בישראל נעשים בשנה יותר מ־35 אלף טיפולי IVF, הפריה חוץ גופית, אבל על פי נתוני משרד הבריאות רק כ-16% מתוכם מסתיימים בלידת ילד חי. מחקר חדש שנעשה בספרד יכול להוות תקווה חדשה לזוגות שלא מצליחים בתהליכי ההפריה.
 
הנחת העבודה המשמשת כיום את הרופאים בתחום היא ש"חלון הפוריות" מתרחש בזמן קבוע במחזור החודשי אצל כלל הנשים. עם זאת, במסגרת המחקר החדש טוענים החוקרים כי גילו שלכל אישה קיים חלון זמן ייחודי ושונה ובו סיכויי קליטת העוברים גדלים.
במחקר, שהתבצע במרפאת הפוריות במדריד, בנו החוקרים בדיקה חדשה היכולה לנתח את הגנים של האישה, וכך למצוא את המועד המדויק שבו יש לנסות לבצע את ההפריה. הבדיקה כרוכה בלקיחת ביופסיה של רירית הרחם ובחינתה במיקרוסקופ.


17 נשים שעברו כמה ניסיונות כושלים של הפריה חוץ־גופית השתתפו בפיילוט, ובתשעה מהמקרים הסתיים הניסוי בהצלחה. החוקרים מעריכים כי ביצוע הבדיקה עבור נשים שטיפולי ההפריה לא צלחו עבורן יוכל להעלות את מספר ההפריות המוצלחות בכ־20%.

פרופ' שלמה משיח, אחד מבכירי רפואת הפריון בישראל, אומר כי מדובר בבשורה שיכולה לסייע לזוגות רבים בארץ: "אם עד עכשיו סברנו שיש 'להאשים' את איכות העוברים בכך שלא מצליחים להשיג השרשה שלהם ברחם, המחקר נותן אפשרות נוספת לכישלון ההפריות. יש חלק משמעותי גם לרחם, ואם התפיסה הנהוגה כיום היא שהזמן המיטבי שבו הרירית מוכנה לקלוט את העוברים תלוי במועד הביוץ, מתברר כי אצל חלק מהנשים, אלו שעבורן ההפריות לא עבדו, המנגנון עובד אחרת". לדבריו, נדרש להמשיך לחקור את הנושא באופן רחב יותר: "השיטה הזאת יכולה להגדיל את סיכויי הצלחת ההפריות בארץ ביותר מפי שניים".