הפגנת המחאה שקיימו הערב (חמישי)  מאות בני העדה אתיופית מול המטה הארצי של המשטרה בירושלים, בה הם מחו כנגד "גזענות ואלימות כלפי יוצאי אתיופיה בישראל", כדבריהם, הפכה במהרה לעימות ישיר מול השוטרים.

מאות המפגינים צועדים לכיוון כיכר פריז תוך שהם חוסמים את הציר. במהלך נסיון פיזור המפגינים בכיכר, החלו המפגינים ליידות אבנים ובקבוקי זכוכית לעבר השוטרים ולעבר רכבים. 13 בני אדם נפצעו, מהם 3 שוטרים. 7 פצועים פונו לבית החולים, והשאר טופלו במקום. 3 מפגינים נעצרו על ידי המשטרה. 


ח"כ תמנע שאטו בהפגנה. צילום: מרק ישראל סלם 

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת היה בשטח עם המפגינים, וניסה להרגיע את הרוחות הסוערות. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא להרגעת הרוחות ואמר: "אני מגנה בתוקף את הכאת החייל בן העדה האתיופית והאחראים לכך ייתנו את הדין, לצד זה אסור לאף אחד לקחת את החוק לידיים. העולים מאתיופיה ובני משפחותיהם יקרים לנו, ומדינת ישראל עושה מאמצים רבים להקל על שילובם בחברה. נמשיך בכך גם בממשלה הבאה"

"המשטרה אלימה. המפגינים הערב בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם 

כזכור בשבוע האחרון פורסמו שני מקרים בהם יוצאי העדה הותקפו על ידי שוטרים, באחד מהם תועד שוטר מתנפל על חייל בן העדה האתיופית ועוצר אותו ללא סיבה. המפגינים נשאו שלטים שבהם נכתב "דנינו תתפטר", "משטרה גזענית" ו"צבע עור הוא לא תעודת זהות". את המחאה ארגנו צעירי העדה באמצעות הרשתות החברתיות בלבד. הכותרת של ההפגנה הייתה: "היום זה הוא מחר -  זה אתה".

"הגזענות בישראל מתחילה מלמעלה" 

יו"ר עמותת מטה המאבק למען שוויון ליהודי אתיופיה, גדי יברקן, אמר בהפגנה כי: "זה המחיר על הזנחה וגזענות של שנים. הצעירים שלנו מיואשים וזו רק ההתחלה אם המדינה לא תפעל".

עוד לפני ההפגנה נפגש מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו עם פעילים בקהילת יוצאי אתיופיה, במהלך הפגישה הוחלט על הקמת צוות משותף של משטרת ישראל עם נציגי הקהילה לטובת קידום הנושאים הנוגעים ליחסי קהילה והמשטרה ולחיזוק האמון ביניהן.

הבוקר נפגש נשיא המדינה ראובן ריבלין עם כ-90 סטודנטים להוראה מהעדה האתיופית והתייחס לתיעוד התקיפה של פיקדה. "איננו יכולים להסתפק בזעזוע. איננו יכולים להסתפק בהצהרות", אמר ריבלין. "מקרים כאלה אשר לדאבוני מובאים אל שולחני מפעם לפעם, חייבים לשמש לנו אות אזהרה והזדמנות לבדק בית מעמיק ויסודי בנוגע ליחס שבין כוחות האכיפה, לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית".