרד הבריאות יש אחריות למנוע שימוש במינון יתר העלול לפגוע במטופל".

"החלטות שרירותיות"

גורמים במשרד מוסיפים כי בעבר לא הייתה אכיפה מספקת בנושא וייתכן שנעשו טעויות, וכיום ישנם חולים המחזיקים בכמויות מופרזות של קנאביס רפואי שלא משמשים אותם רק לשימוש עצמי, תופעה שמנסים כעת לעצור. אבל בר און טוענת כי עבורה זה אינו המצב: "אני מעשנת סיגריה כל שלוש שעות. זה מגיע לכמויות האלה, אבל אין דבר אחר שעוזר לי עם הכאבים. אם יש למשרד הבריאות עדויות שאני עושה משהו אחר עם החומר - שיפעלו נגדי בנושא. אבל זה לא מה שקורה, וגוף פקידותי שלא בדק אותי פשוט מקבל החלטות שרירותיות".