אם לא די במצוקה שמערכת הבריאות הציבורית נמצאת בה, לאור מגמת ההפרטה בה, כעת מסתבר כי גם המצוקה הכלכלית של מעמד הביניים ושל העניים בחברה הישראלית מביאה ישראלים רבים להזניח טיפולים רפואיים שהם זקוקים להם. סקר חדש המתפרסם היום (ראשון) שם למטרה לבדוק עד כמה עמוקה המגמה המדאיגה הזאת.



הסקר, שערכה עמותת לב נעמי, עמותה ותיקה הפועלת לסיוע עבור חולים ובני משפחותיהם, באמצעות מכון TRI, מגלה עוד טפח מדאיג של מימדי העוני בישראל שנחשפו בסוף השנה האזרחית במספר דוחות אחרים. מהסקר עולה כי 23.6% מהזקוקים לטיפול תרופתי ויתרו עליו כש-72% מתוכם ויתרו בין היתר על טיפולי שיניים (17% מהאוכלוסייה הכללית), 49.2% על רופא מומחה פרטי, 41.5% מהם ויתרו על תרופות ו-14.4% ויתרו על ניתוח.



פילוח עמוק יותר של הנתונים מעלה כי ויתור על תרופות אינו נחלתם של עניים בלבד. בקרב הנסקרים שמשתייכים למעמד הביניים 21% הצהירו על כך. אחוז המוותרים על טיפול רפואי בקרב בעלי הכנסות נמוכות יותר עומד על 45% מהזקוקים לו.



עוד עולה מהסקר כי מי שמזניחים את עצמם יותר מכל הם דווקא בני דור הביניים בגיל 54-35, רובם בעלי משפחות. אחוז המוותרים על טיפול רפואי בקרב שכבת הגיל הזאת עומד על 54.5% ובקרב הצעירים בני 25-34 על 27.7%. הסקר מתבסס על מדגם של 501 נשאלים בגיל 18 ומעלה.



יו"ר "לב נעמי", משה כהן, אמר בהמשך לפרסום נתוני הסקר: "תוצאות הסקר העגומות רק מדגישות את מצבם הקשה של אלפי משפחות בישראל שלא רק מתקשות כלכלית אלא נאלצות להתפשר עם על בריאותם. אנחנו עוסקים בסיוע לקהילה מזה עשרות שנים ולצערי ככל שעוברות השנים המשימה שלנו רק הופכת לגדולה ומורכבת יותר".



שמוליק בן יעקב, יו"ר האגודה לזכויות החולה, אמר: "הסקר הזה מהווה החמרה במצב החולים - מדווח על מספר גדול יותר של אנשים שמוותרים על טיפול תרופתי מבסקרים קודמים .זה מבטא את ההתדרדרות במערכת הבריאות שלנו, שהופכת יותר ויותר למערכת עם פערים גדולים שנותנת שירות טוב לעשירים ושירות רע לעניים. אם נצרף לזה את תורי ההמתנה לניתוחים ההולכים וגדלים במערכת הציבורית, זה נראה כאילו אנחנו הולכים לכיוון של המערכת האמריקנית - שמאוד גדולה בעלויות שלה לחולה ומאוד בינוניות ביעילות שלה".



בן יעקב הוסיף: "גם בוועדת הסל האחרונה תרופות בסך שווי של שני מיליארד שקלים שהוגשו לא נכנסו, בעוד בשנים קודמות עמד ההיצע שנשאר בחוץ על פחות מחצי מיליארד. כל זה מבטא את אותה בעיה - ישנה אוכלוסיה הולכת וגדלה של אנשים שאם לא יתנו תוספת תקציב רצינית הרבה יותר הפערים רק ילכו ויעמיקו, ומספרי האנשים שלא יכולים להרשות לעצמם טיפול רפואי ילכו ויתרחבו. הממשלה חייבת להתערב ולעשות שינוי, כי זה עולה בחיים של אנשים".