משרד הבריאות מפרסם הערב (ראשון) נתונים מדאיגים המצביעים על זינוק חד במספר מחלות הנובעות מצריכת מזון מזוהם או מקולקל. בתוך חמש שנים חלה עלייה במספר מקרי הברוצלוזיס, הנגרמת מחיידקים הנמצאים במוצרי חלב שאינם מפוסטרים כראוי. בשנת 2014 דווחו 595 מקרים של תחלואה, בעיקר באוכלוסייה הלא יהודית, במחוז הדרום.



מחלת השיגולזיס, הנגרמת מזיהום צואתי המגיע לפה - מזון או משקה מזוהם שיכול לנבוע מאי שמירה על היגיינה כמו שטיפת ידיים על ידי הצרכנים או המייצרים, הפכה גם היא לנפוצה יותר. ב-2014 דווחו 4,607 מקרים. בחמש השנים האחרונות מחצית מהמקרים החדשים אירעו למתגוררים במחוזות תל אביב וירושלים, 83% בקרב ילדים עד גיל 9 ו-92% מהחולים הם יהודים. 
 
גם בבליסטריוזיס - מחלה זיהומית הגנרמת בעקבות אכילת מזון מזוהים בחיידק ליסטריה, הנמצא במאכלים קרים המוכנים לאכילה כמו כריכים ארוזים, גבינות, נקניקים ובשרים מעושנים וירקות שאינם רחוצים - חלה עלייה - בשנת 2014 היו 61 מקרי תחלואה, מה שנחשב למגמת עליה קלה. המחלה מסוכנת במיוחד לנשים הרות, העלולות להדביק את צאציהם, אנשים מבוגרים או עם מערכת חיסונית מוחלשת, ובמקרים אלו היא עלולה להפוך לקטלנית.


בסלמונלה נרשמה דווקא ירידה קלה בתחלואה, אך דווחו 1,485 מקרים חדשים. את הנתונים פרסם משרד הבריאות לקראת יום הבריאות העולמי, שיערך ביום שלישי, בנושא בטיחות המזון. ממשרד הבריאות נמסר: "בתהליך ייצור המזון היצרן מתייחס לסיכונים אלו ונוקט באמצעים למניעה וצמצום תוך שימוש בכללי איכות ובטיחות".

"במידה ואירעה תקלה יצרן המזון פועל לביצוע החזרה משיווק של המזון ומיידע את הציבור להימנע מצריכת המזון. לכן אנו כצרכנים נדרשים לעקוב אחר הודעות מסוג זה ולהימנע מצריכת המזון בהתאם לפרסום. מזון חשוף לסיכונים בטיחותיים גם בעת שהייתו בדרכי השיווק וכן בעת השימוש בו בבית. צרכנות נבונה בעת רכישת המזון ושימוש נכון במזון בבית יסייעו לצמצום הסיכון הבטיחותי".

לצרכנים מומלץ לשמור על היגיינה, להפריד בין מזון גולמי למזון מבושל, לבשל את המזון ביסודיות, לשמור מזון בטמפרטורה מתאימה ולהשתמש במים וחומרי גלם בטוחים.