קופות החולים אמורות לספק למבוטחיהן תרופות ומכשירים בעלות מוזלת, אבל מרט גרצמן (26) גילה כי קופת החולים "לאומית" גובה ממנו תשלום על מסיכת נשימה של יותר מפי 2 ממחירה בשוק הפרטי.

מצבו של גרצמן, חולה מלידה בניוון שרירים, התדרדר בחמש השנים האחרונות והוא נזקק למכשיר נשימה. בעוד המכשיר עצמו כלול בסל התרופות ומסובסד חלקית על ידי המדינה, האביזרים הנלווים לא נכללים - וכך נדרשים המטופלים לרכוש אותם בעלות מלאה. ב׳׳לאומית׳׳ הודיעו לו שיגבו ממנו על מסיכת נשימה 600 ש"ח לשנה, אבל אחרי שנתיים של שימוש גילה גרצמן במקרה כי הוא יכול לרכוש את המסכה מהיבואן בסכום נמוך משמעותית - 250 ש"ח בלבד.
"מדובר באותה מסיכה בדיוק, לא ברור לי מאיפה נובע הפער במחיר והקופה לא מספקת תשובות", מספר גרצמן, "במשך שנתיים שילמתי להם את הסכום שביקשו. זה נראה לי מוגזם אבל הנחתי שאם זה המחיר שקופת החולים מציעה, גוף שאינו מסחרי ולא אמור להרוויח עלי כסף, אז זה המחיר הטוב ביותר".

הוא הוסיף כי "יום אחד צלצלתי ליבואן, ואמרו לי שאפשר לרכוש את זה דרכם ב־250 ש״ח בלבד. ניסיתי להגיד את זה לקופה - והם אמרו שאין מה לעשות. המידע הזה אף פעם לא ניתן ביוזמתם. שילמתי סתם תקופה ארוכה את המחיר הגבוה ואני בטוח שרוב המבוטחים, שלא בודקים, עדיין משלמים. זה מעצבן ואני לא מבין את הרעיון מאחורי ההתנהלות הזו".
מ״לאומית״ נמסר: "המחיר לפריט זה נקבע במכרז. לגבי המסכה שנרכשה - אנו רוכשים רק מחברות מוכרות בארץ, שמייבאות את הציוד ויודעות לתת אחריות, תמיכה וליווי טכני".

בעקבות המקרה פנו באגודה לזכויות החולה בשיתוף העמותות "צעדים קטנים" ו"לנשום" לארבעת קופות החולים, בבקשה לקבל פרטים לגבי אופן הגביה שלהם על מדיניות הגבייה שלהם על אביזרי מכשירי הנשימה - וכך יוכלו להשוות למחירים בשוק הפרטי ולהביא את המידע לידיעת ציבור החולים, אבל כמעט חודש עבר מאז שהמכתב נשלח ואף קופה לא נתנה מענה.

"יש כאוס מוחלט בתחום הזה של מכשירים ואביזרים״, אומר שמוליק בן יעקב - יו״ר האגודה לזכויות החולה ״-בשונה מתרופות, להם יש מחירון קבוע ואז לוקחים את אחוז ההשתתפות העצמית הנדרש ומחשבים את הסכום, כאן לא ברור כמה מוצר עולה במקום וכמה קופה אמורה לגבות, וכך כל קופה עושה מה שבה לה. מכעיס ש"לאומית" ושאר הקופות התעלמו מהפניה שלנו. לכן אני קורא למשרד הבריאות לעשות את הסדר הזה, לדרוש מכל קופה את הנתונים ולקבוע סטנדרטים של טווח מחירים שהגיוני לגבות. רק ככה ניתן יהיה להסדיר את התחום הזה".