הפרקליטות ביקשה היום (שלישי) מבית המשפט המחוזי בתל אביב להטיל על ראש עיריית רמת גן לשעבר, צבי בר, 80, עונש כבד של תשע שנות מאסר, 5 מיליון שקל קנס ובנוסף, חילוט רכוש בבעלותו בהיקף של כשני מיליון שקל. בר הורשע לפני כחודש וחצי בארבע פרשות של קבלת שוחד מיזמי נדל"ן, בהיקף כולל של קרוב לשני מיליון שקל. 


שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, צבי גורפינקל, קבע שבר קיבל את כספי השוחד, אך האינטרס הציבורי לא נפגע במיזמים הנדל"ניים עבורם קיבל את השוחד. ביחד עם בר הורשעו שלושה אנשי עסקים ויזמי נדל"ן במתן שוחד והפרקליטות ביקשה להטיל גם עליהם עונשי מאסר בפועל, קנסות כספיים וחילוט רכושם בסכומי השוחד בהם הורשעו.
 התובע במשפט, עו"ד טל פרג'ון, טען בדיון, שחרף גילו המתקדם של בר ועברו העשיר כלוחם, מפקד, וראש עירייה, יש להטיל עליו עונש הולם לנוכח חומרת מעשיו: "דינו של לוקח שוחד להישלח למאסר בפועל. מדובר בפרשה מהחמורות שהתגלו כאן. ניתן למצוא מפסיקות קודמות ראשי עיר שנטלו שוחד ופרשות רחבות היקף כמו הולילנד, אבל לא היתה פרשה אחת, שבה ריכוז כל כך גדול של שחיתות באדם אחד", הוא טען, "פרשה שבה ראש עיר לוקח שוחד מארבעה יזמים שונים מעידה על שיטה. הנאשם הפך את כהונתו כראש עיר למנגנון לקיחת שוחד והפך את העיר לאחוזתו הפרטית, בה יש לשלם לבעליה תמורת השימוש בה".


בא כוחו של בר, עו"ד נבות תל צור, העלה לדוכן העדים עשרה עדים, שמסרו עדויות מרגשות על פועלו של בר כלוחם, מפקד וראש עירייה. הרמטכ"ל ושר הביטחון לשעבר, שאול מופז, שנשמע נרגש, אמר בפתח עדותו: "אני עומד כאן כחבר לנשק של צבי בר. הוא בעיניי לוחם ומחנך. הדור של חיילי מלחמת ששת הימים גדל על ברכיו. בר היה מג"ד 202 (של חטיבת הצנחנים, מ.כ) ולחם באותה מלחמה. עד היום הקרב הקשה שלו ברצועת עזה נלמד בצה"ל, כמו גם אל אומץ לבו כמח"ט בחטיבת הגולן, שעמדה בפרץ במלחמת יום כיפור. בר גם פיקד על בית הספר לקצינים וחינך דורות של לוחמים קצינים. כשהגעתי לפקד על גדוד 202 ובית הספר לקצינים – שמו של בר היה חרוט שם. הוא הטביע את חותמו".

מופז סיפר עוד, שכמפקד מג"ב הוא הפך את הארגון לארגון לוחם והקים את הימ"מ – סיירת מטכ"ל של המשטרה. "הוא פעל מתוך תחושת שליחות ומסירות . בר דמות ייחודית  ושם דבר", העיד מופז.

על תפקודו של בר במשך 25 שנים כראש עיריית רמת גן, אמר מופז: "ראיתי את מה שעשה במערכת החינוך ברמת גן. הוא היווה דוגמא במלחמת המפרץ, כשהעיר נפגעה מעשרות טילים ששוגרו אליה מעיראק. מה שבר עשה למען רמת גן הפך אותה לעיר מובילה בישראל. בר הוא חבר לנשק, בן הארץ הזאת ששירת אותה".


מופז. בא כחבר לנשק. צילום: אבשלום ששוני

ניצב בדימוס יוסף פארס, המפקד לשעבר של מג"ב, אמר בעדותו: "בר הפך את מג"ב לחיל הטוב ביותר. הוא העצים את האנשים. לא היה שוטר שהוא לא דאג לו עד הגרביים. בזכותו הרגשנו, כל החבר'ה הדרוזים, את השייכות למדינה. בר עיצב אותנו והעניק לנו העצמה אישית, צבאית ואזרחית ותחושת שייכות למדינה".

אלוף במיל' חיים נאדל, שהכיר את בר משירותם בצנחנים, אמר בעדותו: "בר השתתף בקרבות קשים ועמד בשורה הראשונה בצה"ל ובמשטרה. יש מקום להתחשב בעברו ולהקל בעונשו וגם להתחשב בגילו המתקדם".

המפקד לשעבר של משטרת מחוז תל אביב, דוד צור (שסיים לפני חודש את כהונתו כחבר כנסת), הגיע אף הוא להעיד: "המעמד הזה לא פשוט לי, גם כמי שהיה בצד השני. בר נשאר עבורי מפקד נערץ. הסיפורים עליו הותירו חותם משמעותי מאוד עליי כלוחם וכמפקד צעיר. אם יש החלטות שעיצבו את חיי - היו הדברים של בר שבשום אופן לא אשים את חיי המקצועיים והאישיים לפני טובת המדינה. כשאשתי חלתה ונפטרה ממחלה קשה, בעת שהייתי מפקד משטרת מחוז תל אביב, בר היה דמות תומכת וכראש עירייה השקיע המון בחינוך".
את מסכת העדויות נעלה סיגל, בתו הבכורה של בר: "נולדתי לאבא שחזר ממלחמות ומבצעים – מצולק וכואב. חוט השני בכל תפקידיו היה מנהיגותו, הכריזמה, יכולת הביצוע, רגישותו ואהבת הארץ הזו. השנים האחרונות שעברו עלינו היו נוראיות".

עוד סיפרה שעל רקע טיפולים רפואיים שעברה בשל מחלתה, אביה ליווה אותה ותמך בה והיווה את עמוד התווך של המשפחה. "אינני מסכנה, אני גאה במשפחתי, גאה באבי. צריך גם לשאול מה המחיר שאבא שלי כבר שילם? מי האיש? מה עשה למען האחר?". בשל התארכות העדויות והצגת טיעוני התביעה, המשך הדיונים על גזר הדין ושמיעת כל טענות ההגנה נדחה למועד אחר