האנשים מאחורי המספרים: איתי חזן (30), תושב קריית ביאליק, למד לאחרונה על בשרו מה עובר על אדם שנאלץ להתאשפז באחד מבתי החולים בארץ, שנמצאים בקריסה מוחלטת.

חזן, שעבר תאונה קשה לפני כשלוש שנים ומאז סובל משיתוק בפלג גופו התחתון ומקרע בחוט השדרה, נאלץ להגיע לחדר המיון של בית חולים רמב"ם בחיפה ביום ראשון האחרון. הוא סבל מחום גבוה ומקשיי נשימה. "בבית החולים אבחנו שאני סובל מדלקת ריאות ומדלקת בדרכי השתן", הסביר אתמול חזן בשיחה עם "מעריב-השבוע". אף שהוא היה אמור להתאשפז במחלקה פנימית, נאמר לו שבשל "עומס רב" הוא ייאלץ להמתין במיון עד שיתפנה עבורו מקום.

אז התחיל הסיוט האמיתי: חזן, שבעקבות השיתוק שלו מוגדר כבעל צרכים מיוחדים, מתקשה לשלוט על צרכיו ונזקק לעזרה סיעודית. למרות זאת, לטענתו סירב הצוות הרפואי לסייע לו בטענה כי השירותים האלו אינם מסופקים בחדר המיון. לדבריו הוא נאלץ להמתין לא פחות מ-24 שעות עד שהועבר למקום שיכול לתת לו מענה.

"אני מתקשה לשלוט על הסוגרים שלי", סיפר חזן, "בשעות הערב קרה לי 'פנצ'ר'. ניסיתי לקרוא לאחות או לרופא אבל אף אחד לא בא. הזעקתי את אבא שלי וגם הוא ניסה להביא אותם אבל הם אמרו שאני יכול לחכות. בינתיים הלכלוך התפשט, וכשאחד האחים סוף סוף הגיע, הוא נזף בי ובאבא שלי שזה נמרח על הרצפה. לא עשו לי שטיפה, ניקו קצת והחזירו את החיתול, שום סטריליות. ביקשתי שייתנו לי להתקלח אבל הם אמרו שאין מקלחת מונגשת במחלקה ואין צוות שיכול לעשות את זה. ככה נשארתי, מלא בלכלוך כל הלילה, עד למחרת אחר הצהריים. לאדם במצבי, להגיע לבית חולים ולהיות נתון לחסדים של זרים, זו אף פעם לא חוויה פשוטה. אני משתדל לא להגיע לבתי חולים עד שאני במצב של קריסה טוטאלית. אבל לא דמיינתי שזה יהיה גרוע עד כדי כך".
 

בעקבות המקרה טענה אתמול אסתר סיוון, מנכ"לית ארגון בזכות, המרכז לזכויות אנשים עם מוגבלות, כי "מעבר לחובה של כל מקום להנגיש את שירותיו לאנשים עם כל סוגי המוגבלות, כל בית חולים חייב להבין כי מרגע שנקלט אצלו חולה בעל מוגבלות, הוא האחראי לשלומו ולבריאותו".

מבית חולים רמב"ם נמסר בתגובה: "לצערנו, עקב העומס במיון, שהגיע בשיאו ל־190%, לא היה ניתן לתת טיפול סיעודי מיטבי לכל המטופלים. יחד עם זאת, ועדת הנגישות של בית החולים בוחנת מקרים מסוג זה כדי ללמוד אם אפשר להוסיף ציוד בסיסי כמו כיסאות גלגלים מותאמים לשירותים כדי להקל על הנגישות של נכים גם במצבים של תת כוח אדם".