בבנייני האומה בירושלים התקיים הערב (חמישי) טקס הענקת פרסי ישראל ל-2014 - האירוע החותם אתצ אירועי יום העצמאות ה-67 למדינת ישראל. במעמד נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש עיריית ירושלים ניר ברקת, נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור ומנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן.



ראש הממשלה, המכהן גם כשר החינוך, אמר בנאומו כי הטקס חותם יום של גאווה לאומית והוסיף כי "בגולה היה קיומנו שברירי, ופה אנו בני חורין. בגולה יצרנו כיחידים, ופה אנחנו יוצרים כעם".



נתניהו הזכיר בנאומו את המשורר ארז ביטון, שנמנה עם מקבלי פרס ישראל לשנה זו, וציטט את אחד משיריו: "ואֲנַחְנוּ, מָה אֲנַחְנוּ, חוֹמָרִים שֶׁל נְדִידוֹת. נְדִידָה וּנְדִידָה, מָשָׁל לִיסוֹדוֹת הַבַּיִת"., אולם הבהיר שפסקנו לנדוד והקמנו את מדינת היהודים.



ראש הממשלה התייחס להרכב המגדרי של מקבלי הפרס ואמר: "לא אתנגד שפעם זה יהיה הפוך – יהיו כאן שְמוֹנֶה כלות וחתן אחד, גם זה יגיע"





נתניהו התייחס גם לשערוריה סביב פרס ישראל בחקר הספרות וציין כי מלבד ההישגים במחקר, הישגים ביצירה, נלקחה בחשבון התרומה של המועמדים לקבלת הפרס – לעם, לחברה ולמדינה. אני גאה בבחירה של מקבלי הפרסים, עיינתי בביוגרפיות שלכם, אני גם מכיר את חלקם, וראיתי איזו דרך מרשימה עברתם כאדירי רוח ומעש, וההישג שלכם הוא קודם כל הישג אישי, אבל הוא עומד בזיקה ישירה לכלל".



המשורר ארז ביטון דיבר בשם מקבלי הפרס ואמר: "אני ניצב כאן לדבר בשם עמיתיי לקבלת פרס ישראל, כולם נעלים מכל בחינה, חוקרים ומדענים, כל אחד ואחד מהם בנתינתו הייחודית והמרגשת. אני רואה בעמידתי כאן ביטוי לדרך שעברתי, המשקפת את גדולתה של מדינת ישראל, את ההזדמנויות. דרך ארוכה עברתי מאז ילדותי בעיר אורן באלג'יריה, בן להורים ילידי מרוקו, דרך העלייה לארץ, המגע הראשון עם השפה העברית ועד ההתחברות אליה.

"השירה יודעת לפדות זיכרון אישי ומשותף ולהפוך אותו למטען בר-קיימא", הוסיף ביטון. "זכרונו המשותף של עם הוא המגבש את זהותו. מנעוריי בחרתי להיות בצד הנותן של החיים, של המשתתף בהוויית הכלל. כל סבל אנושי לא זר לי, לכן אני מוצא מרחב הכלה גם לחריג ולשונה. למדתי שהחיים מזמנים אפשרות של צמיחה גדולה, להפוך את החסר והחולשה לכוח, את הכעס לפיוס. אדוני הנשיא, אדוני ראש הממשלה, רק אתמול ציינו בכאב נורא את זכר הנופלים. עלינו לעשות הכל כדי להיות ראויים למחיר שאין ממעלה ממנו. הנהגת המדינה היא סוג של אבהות, דאגה אמיתית ויש לדאוג בחמלה ולא תמיד בהכרח יקוב הדין את ההר. עלינו להסיר את הקיטוב, לקרב את הפריפריה למרכז ולצמצם פערים חברתיים".



פרסי ישראל הוענקו לזוכים בתחומים הבאים: פרופ' צבי שיפרין – חקר מדעי המזרח הרחוק פרופ' שמואל אחיטוב– בתחום חקר המקרא פרופ' שמעון אולמן – בתחום חקר מדעי המחשב, חקר המתמטיקה פרופ' זליג אשחר – בתחום חקר מדעי החיים פרופ' דיויד וייסבורד – בתחום חקר הקרימינולוגיה, חקר העבודה הסוציאלית , דוד גורפינקל – בתחום אמנות הקולנוע ארז ביטון – בתחום שירה וספרות עברית – יצירה ותרגום



פרס ישראל על מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה ניתן לאסתר הרליץ ולחיים טופול