החשיפה העצמית של מאי פאטל, שהתלוננה על הטרדות מיניות מצד סא"ל לירן חג'בי בעת שהייתה חיילת תחת פיקודו, עוררה השבוע את שדי הרשתות החברתיות. התכתשות המונית בין תומכיה למתנגדיה, בהתערבות פוליטיקאים, וקמפיין בו נשים שהזדהו עם הצעירה העלו תמונות שלהן בבגדי ים. 



זה התחיל ביום שני, כאשר פאטל העלתה לפייסבוק פוסט ארוך, תחת שמה המלא, ובו חשפה כי היא המתלוננת נגד חג'בי, שעומד בפני גזר דין בעסקת טיעון  - סיום שירותו הצבאי. "לאחר התלבטויות רבות החלטתי להיחשף. קוראים לי מאי פאטל וכחיילת הוטרדתי מינית במשך מספר חודשים על ידי קצין בכיר בצה"ל", היא כתבה ותקפה את הפרקליטות הצבאית על עסקת הטיעון המקלה, לטענתה, עם חג'בי. 
 
הפוסט זכה בתוך שעות לעשרות אלפי לייקים ואלפי שיתופים ברשתות החברתיות. במקביל לתמיכה הרחבה שקיבלה, עלה עמוד בפייסבוק בשם "סוף לטרור הפמיניסטי", בצירוף תמונות של פאטל בבגד ים, שם היא הותקפה. הרשת הפכה לזירת קרב, כשהצעירה ניצבת במרכזה.
 

"בואו נדבר על החיילת היפה, שבכל תמונת פייסבוק שלה מצולמת בצורה שלא משאירה מקום לדמיון, עד רמת המפשעות, כי כל עם ישראל צריך לדעת איזו מהממת היא (מה שנכון, היא באמת מהממת)", נפתח הפוסט של "סוף לטרור הפמיניסטי", שלווה בשלוש תמונות של פאטל . "אותי זה דוחה שמישהי שמחצינה את הנשיות שלה בצורה כל כך בוטה הולכת על צעד כזה של האשמה כלפי גבר", נכתב. "אולי זאת אני, אבל זה מרגיש לי איכס אחד גדול. מי שמתייחסת בכזאת פתיחות לגוף שלה, מוטב שתתייחס בפתיחות גם לצד השני שאולי מעד בהתנהגותו".
 
התגובות החריפות לא איחרו לבוא. "מאי, זאת שלי", כתבה חברת הכנסת שלי יחימוביץ' בציניות: "חצית כל גבול אפשרי. תתביישי. גם להיות קורבן של עבריין מין, וגם להיות נורא יפה? וחייכנית? ולבחור לספר את סיפורך בגלוי אחרי שחשת שלא נעשה צדק?".
 
"מאי האמיצה מוכפשת כפי שקורה לכל נערה או אישה שבוחרת לספר שהותקפה או הוטרדה מינית. מאי מוכפשת כי היא יפה. היא מוכפשת כי יש לה תמונה בבגד ים", נכתב בעמוד הפייסבוק "אחת מתוך אחת", שמטרתו להעניק במה לנשים שהותקפו מינית. "מי שאשם במה שקרה למאי הוא אחד ואחד בלבד, לירן חג'בי". 
 
"פגיעה מינית היא דפוס שחוזר על עצמו עם נשים שנראות טוב ונשים שנראות פחות טוב, נשים שמתלבשות יפה ונשים שמתלבשות פחות יפה", אומרת אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית. "איזה קשר יש לזה שמישהי לובשת בגד ים לפגיעה המינית? יש מחקרים שאומרים שאין שום קשר לאופן הלבוש לבין הפגיעה המינית. כל בחורה שתתלבש איך שבא לה. יש איסור להטריד מינית, אין איסור להתלבש בצורה יפה ואפילו מגרה. בטח מאי שהייתה חיילת ובכלל לבשה מדים".
 
"אחת מתוך אחת" המשיכו עם יוזמה ששברה את הרשת: הן קראו לנשים להחליף את תמונת הפרופיל לתמונה שלהן בבגד ים, "כי בגד ים הוא לא הזמנה לאונס. אף לבוש אינו הזמנה לאונס, להטרדה מינית או לתקיפה מינית. נשים צעירות ומבוגרות, יפות ויפות פחות, כאלה שמתלבשות באופן חשוף יותר וכאלה שמתלבשות באופן מכוסה ביותר - כולן מוטרדות מינית".
לא לקפוץ
מאחורי הפוסט שתקף את פאטל ופרסם את תמונותיה עומדת דווקא אישה, שבעצמה הוטרדה מינית. "לא צפיתי את התהודה הזו", אומרת מעיין פופלבסקי מתל אביב, "לא חשבתי שזה יגיע כמעט למיליון איש שקראו את הפוסט. אבל אנשים לא באמת הבינו למה אני מתכוונת כשאני אומרת שנשים הן כן חזקות ושימשיכו להיות חזקות. אני לא נגד פמיניזם אלא נגד אוטומטיות של פמיניזם". 



הקמפיין של "אחת מתוך אחת". צילום: פייסבוק 

 
היא מסבירה כי "עברנו המון שנים של פמיניזם וכל השינויים ואני הכי בעד זה, אבל זה הופך לטרור. כי ברגע שאישה עברה הטרדה מינית, כל הפמיניסטיות קופצות לטובתה. אתן לא יודעות מה היה". 
 
לפני שנתיים טענה פופלבסקי בראיון טלוויזיוני כי העיתונאי עמנואל רוזן ביצע בפניה מעשה מגונה. לדבריה, היא לא התלוננה במשטרה כי "ראיתי באותו רגע וגם אחריו כסיטואציה בין אנשים בוגרים, קצת סוטה מהנורמלי אבל לא ברמה של להרעיד עליו עולמות. חשבתי שזה מקרה פרטי שלי, לא עשיתי ממנו עניין. היה, אוקיי, עברתי הלאה. זה לא צילק אותי".
 
פופלבסקי מוסיפה כי "יש נשים, ואני לא מדברת ספציפית על מאי, שמשחקות משחק כפול. אישה יכולה לתפקד כפאם פאטאל וברגע אחד חוזרת להיות קורבן. את זה אני לא מבינה. הרי לפני רגע העלית תמונות לפייסבוק וכולו געש כי את באמת מהממת, מה גרם לך להיות פתאום הקורבן?".
 
"מאי היא בחורה פתוחה ומודעת לנשיות שלה וזה גם חלק מהעניין", מוסיפה פופלבסקי, "מי שמעלה תמונות כאלו זו בחורה שמודעת לחוזק שלה על גברים ומה גברים ירצו ממנה. זה בסדר גמור, אבל תמשיכי בגישה הזאת, אל תיקחי ישר את הגישה של המוטרדת".

יצא לך לדבר עם מאי?
"אין לי שום עניין אישי עם מאי. אני מדברת עליה כדמות שנחשפה לציבור. כל התמונות האלה, כל מי שנכנס ראה, בסדר גמור, היא אישה מהממת, אבל אני לא אמורה לראות בחורה במפשעות מתלוננת על גבר שהטריד אותה". 
 
פופלבסקי אומרת על קמפיין בגדי הים כי "הוא טיפשי בעיניי. זה לא שאמרתי להן לא ללכת חשוף. יש תמונה גם שלי בפייסבוק חשופה, אבל אם אני נותנת לעולם את הראייה המאוד פתוחה ומתירנית שלי, אני מצפה שבבואי לשפוט גבר, אגיד גם אני שהטרדתי אותו במראה שלי, כשהלכתי חשוף ולא היה נעים לו ליד אשתו והילדים. תהיי פתוחה ומתירנית גם כשאת שופטת את העולם". 

ואיך זה מרגיש לך כמישהי שהוטרדה מינית בעצמה?
"על זה אני לא מתכוונת לדבר. עבר, נגמר וחזרתי לחיי האישיים, זה לא בר דיון". 
לא שותקות
עו"ד עדי עזוז, חוקרת משפט ומגדר באוניברסיטה העברית ופעילה פמיניסטית, היא שיזמה את קמפיין בגדי הים. "זכותנו ללכת עם בגד ים ולהצטלם עם בגד ים ולאף אחד אין זכות להטריד אותנו", היא אומרת. "החשיפה של מאי הביאה גל חדש של נשים שלא מוכנות יותר לשתוק. בכל הכתבות על נפגעות תקיפה מינית תמיד יש אילוסטרציה של הנפגעת. אנחנו אומרות בקול ברור: לא עוד, אנחנו לא צריכות להתבייש".
 
עזוז מצטטת מחקרים ואומרת כי "נשים מוטרדות בכל מקום, עם בורקה, חיג'אב או ביקיני. הבגד הוא לא העניין". היוזמה עלתה אחרי שקראה את הפוסט של פופלבסקי: "נמאס לי שכותבים שטויות כאלה, הם לא יודעים מה עובר על נפגעת תקיפה ואיזה ייסורים עוברים על מי שמתלוננת. לבוא ולהגיד שבגלל שהיא חשפה את המפשעה היא צריכה לגלות הבנה למעידה של גברים זה בורות, בריונות וניסיון לעשות לה שיימינג. אז כאקט של סולידריות נשית החלטתי שצריך להביע תמיכה. שנערות יראו שזה שאנחנו מצטלמות עם בגדי ים לא נותן לגיטימציה לאף אחד להטריד אותנו".
 
"מאי אישה אמיצה מאוד", מוסיפה עזוז, "המערכת לא מקשיבה לה ולא נותנת לה שום מקום. היא נותנת אפשרות לבנות אחרות להתלונן, וכולנו יודעים כמה זה קשה להתלונן. זה מראה על אומץ וזה מעשה חשוב מאוד". 
לא אותיות
"מאי עוברת סערה גדולה מאוד", מספרת עו"ד רוני אלוני סדובניק, המייצגת את פאטל. "היא לא ציפתה שהפוסט יעורר הדים כל כך נרחבים". 
לדברי אלוני סדובניק, ההחלטה להיחשף "הייתה ספונטנית. אתה קורא את הפוסט ורואה שעומדת לפניך אישה צעירה, רהוטה וחכמה שביטאה את עצמה בצורה מעוררת כבוד. היא עשתה את זה לבד, אלה הניסוחים שלה. היא בחורה מאוד אינטליגנטית ומאוד נבונה". 
 
עורכת הדין, המייצגת נפגעות תקיפה מינית, אומרת כי זה "קריאת כיוון של הדור החדש. אני רואה את זה ברגשות מעורבים, כי אני שייכת לדור הקודם ואנחנו פחדנו לעשות דברים כאלה, למרות שרצינו. כל נפגעת רוצה לקום ולהגיד זו אני, לא א' ולא ב' ולא ג'. זה תורם למהימנות שלה כשהיא נחשפת. במקום לספר אחד אחד, לכל מי שהיא מכירה, היא אמרה הכל בפייסבוק".
 
על התמונות שפורסמו אומרת אלוני סדובניק כי "לא מעט נשים שהחליטו לחשוף את עצמן ספגו הרבה מאוד פניות לא יפות והטרדות והצקות. מאי מנסה לשקם את עצמה ולחזור לתפקוד רגיל, למרות שעד שלא יגמר ההליך היא לא תחזור לעצמה. 
 
"המצב הרגשי שלה לא קשור לפוסט אלא למה שקרה עם חג'בי ולסטירת הלחי שהיא קיבלה מהפרקליטות הצבאית. שום דבר לא פוגע בה יותר מההתנהגות של הפרקליטות".