מערכת הבחירות מאחורינו, ועתה מוטלת האחריות על ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה ובין היתר למנות את השר לביטחון הפנים הבא.



כבר בכניסתו לתפקיד יצטרך השר הנבחר למנות את המפכ״ל הבא, ואם הדברים יתנהלו כסדרם הוא ייפגש תחילה עם המפכ״ל המכהן רנ״צ יוחנן דנינו כדי לשמוע את עמדתו.



כידוע, ב־1 במאי אמור המפכ״ל לסיים את כהונתו השנייה בתפקיד, אלא אם כן יתבקש על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו או לחלופין מהשר לביטחון הפנים שייכנס לתפקיד להאריך את כהונתו בכמה חודשים.



״המפכ״ל כבר הכין עצמו לפרישה כשהוא מסופק מהעשייה שלו ומהישגי המשטרה. הוא מתכוון לעמוד במשימות שהציב לעצמו עד לאותו מועד, והוא מוכן נפשית לפרישה מהשירות אחרי יותר מ־30 שנה, כך עולה מהשיחות עמו. אולם, וכאן האולם הגדול, אם יתבקש להישאר בתפקיד תקופה נוספת לצורך חפיפה או השלמת המוכנות של השר הנכנס לפני שיבחר את המפכ״ל הבא, הוא יסכים לפנייה ולו רק מפני שהארגון חשוב ויקר לו״, אמר בכיר המקורב לרנ״צ דנינו.



בכל מקרה המפכ״ל מתכוון לשוחח עם השר לביטחון הפנים הנכנס ולהעביר אליו את המלצותיו לגבי מועמדים לכהונה כמפכ״ל ובכוונתו להדגיש בלבד את היתרונות של כל מועמד.



מבדיקה שערך ״מעריב־סופהשבוע״ עולה כי מתוך רשימת המועמדים ששמם הוזכר בחודשים האחרונים למשרה הבכירה נותרו במרוץ, נכון לעתה, שלושה מועמדים מובילים המגיעים לישורת האחרונה, כל עוד הדברים קשורים לרנ״צ דנינו.



שניים מהמועמדים שעדיין משרתים במשטרה הם ניצב בנצי סאו, מפקד מחוז (ממ״ז) תל אביב שמונה לאחרונה במקביל גם לתפקיד הסמפכ״ל במקומו של הניצב המודח ניסים מור; וכן ניצב אהרון אקסול, ראש אגף המבצעים במשטרה. אליהם צורף לאחרונה ניצב בדימוס יואב סגלוביץ', ראש אגף החקירות והמודיעין (אח״מ) שפרש מהמשטרה ביולי 2013.



ניצב נוסף ששמו עלה בעבר כמועמד למשרת המפכ״לות הוא ניצב יורם הלוי, מפקד מחוז דרום, אלא שמועמדותו ירדה מהפרק על ידי המפכ״ל, בעיקר בשל אופיו קר המזג ויחסי האנוש שלו.



בכירים במשטרה אמרו כי ״המשטרה היא ארגון גדול ומסועף שהשוטרים בו חייבים כל הזמן יחס אישי ומגע יומיומי מבחינת צמרת הפיקוד. תפקידו של מפכ״ל זה לעסוק כל הזמן בחיבורים וקישורים ולכן המפכ״ל לא ייגע בנקודות התורפה של המועמדים הראויים מטעמו, אלא יציין את היתרונות הבולטים של כל אחד מהם, כך שלשר לביטחון הפנים תהיה מפה ראויה לצורך קבלת החלטות״.



גורמים במשטרה מציינים כי רנ״צ דנינו לא פוסל אפשרות כי השר לביטחון הפנים שייבחר ייכנס למשרה עם דעה מוצקה לגבי מועמד ראוי מבחינתו וגם זה לא נפסל על ידו. 



מהמשטרה נמסר: "המפכ"ל אינו עוסק בסוגיה זו כלל והוא מתרכז בעשיה האירגונית וביעדי תכנית המפנה אותה הנהיג עם כניסתו. המפכ"ל כבר הודיע כי אין בכוונתו להמליץ על מועמד כלשהו אלא לשכנע את השר שיבחר כי המפכ"ל הבא צריך לבוא משורות האירגון כפי שהצהיר על כך בעבר. ההחלטה בדבר המינוי נתונה בידי השר והממשלה".