בתקופה שבה מרבים לדבר על הישראלי המכוער – מסתבר שעם ישראל היפה עדיין חי וקיים, ומוכן להתגייס למען החלשים. סקר שהזמינו עמותות הרווחה בישראל, במטרה לבדוק את עמדות הציבור כלפי תרומות, מעלה כי כ-66% מהישראלים תרמו בשנה האחרונה לעמותה אחת לפחות.



נתונים שפרסם הביטוח הלאומי בדצמבר האחרון הצביעו על 1.7 מיליון עניים בישראל, בהן 756 אלף ילדים. מתוצאות הסקר מתגלה כי 79% מהישראלים מאמינים כי אכן קיימת בעיית עוני חמורה במדינת ישראל, הגורמת לכך שילדים הולכים לישון רעבים. 42% מהמשיבים סברו כי המדינה היא האחראית הבלעדית לפערים החברתיים ולעוני; 58.3% מסכימים כי המדינה עושה מאמץ מועט בלבד לסייע לעניים. 20% טוענים כי המדינה לא עושה אפילו את המינימום ורק 17.5% אומרים כי המדינה עושה מאמץ סביר בתחום הרווחה.



הסקר נערך באמצעות חברת "בלובריז" בקרב 1,378 משיבים בקבוצת הגיל 75-18. 85.4% מהם ציינו כי יש להם היכרות עם עמותות רווחה, ועם זאת, 34% לא תרמו כלל מאז יום העצמאות שעבר – בהם 10% שאינם תורמים מסיבות עקרוניות, לטענתם. למעלה ממחצית מהישראלים שנוהגים לתרום (55%) בוחרים לאיזו עמותה לסייע, על פי הקשר האישי שלהם לתחום הפעולה שלה.



שבע העמותות המוכרות ביותר לציבור בשקלול כל המגזרים הן (על פי הסדר): לתת, עזר מציון, יד שרה, פתחון לב, חסדי נעמי, האגודה למלחמה בסרטן, ואיל"ן. אקי"ם במקום העשירי, הקרן לידידות אחריה והאגודה למען החייל רק במקום 15.



מנכ"ל עמותת "חסדי נעמי", משה כהן, אמר בריאיון ל"מעריב השבוע": "אני מדמה את המצב לשריפה משתוללת. לא משנה מי אשם, צריך לעשות הכל כדי לכבות אותה. המציאות היא שלמאות אלפי אנשים ב-2015 אין כסף לאוכל ולתרופות, ואני שמח שאנחנו כעם נרתמים לסייע לפתרון בעיה בוערת".



הישראלים אוהבים לתרום אבל לא אוהבים הטרדות. 23.3% מהמשיבים צינו כי יזמו את התרומה בעצמם; 22.5% נענו בחיוב להתרמה מדלת לדלת ולפנייה אישית של אדם קרוב, ורק 21.5% תרמו גם בטלפון, SMS או מייל. טווח התרומה השכיח ביותר מפתיע ומכובד ועומד על 50-150 ₪.



כהן מתרשם מרוחב לבם של אזרחי ישראל: "הסקר עשה לי טוב על הלב", הוא מודה, "אני בטוח שגם השליש שלא תורמים לעמותות, רובם מסייעים לקהילה בדרך כלשהי. הערך של ערבות הדדית, לא רק שלא נשחק עם השנים אלא מתחזק בקרב כל מיני קהלים – בני נוער, חיילים ואזרחים בכלל".



על פי נתוני הסקר, 72.4% מעדיפים לתרום כסף בתרומה חד פעמית, 36% בוחרים לתרום מזון ו-22% נוטים לתרום בגדים. 14.5% מהציבור מעדיפים להתנדב בעצמם.



על פי הסקר, הישראלים רוצים לדעת מה נעשה עם הכסף שלהם. 80% ציינו כי הידיעה במה מושקעים כספי התרומות היא הגורם המשפיע ביותר בהחלטה אם לתרום, ו-61% אמרו כי הגברת השקיפות בעמותות תעלה את נכונותם לתרום.



"זה טוב שיש פיקוח קפדני על העמותות", מסכים כהן, "כי אנשים צריכים לדעת לאן הכסף שלהם הולך. כשיש סיפורים בתקשורת על שחיתות בעמותה כלשהי, זה פוגע בכולנו, גם בעמותה כמו שלנו שהשקיפות בה מוחלטת".