לנאוה בוקר (44), חברת כנסת חדשה, מקום 25 ברשימת הליכוד, היה יום בחירות מרגש מאוד. לא רק משום שבסופו התבשרה שתיכנס למשכן, נגד כל הסקרים. “זה גם היה יום הולדתו של בעלי ז”ל, ליאור”, היא אומרת. “ב־ 17 במרץ בכל שנה אנחנו עולים לכרמל, לאנדרטה לזכר הנספים באסון, כדי לציין את יום ההולדת שלו במקום שבו נהרג”.



תנ”צ ליאור בוקר הכיר את העיתונאית הצעירה נאוה פרחי בעת ששימש מפקד משטרת חדרה. זיק האהבה ניצת בין השניים. ביום הראשון של אסון הכרמל, בשנת 2010 , בוקר, שהיה קצין המבצעים של המחוז הצפוני, ניסה לחלץ סוהרים מתוך האוטובוס שעלה באש - ומצא את מותו.



מאז מקדישה אלמנתו את חייה לפעילות ציבורית, בעיקר למען שיפור שירותי הכבאות והחירום במדינה. לקראת הבחירות לכנסת ה־ 20 התמודדה בוקר בפריימריז לרשימת הליכוד על המקום ה־ 25 , המשוריין לאישה חדשה - וזכתה.



“ביום הבחירות, בין הסיבובים בקלפיות, עליתי יחד עם ההורים של ליאור לאנדרטה”, מספרת בוקר. “אבא שלו אמר לי ‘ליאור מקבל מתנת יום הולדת, את תהיי חברת כנסת’. וכן, זה קרה. זה היה רגע מאוד מרגש”.



בוקר מספרת כי מאז תוצאות המדגמים, שבהם הובטח מקומה בכנסת הבאה, “לא הפסיקו הטלפונים. נראה לי שיש לי 800 הודעות סמס שעוד לא עניתי להן”.



את הטלפון המרגש ביותר ביום שלישי בלילה היא קיבלה מהוריו של ליאור, שאותם פגשה בצהריים על הכרמל. “הם היו כל כך גאים ואמרו לי שליאור היה גאה בי", היא מספרת. "הם אנשים מבוגרים שקשה להם מאוד מאז שהוא הלך.עבורם זה סוג של סגירת מעגל. במיוחד עם צירוף המקרים, שזה קרה בתאריך יום ההולדת שלו". בוקר, ששני הוריה נפטרו כשהייתה צעירה, מספרת עוד כי "הם כמו הורים שלי. הם מאוד ריגשו אותי".




אסון הכרמל (צילום: מקס ילינסון)



ברגע האחרון 



היא החליטה להתמודד בפריימריז שבוע לפני קיומו. ראש הממשלה נתניהו אפשר לה את ההתמודדות, אף על פי שלא הייתה חברת ליכוד משך הזמן הנדרש.



דוח מבקר המדינה בנושא השריפה בכרמל הטיל בין היתר אחריות על הממשלה, שנתניהו היה אז בראשותה. למרות זאת, בוקר אומרת כי "נתניהו תפקד מצוין בזמן האסון, שלושה ימים הוא התקשר לכל ראשי המדינות והזמין מטוסי כיבוי מכל העולם, כולל הסופרטנקר. אחר כך הוא עשה את כל מה שהבטיח לי בנושא מערך כבאות והצלה. זה מראה לי שיש לנו על מי לסמוך. בנוסף לכך, דרכו של הליכוד היא דרכי, מאז ילדותי".



ההיכרות האישית של בוקר עם נתניהו הייתה בעקבות האסון. “כעיתונאית, יצא לי לדבר איתו בעבר”, היא אומרת, “אבל הפגישה הראשונה הייתה לאחר האסון. הוא הבטיח לי לטפל בהקמת רשות כבאות ארצית ובטייסת הכיבוי שבוטלה. אלה שני הנושאים שבגללם לדעתי האסון הזה קרה. חצי שנה לאחר מכן קמה טייסת של שמונה מטוסים, שיוצאת למאה גיחות בחודש. עוד חודשיים המספר עולה ל־ 14 . רשות הכבאות הארצית הוקמה לפני שנתיים”.



לפני שבועיים, ביום האישה הבינלאומי, הנחתה בוקר כנס נשים של הליכוד, שנטען על ידי המבקרים כי הפך לסוג של הצדעה לאשת ראש הממשלה שרה נתניהו. “זה לא אירוע הצדעה לשרה נתניהו”, היא טוענת. “זה היה כנס נשים לרגל יום האישה ואורחת הכבוד הייתה נתניהו. אי אפשר להגיד שזה היה כנס לכבודה. הנשים מאוד פרגנו לה ותמכו בה. היא קיבלה שם כל כך הרבה אהבה, חום ותמיכה. לאחר האסון שרה נתניהו חיבקה את המשפחות. היא ליוותה אותנו לאורך תקופה ארוכה ועזרה לנו. היא ישבה עם בתי שהייתה בת 17 , כפסיכולוגית ילדים, דיברה איתה ונתנה לה הדרכה איך להתמודד עם הטראומה”.



בוקר אומרת כי “אני לא יודעת מאיפה כל הסיפורים האלה עליה. זה לא לעניין וזו לא היא. אני מכירה אישה אחרת לגמרי”.



על הטענות שנתמכה על ידי ראש הממשלה בפריימריז, בוקר אומרת כי “נתניהו לא ידע שאני מתכוונת להתמודד, זו הייתה החלטה שלי, ברגע האחרון. נרשמתי עשר דקות לפני המועד. זה היה כנגד כל הסיכויים ותודה לאל התוצאות היו טובות. אני מבינה שנתניהו היה מעוניין שאבחר, אבל אני מעדיפה לא לדבר על זה, אלא על העתיד”.



הסקרים לאורך כל מערכת הבחירות השאירו את בוקר מחוץ לכנסת, אבל היא כל הזמן האמינה. “היה פער בין מה שהרגשתי בשטח, שאני מקבלת חיבוק


גדול וכולם מדברים איתי על זה שרק ביבי יכול וצריך להיות ראש הממשלה, ובין הסקרים. הייתי בתחושה טובה מאוד לאורך כל הדרך”, אומרת בוקר.



“לפי הסקרים, בכלל לא הייתי צריכה להיות בכנסת, אבל לשמחתי העם אמר את שלו. רוב העם הוא ימני ובעזרת השם תהיה ממשלה ימנית שתשמור על המדינה שלנו, כמו שצריך להיות”.



על הניצחון של הליכוד ונתניהו נגד כל הסיכויים, בוקר חושבת ש”נחצו גבולות שאסור היה לחצות אותם. הציבור אמר את שלו והביע בקלפי את מה שהוא מרגיש”.



בוקר אומרת שעכשיו המשימה היא “לחשוב הלאה, איך אנחנו פותרים את בעיות הדיור ויוקר המחיה. אלה נושאים שאנחנו הולכים ללמוד אותם מקרוב. אני טירונית עדיין ונראה איך אפשר לשנות, שיהיה הרבה יותר קל לאנשים לחיות כאן. עכשיו מתחילה העבודה האמיתית, ויש הרבה מה לעשות. אני לא מאלה שיושבים בשקט. יש נושאים שאני מטפלת בהם מבחוץ כבר ארבע שנים, כמו מוכנות לשעת חירום והצלת חיים. הנושאים קרובים ללבי מאז אסון הכרמל. עשיתי כל מה שאפשר כדי שיהיה שינוי”.




"היה פער בין מה שהרגשתי בשטח ובין הסקרים". בוקר ליד הזוג נתניהו בלילה נצחון (צילום: מרים אלסטר פלאש 90)



מתחילה לעבוד


“יש לי עוד כמה משימות בכנסת” אומרת בוקר, “אחת מהן היא הקמת מוקד משותף לכלל רשויות החירום, כמו בארצות הברית. זה מציל חיים. אבל אני רק עכשיו מתאוששת מכל היום שאחרי, אז בוא נחכה. מאוד מדבר אלי תפקיד יו”ר ועדת הפנים. יש עוד כמה נושאים שמעניינים אותי, אז אני בודקת”.



רוצה להיות שרה?
“בהחלט. אני חושבת שכל חבר כנסת היה מעוניין בכך”.



אמרת את זה לראש הממשלה?
“לא, אבל כששואלים אותי אני עונה. אני חושבת שיש לי הרבה מה לתרום. אני יודעת לבצע. את היכולות שלי כבר הוכחתי בשנים האחרונות”.



בוקר, אחת מרשימה ארוכה של עיתונאים לשעבר שיכהנו בכנסת ה־ 20 , אומרת כי “הייתי כתבת רווחה וחינוך במשך שנים ואלה נושאים שקרובים אלי”. על החיבור בין פוליטיקה ועיתונות היא אומרת ש”מדובר במקצועות די חופפים. העשייה היא חלק ממני, ואם במקום לדפוק על הדלתות של הח”כים אעשה את זה בעצמי, אז בהחלט עדיף”.



הפוליטיקה הייתה חלום ילדות?
“כילדה חלמתי להיות עיתונאית. רק בשלב יותר מאוחר חלמתי להיות חברת כנסת. את החלום הראשון כבר הגשמתי. עכשיו מתגשם החלום השני. כאישה אני שמחה על כך שנכנסו יחד איתי עוד שש נשים בליכוד. זה יפה מאוד. קידום מעמד האישה הוא נושא חשוב וצריכה להיות נציגות מכובדת של נשים בכנסת ובכל מקום. יש הרבה מה לעשות בנושא”.



אחד הנושאים שבוקר מתכוונת לקדם הוא ביטול המונופול של הרבנות על הנישואים: “אני מאמינה בברית הזוגיות. צריך לתת אפשרות לזוגות שלא מקובלים על ידי הרבנות להתחתן. ליאור ואני היינו בעל ואישה לכל דבר, אבל הנישואים שלנו היו אלטרנטיביים ולא ברבנות, כי כשהתגרשתי מבעלי הראשון מצאתי את עצמי תלויה בחסדי הרבנות, וזה נורא”.



בוקר מצהירה כי תתמוך גם בשוויון זכויות לזוגות חד־מיניים: “הליכוד היא מפלגה מאוד מגוונת, יש בה מקום נרחב לדעות וחשיבות. תמיד אפשר למצוא את הפתרון באמצע. אסור לשכוח שהליכוד היא תנועה לאומית ליברלית”.



חברת הכנסת הנכנסת מספרת כי “הדבר שהיה הכי חסר לי ברגע שנודעו תוצאות הבחירות זה החיבוק של ליאור. קשה מאוד לשמוח שמחה שלמה כשאדם כל כך חשוב בחיים שלך לא שותף בה. אני מקווה רק שהוא יודע שקיבל מתנה ליום ההולדת”.



יש אהבה חדשה באופק?
“לא. הלוואי, אני רוצה מאוד והיו כמה מערכות שלא צלחו. אני קצת בררנית ומאמינה שכל דבר קורה בעתו. עכשיו אני משנסת מותניים ומ־ תחילה לעבוד”.