לצד טקסי הזיכרון לחללי מערכות ישראל מקיימים חניכי תנועות הנוער ותלמידים מכל הארץ מיזמים מקוריים להנצחת הנופלים וכדי לנסות להקל על כאבן של המשפחות השכולות.



במסגרת מבצע "זר לנופל", המתקיים זו השנה ה-34 ברציפות בשיתוף משרד הביטחון ואיגוד מגדלי הפרחים, יתפרסו היום כ-3,000 חניכים מתנועת הנוער העובד והלומד - יהודים, דרוזים ובדואים - בכ-100 בתי עלמין צבאיים, ויחלקו למשפחות השכולות יותר ממיליון פרחים, שיאוגדו בכ-100 אלף זרים.



לדברי מאור טוויג, רכז המבצע מטעם תנועת הנוער, "מדובר בתמונת ראי של בני הנוער בישראל, ובעצם של כל מי שרואה עצמו חלק מהמקום הזה". בנוסף, יקיימו חניכי התנועה טקסים מיוחדים בכל בתי העלמין שבהם נטמנו חללים ממבצע צוק איתן, בהם יציינו את שמות הנופלים ויספרו את סיפורם האישי.



אתמול, ערב יום הזיכרון, התקיים פרויקט "נר לנופל" במסגרתו הגיעו אלפי חניכי בני עקיבא לקבריהם של כ-23 אלף חללי מערכות ישראל וכ-2,500 נפגעי פעולות האיבה, הניחו שתיל של עץ דקל, הדליקו נרות זיכרון, קראו מזמורי תהילים והקריאו את סיפורי הנופלים. בנוסף, יגיעו היום חניכי התנועה, יחד עם פעילי ארגון "מנין", לקברי חללים אשר אין פוקד אותם ביום זה, ויאמרו תהילים לזכרם.
 
הפרויקט החל לפני כ-18 שנה, ביוזמה של מזכ"ל בני עקיבא הנוכחי, דני הירשברג, ששכל את אחיו יצחק במלחמת לבנון הראשונה. לדבריו, לפעילות קדמה עבודת הכנה ארוכה מול משרד הביטחון והמוסד לביטוח הלאומי, והחניכים חולקו באופן מסודר כך שאף קבר של חלל צה"ל ונפגע פעולות איבה לא יישאר מיותם ביום הזיכרון.
 
גם תלמידי בתי החינוך של רשת אמי"ת יגיעו היום לבתי העלמין הצבאיים, יפגשו את המשפחות השכולות ויקיימו טקסי אזכרה לחללים עריריים אשר איש לא פוקד את קברם. במהלך השבוע האחרון הגיעו תלמידי הרשת לבתי העלמין וניקו את קבריהם של חללים עריריים לקראת יום הזיכרון.

התגייסות מיוחדת נרשמה מצד תלמידי המרכז הטכנולוגי אמי"ת בבאר שבע, אשר עבדו שעות בשמש הקופחת כדי לוודא שכל קברי החללים העריריים הקבורים בבית העלמין הישן של העיר נקיים, עטורי זרים ומוכנים לקראת יום הזיכרון.