בהרכב של שלושה שופטים החל היום (שני) בג"צ לדון בעתירה נגד האפליה שנוצרה לאחר הרחבת הזכאים לקצבה ממשלתית מקרב ניצולי השואה.



בעתירה של עמותת "כן לזקן לקידום זכויות הזקנים בישראל" נגד משרד האוצר, מדובר על בין 50 ל-70 אלף ניצולי שואה שעלו משנות התשעים לישראל מהמדינות הקומוניסטיות לשעבר ואשר שהו בזמן מלחמת העולם השנייה במחנות עבודה וכפייה, במסתור בבתי נוצרים, במצור ובמנוסה ביערות. רבבות ניצולים אלה אינם זכאים לקצבה חודשית מהמדינה שהכירה רק בניצולי מחנות המוות והגטאות.



החשד של העותרים הוא כי פקידי האוצר שניסחו את התיקון לחוק המבורך שקידם השר לשעבר לפיד, הגדירו בו רק את ניצולי המחנות והגטאות, כדי לצמצם את הזכאים הנוספים לקצבה. לטענתם בוצע ניסיון לחסוך כסף לאוצר המדינה, משום שהזכאים לקצבה מקבלים בממוצע 3,000 שקלים בחודש. 


בקרן לרווחת ניצולי השואה מציינים: "אמנם נעשה תיקון עיוותים בנושאים רבים אולם עדין נדרשות מספר השלמות הכוללות, בין היתר, גם מענה לניצולי שואה שעבדו בכפייה ולא שהו במחנות".



העותרים נדהמו מעוצמת החיוב בתגובת השופטים לעתירה שלהם. בית המשפט החליט שלא להסתפק בתשובת המדינה הראשונה לעתירה, שעיקרה היה כי אין לה בסיס משפטי בשל היותה, הלכה למעשה, של האפליה לה טענו העותרים, מעוגנת בחקיקה. השופטים הורו למדינה להשיב לבג"צ בתוך חצי שנה תשובה מנומקת חדשה מצד ראש הממשלה, שר האוצר ושרי הממשלה הרלוונטיים האחרים לעתירה, מה בכוונת הממשלה הנכנסת לעשות בנדון.



העותרים הופתעו גם מהאמירה הערכית של השופטים בדיון. היועצת המשפטית של "כן לזקן", עו"ד יפעת סולל, שייצגה את העותרים בדיון, סיפרה ל"מעריב": "השופטים ציינו, מעבר לאמפתיה שלהם לעותרים, כי מדובר בסוגייה שהממשלה פשוט לא יכולה להתעלם ממנה. לא חשבנו שנקבל כזאת אמירה חשובה מבית המשפט אבל חשבנו שנכון לעמת את הרשויות עם האפליה הזאת ברוח התיקונים מהשנה שעברה שעשו לכאורה צדק היסטורי אבל בסופו של דבר, לא ממש".