יותר מ־80% מהציבור הישראלי סבורים כי ייתכן שבעוד כמה שנים, עוד בדורנו, זיכרון השואה יהפוך לאירוע היסטורי עמום, אחד מיני רבים - כך פרסם מרכז הארגונים של ניצולי השואה.
יו״ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, ח״כ לשעבר קולט אביטל, מספרת בראיון מיוחד על מחקרים שעליהם התבססה בלימודיה, שהראו כי מנהיגים לאורך הדורות עושים שימוש משלהם בלקחי ההיסטוריה ונותנת דוגמאות גם מימים אלה בישראל. ״כשמנחם בגין הגיע לנשיא קרטר הוא פתח מפה ואמר לקרטר: 'כאן גרים רוב הישראלים, ואני לא אתן שתהיה שואה שנייה', וגם כיום ראש הממשלה עושה שימוש בהיסטוריה כשהסכמות לוזאן עם האיראנים הם בעיניו כמו הסכם מינכן ואיראן היא כמו המשטר הנאצי. אני לא יודעת עד כמה הוא משתמש בזה כמניפולציה, וזה מטריד. ברמה הלאומית והחינוכית זאת אחת הבעיות שלנו״.
- האם זו לא דרך לשמר דווקא את לקחי השואה?

״אני חושבת שעושים בה שימוש לא נכון. אתה לא יכול להפיק רק לקחים כוחניים מהשואה, אלא גם לקחים מוסריים. ופה הטעות שלנו אולי. אנחנו לא מלמדים מספיק מדוע תורות הגזע הביאו לזה, מה הסכנה בגזענות ולאן היא מובילה. אנחנו לא מגלים גם שום אמפטיה לעמים אחרים שעוברים סבל דומה. כמה דיברו במערכת החינוך על רצח העם ברואנדה? כמה מדברים בארץ על רצח העם הארמני שמלאו לו מאה שנים? אין מסר מוסרי שאומר איך אנחנו צריכים להיות כעם. וזה מטריד אותי".
אביטל מציינת כי הסקר של מרכז הארגונים הראה שהצעירים מתרחקים מזיכרון השואה יותר מאשר המבוגרים וטוענת כי במשך הזמן זיכרון השואה יהפוך לעמום יותר. אני לא בטוחה שהדרך שבה עושים את המסעות לפולין היא נכונה. לא זה מה שיגרום לכך שנבין מה הייתה השואה וננחיל אותה בצורה נכונה״.
אני שואל את אביטל שאלה לא פופולרית על המרחק בין הריטואל הממלכתי של יום הזיכרון לשואה לשיח ברחוב, שבו נשמעים כבר קולות שונים על אפליה לטובת ניצולי השואה לעומת קשישים אחרים ועל היותה של השואה ״'שואת האשכנזים״, והיא עונה בכנות: ״אני חושבת בהחלט שהמדינה צריכה לדאוג לכל הקשישים ולא רק לניצולי השואה. אני חושבת שזו בושה וחרפה שבישראל יש יותר מ־800 אלף עניים, שרבים מהם קשישים. כחברת כנסת פעלתי רבות למען עולים מבוגרים שהגיעו ללא חיסכון פנסיוני למשל. אני חושבת שהמדינה לא מתייחסת לזה בצורה הראויה וצריכה לעשות מאמץ הרבה יותר גדול״.