מדינת ישראל ועם ישראל מתייחדים הערב (רביעי) עם זכר ששת המיליונים שנספו בשואה.



אירועי יום הזיכרון נפתחו בעצרת הממלכתית בכיכר גטו ורשה בירושלים, בהנחיית מגישת החדשות טלי מורנו ובהשתתפותם של נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, משה יעלון.



בטקס השתתפו גם האמנים אברהם טל ועמוס תמם. את אבוקת הזיכרון הדליק יו״ר יד ושם ואת דבר נציג הניצולים נשאה ניצולת השואה חנה מאירי. בעצרת הדליקו שישה ניצולי שואה שש משואות, והוקרנו סרטונים על כל אחד מהם.



נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שנאם בטקס, פתח את דבריו בתיאור שחרור מחנה הריכוז ברגן-בלזן לפני 70 שנה: "הזוועה שהתגלתה הייתה בלתי נתפסת. החזרה לחיים, נראתה אז, בלתי אפשרית. הם היו צריכים, לברוא את עצמם מחדש. איך ידעו הרגליים הכושלות, ללכת? איך הצליח הגוף השפוף, להזדקף? כיצד העזה הנפש לחלום- שם, בלב האבדון, להביט מתוך האפלה לעתיד, קדימה".




ריבלין ביד ושם. צילום: מרק ישראל סלם

ריבלין: "זוכר את ראשוני הניצולים שהגיעו לירושלים"



ריבלין סיפר כי הוא זוכר את ראשוני הניצולים שהגיעו לירושלים, עיר הולדתו: "אט אט הם החלו מרכיבים פסי-פס, של עדויות מצמררות על עולם שהיה ואיננו. אצלם ראינו, בפעם הראשונה, את המספר על היד. תחילה חשבנו, שדעתם נטרפה עליהם. אט אט הבנו, שהעולם, הוא שנטרף".



הוא פנה לניצולי השואה ואמר: "במסע המתוח הזה הייתם לנו עמוד האש שלפני המחנה הדרכתם את האומה כולה. נמשיך לצעוד ברוח שבה אתם הובלתם אותנו, משך שבעים שנה: אנו נמשיך להנחיל, את זכר השואה מדור לדור כשהוא מקעקע בבשרנו- אך לא מקעקע את עתידנו".



ריבלין הדגיש: "יש הטועים לחשוב, שמדינת ישראל- היא פיצוי על השואה. אך אין טעות אימה מזו. מדינת ישראל- אינה פיצוי על השואה. מדינת ישראל קמה, בכוח הזכות; מאהבה וערגה למולדת עתיקה, מכוח חלום, שהוגשם והיה למציאות- לא מאיימת הכיליון, ולא משנאת האחר.



הנושא המרכזי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה השנה הוא כאב השחרור והחזרה לחיים, בסימן 70 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה. באירוע נוכחים גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ויו"ר המחנה הציוני, יצחק הרצוג, ויו"ר הנהלת יד ושם, מר אבנר שליו.



נתניהו: "אסור להעלים עין ממשטרי הרודנות"



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנאם אחרי נשיא המדינה, פתח את דבריו ופנה לניצולי השואה, לחסידי אומות העולם ולאזרחי ישראל. "לפני 70 שנה צלצלו פעמוני החירות ברחבי העולם החופשי והאימה באה לקיצה באירופה, אך יום הניצחון על הנאצים לא היה רק יום של הקלה ושמחה". 
נתניהו התייחס ללקחי המלחמה ואמר: "הלקח העיקרי של מלחמת העולם השנייה היה שאסור להעלים עין מכוונות ההתפשטות של משטרי הרודנות. פייסנות כלפיהם רק מגבירה את נטייתם לתוקפנות, אם זו לא תיבלם בזמן- האנושות עלולה להיכנע למלחמות קשות הרבה יותר. רק עמידה איתנה מול תבטיח את עתיד האנושות".

ראש הממשלה הוסיף והתייחס להסכם שנחתם עם איראן: "רבים מצרים כי הלקחים שהופקו אז תקפים גם היום. רבים מצהרים בעולם כי לא יעלימו עין מרודנות אלימה ומבטיחים להתנגד לדברים הרעים בתחילתם. אבל כל עוד למילים הללו אין ביטוי בפועל-  הן חסרות משמעות. האם העולם באמת למד מהטרגדיה הבלתי נתפסת האוניברסאלית והלאומית של המאה הקודמת? הלוואי שהייתי יכול לומר לכם כי התשובה לכך חיובית".

נתניהו הוסיף: "בימים אלה- כוחות האיסלאם הקיצוני מתעללים בחסרי ישע ומבקשים להקים חליפות בסגנון ימי הביניים. במקביל- המשטר באיראן מדכא את עמו. כשם שהנאצים שאפו לרמוס את הציוויליזציה תוך השמדתו של העם היהודי - כך חותרת איראן להשתלט על האזור תוך כוונה להשמיד את מדינת היהודים".

ראש הממשלה הדגיש כי "ההסכם הרע מלמד שהלקח ההיסטורי לא הופק- המערב מוותר. במקום לדרוש פירוק משמעותי של יכולות הגרעין של איראן- המעצמות נסוגות. הן משאירות בידי איראן את היכולות הגרעניות שלה ומאפשרות לה להרחיבן בהמשך".


נתניהו ביד ושם. צילום: מרק ישראל סלם

מחר תישמע צפירה בשעה 10:00



מחר ייפתחו אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בשעה 10:00 בבוקר בצפירת דומייה בת שתי דקות שתושמע בכל רחבי הארץ. מיד לאחר מכן, ייערך ביד ושם טקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, בהשתתפות ראשי המדינה, הרמטכ״ל, המפכ״ל, זקן הסגל הדיפלומטי, ארגוני ניצולים ולוחמים ומשלחות מרחבי הארץ ומחו״ל.



בשעה 11:00 יתקיים במשכן הכנסת מעמד הקראת שמות קורבנות השואה, ״לכל איש יש שם", במעמד נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, ראש הממשלה, שרים וח״כים. בשעה 13:00 יתקיים טקס אזכרה מרכזי לזכר נספי השואה באוהל יזכור ביד ושם.