ברחוב שאול המלך בשכונת סנהדריה החרדית בירושלים פועל זה עשור סמינר ״באר מרים״. המתנגדים למוסד החינוכי, וגם תומכיו, מסכימים כי לא מדובר במקום לימודים רגיל, דומה לכל בית ספר גבוה לבנות חרדיות. הורים לתלמידות ועסקנים חרדים טוענים כי מדובר בכת שמפעיל הרב אהרן רמתי, שיחד עם אשתו הקים ומנהל את המוסד. ״זאת חברה מיוחדת״, מסבירה מנגד הרבנית רמתי.



אמש (שלישי) נערכה הפגנה מול הסמינר בירושלים בהשתתפות עשרות אנשים. היוזמה התעוררה ברשתות החברתיות. אסנת אביטל פרסמה שם פוסט העוסק בחברתה לשירות במשמר הגבול, נופר וקנין: ״אישה מדהימה שברגע של חולשה נפלה לכת הנוראית הזו. היום כבר לא ניתן לזהות אותה, היא שבויה אחר קסמיו של אהרון רמתי, מתייחסת אליו כמו הגורו והמשיח שלה, מנתקת כל קשר עם משפחתה״.



״כבר שנה שלמה שלא ראיתי את בתי״, סיפרה מירי וקנין, אמה של נופר, לערוץ 2. ״ניסיתי ליצור איתה קשר כמה פעמים, אבל היא אומרת שאני היצר הרע ומתנה את חידוש הקשר בינינו בהתנצלות שאני צריכה להביע בפני אהרון רמתי״.



לפי עדויות הורים, חלק מהבנות השוהות בסמינר עובדות בניקיון כדי לממן את הוצאות המוסד. חמור מזאת, נטען כי רמתי מונע מהן קשר עם ההורים ואף מחתן אותן עם גברים שהוא משדך להן.



השכנים סובלים



״אנשים אומרים 'כת, לא כת', אבל תכל׳ס מי שנכנס למקום לא יוצא ממנו״, מתאר מ' המתגורר בבניין סמוך למוסד של רמתי. ״אין לך אופציה להתקשר לשם כי מי שעונה לטלפון זה הוא או אשתו. זה נראה שהבנות שונאות את הסביבה ואת החברה. מי שעובר ליד המקום חוטף



צעקות כדי להרחיקו, והשכנים סובלים. מדי פעם הבנות יוצאות מהמקום. הן הולכות לעבוד בניקיון בתים״. כאמור, על פי עדויות שונות, הכסף עובר לרמתי לצורך תחזוק המוסד.



השכן אומר כי הבחורים שרמתי מביא כדי לחתן את הבנות הם מבוגרים. ״הבנות הנשואות גרות בתוך המבנה עם הבעלים שלהן״, הוא מספר, ״אתה מנסה לתקשר איתן והן לא מגיבות. היו לי הרבה שיחות עם רמתי, אבל הוא פשוט עקשן ברמה שאי אפשר לתאר. אני גר ממול ורואה מה קורה. בנות נכנסות חילוניות ויוצאות עם כיסוי ראש. אין קשר בין המוסד לסביבה ואף אחד לא יכול להיכנס. כל יום מגיע הורה, בוכה וצועק. אתה רואה אנשים חילונים, רחמנות עליהם. אמהות עומדות בחוץ בוכות ימים ולילות. הבנות רואות אותן ואומרות 'לכו מפה'. הייתה אמא אחת שעמדה בחוץ במשך חודשים ולא הפסיקה לבכות. שתי הבנות שלה בפנים״.




"הבנות רואות את האמהות ואומרות 'לכו מפה'". בנות מדרשת "באר מרים"



״רמתי הוא רשע מרושע״, אומרת ס', אותה אם שעמדה חודשים מחוץ לסמינר. ״הוא שיחק עם הרגשות של הילדות ותפס אותן״.



ס' עלתה עם שתי בנותיה ארצה. כשהתיישבו בירושלים, נוצר הקשר בין הבנות ורמתי. מאז, כחמש שנים, השתיים שוהות ב״באר מרים״ ואף הספיקו להתחתן, האחרונה לפני מספר שבועות. ״פנינו לכולם ואף אחד לא הקשיב לנו, גם במשטרה״, טוענת ס'.



במאבק הציבורי נגד הסמינר פתח חבר הכנסת לשעבר נסים זאב. ״אחרי התייעצויות עם רבנים, תבעתי אותו לפני ארבע שנים וחצי בבית דין רבני״, מספר זאב, המנהל בעצמו סמינר לבנות חרדיות. ״גבינו עדויות מבנות שהיו שם שבויות והשתחררו, מאמהות שהיו זועקות לשמיים לעזרה כדי להוציא את הבנות שלהן שהיו שבועות בפנימייה שלו. זה היה מאבק של שנים. הדיון נמשך לפחות שלוש שנים וחצי, היו פסקים על פסקים, כל פעם נתנו פסק ואמרו אולי זה יספיק והאיש יחדל ממעשיו. אבל הוא תמיד מצא דרך להמשיך״.



באמצע 2012 פורסמו ״גילויי דעת״ של רבנים נגד רמתי בעיתונות החרדית. ״הצטערנו מאוד לשמוע על אודות מוסד לבנות המנוהל על ידי אהרן רמתי באופן תימהוני המזכיר את הכתות המסוכנות״, נכתב ב״יתד נאמן״, בחתימת רבנים בכירים, בראשם הרב אהרן שטיינמן מבני ברק הנחשב לגדול הדור האשכנזי. ״כל מעשיו אינם לפי דעת תורה וסותרים את הדרך המסורה לנו מדור דור. יש הורים רבים שבנותיהם נפלו ברשתו ומבכים את מר גורלם. הבנות פותו להיכנס למוסד שממריד אותן נגד הוריהן ומוריהן ומוציא אותן מכל מסגרת חינוכית, והכל באצטלה מזויפת של קדושה״.



מגילויי דעת המשיכו ההליכים נגד רמתי בפסקי דין של בתי דין רבניים. נקבע בהם כי עליו להפסיק את פעילותו בסמינר ולנתק כל קשר עם הבנות.



בפסק דין שניתן על ידי בית הדין ״הליכות עולם״ במרץ אשתקד נכתב כי ״בית הדין אוסר על הנתבע להיות בקשר עם הבנות באמצעות מסירת הרצאות, שיחות פרטיות, קשר טלפוני וקשר בכתב; הן עם הרווקות והן עם הנשואות; וכן לנהל את ״באר מרים״ בכל צורה: חינוכית, כספית ומסירת שיעורים. עליו להתנתק באופן סופי ומיידי מהבנות ומהמוסד, ללא שום הוראת היתר״.



חודשיים אחר כך דרש בית הדין מרמתי לעזוב את ירושלים. ״מאחר שנודע לבית הדין כי נפגשת עם בנות המדרשה בתקופה זו, והפרת את צו בית הדין, עליך לעזוב את העיר בתוך 30 יום״, קבע פסק הדין.




נאסר עליו ליצור קשר עם הבנות. אהרון רמתי. צילום מסך 



ההורים מפחדים



בימים האחרונים פתח רמתי את הסמינר בפני מצלמות הטלוויזיה. הבנות סיפרו כי הן חיות במקום מרצונן החופשי והכחישו כי המנהל מנתק אותן מהמשפחות.



״כל הורה זועק את הזעקה״, טוען זאב, ״אך רוב ההורים מפחדים לדבר בקול רם מחשש לניתוק מוחלט מהבת. כי בת שההורים שלה יוצאים נגד רמתי מחרימה אותם. זה הכוח שלו מול ההורים. אם יצאו נגדו, הוא ינתק את הבת לגמרי מהם. ישבתי עם העובדות הסוציאליות הבכירות ביותר בירושלים. הן אמרו לי במפורש, 'מבחינתנו זו כת לכל דבר, אבל אין לנו את הכלים המשפטיים כדי לסגור את המקום'״.



במשטרת ירושלים החלו בבדיקה של הטענות נגד רמתי לפני זמן רב. תחילה לא נמצאו חשדות לפלילים. בימים האחרונים חודשה הבדיקה, לאחר שאמה של נופר וקנין, מירי, הגישה תלונה במשטרה. מספר בנות השוהות בסמינר זומנו לתת עדות וטענו כי הן שוהות במוסד מרצונן.



״אגף הרווחה בעיריית ירושלים מטפל במקרים שבהם קיים חשד לפגיעה בחסרי ישע. מבוצעת התערבות מיידית על מנת להבטיח את שלום חסרי הישע, בהתאם לסמכויות החוקיות״, אומרים בעירייה. ״במקרה המדובר, נבדקו דיווחים לחשד לפגיעה בקטינים והנושא מטופל. באשר לחשד לפגיעה בבגירים - לא ידוע לנו על פעילות פלילית ולא על הגשת תלונה למשטרה בנושא. העירייה פועלת בנושא בתיאום עם המשטרה״.



״הדברים הם שקר וזה ברור״, אומרת הרבנית מלכה רמתי בשיחה עם ״מעריב המגזין״. ״מתוך 70 בנות אתה מבין שמדובר בחמישה הורים שמתנגדים. יש לי מכתבי המלצות מכל שאר ההורים, אז מי אלה שיכולים להגיד שקרים על המקום. נתנו לכל כלי התקשורת להיכנס למקום ואנחנו לא מפחדים״.



את המשיכה למקום מסבירה הרבנית בכך שזו ״חברה מיוחדת״. ״באות בנות ומתחננות להיכנס, אפילו אם יצטרכו לישון על מזרן״, היא אומרת. ״הבנות יוצאות לעבוד והולכות הביתה. החברה כאן מיוחדת והשיעורים מיוחדים. מהרגע שהתחילו לדבר, יש בנות שלא רוצות לבוא, ובכל זאת הכפלנו את עצמנו בשנים האחרונות״.




"מי שנכנס למקום לא יוצא ממנו"



רמתי מספרת כי נוצרה קהילה סביב הסמינר, שכוללת את הבנות הנשואות ובעליהן. ״יש לנו חברה משלנו, עכשיו 20 בנות נשואות וחלק מהאברכים גרים בירושלים״, היא מספרת.



על הטענות לניתוק הקשר מההורים, אומרת רמתי כי ״אלה הורים שהסיתו אותם והתנתקו מהבנות. הן חיו בצער ולכן החליטו שהן לא רוצות את ההורים. הייתה אחת שהתחתנה והזמינה את ההורים, וההורים לא הגיעו. הרב אמר לה במפורש שהוא רוצה שהם יהיו בחתונה, אבל הבת אמרה 'אני לא מסוגלת שהם יהיו בחתונה שלי'. הם לא היו בקשר איתה עד עכשיו, ופתאום יבואו לחתונה? קשה להבין מצב שבו בת לא רוצה את ההורים שלה בחתונה, אבל תבין מה הן עברו״.



על נופר וקנין מספרת רמתי כי ״האמא הייתה פה. פתאום היא השתנתה. למה? כי הקבוצה של המתנגדים רצתה עוד הורים. 70 הורים איתנו, אז תבין שמדובר בחמישה הורים בלבד. ברגע שאתה נלחם עם הילד, אתה מפסיד אותו״.



למה לדעתך בתי הדין והרבנים פסקו נגדכם?


״הפריע למישהו שיש מקום חזק יותר ממקומות אחרים. הייתה נהירה של בנות והם רצו לעצור את זה״.



החרמות האישיים והנידוי מהחברה החרדית לא מטרידים את משפחת רמתי. ״זה כמו גל שאתה עובר אותו וממשיך ללכת״, אומרת הרבנית. ״אני לא מפחדת לצאת לרחוב. יש לי שמונה ילדים והתמודדנו עם הרבה דברים. לא קיבלו את הבת שלי לסמינר, הבנות עוברות דברים בגלל שאנחנו רמתי״. 



צילומים: מרק ישראל סלם