בימים הקרובים יחל הליך יזום ליציאת אפריקאים השוהים במתקן חולות למדינה שלישית - כך הודיע אתמול משרד הפנים.
שר הפנים גלעד ארדן (הליכוד) גיבש מסלול חדש להרחבת מסגרת היציאה מרצון של המסתננים ומבקשי המקלט למדינה שלישית. על פי התוכנית, החל בימים הקרובים, בנוסף לפנייה עצמאית ליציאה מרצון שתיעשה על ידי השוהה עצמו, יוצע באופן יזום למסתננים ולמבקשי המקלט השוהים במתקן חולות בנגב לצאת למדינה שלישית בטוחה, כך שהאופציה לא תותנה בהסכמתם בלבד. בינתיים מדובר בכ־2,000 אפריקאים הנמצאים במתקן חולות.
ארדן הבהיר שבמקביל הוא פועל לכך שקווי היסוד של הממשלה הבאה יכללו את השלמת הוצאתם של האפריקאים מישראל והשבתם לארצות מוצאם או למדינות אחרות, ולו כדי להקל במעט על התושבים הוותיקים בדרום תל אביב.

ברשות האוכלוסין וההגירה במשרד הפנים הבהירו שהמדינה הגיעה להסדר עם שתי מדינות אפריקאיות המוכנות לקלוט מסתננים ומבקשי מקלט שנכנסו לישראל ואי אפשר להחזירם למדינות מוצאם. ההסדרים מאפשרים למסתנן יציאה ושהייה בטוחה במדינה השלישית, הגם שמחקרים אחרונים מדווחים על קשיי הסתגלות חריפים במדינות הקולטות. מתחילת 2014 נרשמה היענות של כ־1,500 אפריקאים שיצאו למדינה שלישית, בנוסף ליותר מ־7,000 שיצאו למדינת מוצאם בתקופה זו.
ברשות ציינו שמתווה הפעולה החדש שמוביל ארדן קיבל את אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, והוא ייושם כבר בימים הקרובים.
לשוהה בחולות שיסכים לעזוב יימסר מלוא המידע על הליך היציאה ועל הליך הקליטה במדינה שאליה הוא אמור להגיע. הליך היציאה, לרבות כרטיסי הטיסה, בתי מלון ומענק היציאה בסכום של כ־3,500 דולר, יהיו באחריות מדינת ישראל ובמימונה.
לשוהה שהוצע לו מתווה היציאה יינתנו 30 ימים להתארגנות ליציאה. זה שיסכים להליך יחל בהסדרת יציאתו, וזה שיסרב לכך - ייערך לו שימוע שבסופו יוחלט אם להעבירו למתקן משמורת, כמי שאינו משתף פעולה עם הרחקתו לפי סעיף 13 לחוק הכניסה לישראל.
ארגונים ופעילים בשכונות בדרום תל אביב הגיבו בחיוב ליוזמה החדשה. ״למדינה יש זכות מלאה, גם על פי החוק הבינלאומי, להוציא מסתננים לא חוקיים משטחה, כל עוד היא מבטיחה שלא נשקפת להם כל סכנה במדינת היעד. אוסטרליה חתמה על הסכם דומה עם קמבודיה כדי להתמודד עם הגירה בלתי חוקית לשטחה״, ציין ראש תחום ההסברה במרכז למדיניות הגירה ישראלית, יונתן יעקובוביץ', "אנו מקווים כי המהלך אכן יקרום עור וגידים וכי יש כאן בשורה אמיתית לאזרחי מדינת ישראל ולתושבי דרום תל אביב בפרט״.
במקביל לניסיונות להאיץ יציאה מרצון של אפריקאים, מגבירה המשטרה בדרום תל אביב את מבצעי האכיפה, בתיאום עם משרדי ממשלה נוספים. בארבעת החודשים האחרונים התקיימו כ־20 מבצעים משולבים נגד עסקים של אפריקאים, בעיקר ״חמארות״ (פאבים אריתראיים), הפועלים באזור התחנה המרכזית הישנה. במבצעי האכיפה השתתפו בין היתר פקחים מטעם משרד הבריאות, משרד התשתיות, רשות המסים, חברת החשמל ועיריית תל אביב.
על פי הערכות, באזור התחנה המרכזית הישנה שוהים כיום כ־45 אלף מסתננים ומבקשי מקלט ובסופי שבוע מספרם מגיע לכ־60 אלף.