60% מבני הנוער בישראל מחזיקים ברשותם חשבון בנק, אך 42% מהם לא מכירים את המונח ״אוברדרפט״, כך עולה מסקר חדש שבדק את רמת הידע הכלכלי של בני נוער בני 15־18.
הסקר, שנערך באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בהנהלת פרופסור אבי דגני, ויוצג היום ב״פורום הפיס לחינוך וכלכלה״, נועד לבחון את מודעות בני הנוער לנושאים ולמונחים פיננסיים. 300 הצעירים והצעירות שהשתתפו בסקר נשאלו לגבי שלושה מושגים מעולם הכלבלה והצרכנות: מע״מ,משכנתא ואוברדרפט.
כ־58% מבני הנוער ידעו לציין מה משמעות המושג ״אוברדרפט״, כשיותר מכל ציינו בהקשר זה כי מדובר ב״מינוס בבנק והוצאות אשראי גבוהות מדי״. ההיכרות עם המושג ״אוברדרפט״ גבוהה יחסית בקרב בנים לעומת בנות (65% לעומת 51%), כמו כן, בעלי חשבון בנק מודעים למושג יותר מאלה שאין להם חשבון בנק (61% לעומת 54% בהתאמה).

כמעט כל בני הנוער (94%) ידעו לציין כי מע״מ הוא סוג של מס או דבר הקשור למס, כשמעל לשליש (35%) מבני הנוער ציינו כי מע״מ הוא ראשי תיבות של ״מס ערך מוסף״. כמעט כל בני הנוער (95%) ידעו להגיד כי משכנתא היא כזוג ?כל הלוואה, וכ־70% מבני הנוער ידעו לומר כי מדובר בהלוואה לטווח ארוך לצורך קניית דירה. עוד עולה מהסקר כי למעלה ממחצית מבני הנוער בגילים 15־18 (56%) עבדו במהלך השנה האחרונה, וממוצע שעות העבודה בשבוע עמד על כ־9.5 שעות, ולמעלה מ־12 שעות בקרב צעירים בני 18. נוסף על כך התברר כי בהשוואה לבנים, כמות גדולה יותר של בנות עבדו בשנה האחרונה -66% לעומת 47%.
״פורום הפיס לחינוך וכלכלה״ יוקדש לקשר שבין חינוך וכלכלה ויתקיים במעמד נשיא המדינה, בכירי הממשל, המשק והאקדמיה בישראל. ״לדעת לקרוא ולהבין את המוסף הכלכלי בעיתון היא השכלה נדרשת לבוגר תיכון וכך גם ההשתתפות בהכנסות המשפחה ולא רק בהוצאות״, אמר אתמול יו״ר מפעל הפיס, אלוף (במיל׳) עוזי דיין.