המחאה שהופכת לזירת אלימות שלא נראתה בתל אביב שנים: 7 שוטרים ו-3 מפגינים נפצעו הערב (ראשון) במהלך עימותים חריפים בין שוטרים ומפגינים בני העדה האתיופית. בדקות אלה המפגינים נעים מתוך כיכר רבין אליה נהדפו בידי השוטרים וחוסמים את קטע רחוב אבן גבירול הצמוד לכיכר. את הרחוב גודשים כעת אלפי מפגינים זועמים המשטרה מנסה להכיל את האירוע, וסגרה לתנועה את רחוב אבן גבירול ואת סביבות כיכר רבין לחלוטין.

כרגע מתלהטות הרוחות ןהמצפגינים נעים לעבר בניין עיריית ת"ט א עליו מגעיינה שרשרת חיה של שוטרים, חללרק מהמפגיניםן משליכים חפצים לעבר שוטרים, שכרגע נמנעים בהנחיית סגל הפיקוד הבכירק מצעימות פיזי עם המפגינים. בקרב קהל האלפים מתלהטות הרוחות ונמשמעות גם קריאות להפסיק =את השלכת החפצים לעבר השוטרים. עם זאת הרוחות מסרבות להירגע,ף והמפגינים צועקים לעבר השוטרים: שוטר אלים צריך להיות בפנים.ץ

כרגע, כיוון שהמשטרה מאפשרת למפגינים לחסום רחוב אבן גבירול, נעים עוד מאות מפגינים שהיו עד כה בכיכר, אל עבס רבניין העיחרייהף, שם מרוכז עיקר הכלח הצמשטרתי כדי לחמנוע פגיעה ברכוש. 

מחאת יוצאי אתיופיה התפרצה וסחפה  הערב (ראשון) כשאלפי מפגינים חסמו למשך שלוש שעות את נתיבי איילון. נהגים נתקעו שעות בפקקים והמשטרה נמנעה מלפנות את המפגינים. בשעות הערב עבר מוקד המחאה לכיכר רבין בתל אביב, ושם אירעו עימותים אלימים בין שוטרים למפגינים שניסו להיכנס לבניין עיריית תל אביב-יפו. כמה מפגינים השליכו בקבוקים לעבר השוטרים ואחרים אף ירקו לעברם. השוטרים בתגובה משתמשים בגז מדמיע ובאמצעים נוספים לפיזור הפגנות. במקום ישנם פצועים מקרב השוטרים, ועצורים רבים מקרב המפגינים. 
 
צפו: המפגינים בני הקהילה האתיופית מפגינים בת"א
מוקדם יותר שיתקה המחאה, במשך שעות ארוכות, את כל התנועה במרכז הארץ. משעות הצהריים התקבצו אלפי בני העדה האתיופית, ותומכים רבים שאינם בני העדה ובאו להזדהות ולתמוך במאבק. טענותיהם הן על אלימות משטרתית וגזענות מצד המדינה, שאיננה עושה לדבריהם מספיק בנושא. המפגינים עצרו לחלוטין את התנועה בכביש איילון לשני הצדדים, ויצרו פקקי תנועה אדירים שבמשטרה הגדירו כ"מסכני חיים".

לפני כן פרצו אלפים בדהירה לעבר דרך דרך בגין פינת המסגר, ומשם פנו ליצחק שדה, ואז, חלק מהמפגינים מצאו שביל וחסמו את נתיבי איילון לכיוון צפון. מאות ירדו לכביש, חלקם שוכבים וצועקים: "מדינת משטרה". השוטרים לא מתערבים בינתיים ובוחרים במדיניות של הכלה, אם כי השוטרים מדגישים כי ההפגנה יצאה מהתחום המותר ותחייב הפעלת אמצעים. המפגינים אף חסמו את איילון לשני הכיוונים. המשטרה בפיקודו של מפקד מרחב ירקון יהודה דהן ניסתה להידבר עם המפגינים, אך האווירה במקום היתה טעונה. 

בהודעת המשטרה נמסר כי היא "נתנה התרעה למפגינים לפנות את הנתיבים לאלתר בטרם תוכרז המחאה כלא חוקית וכהפרת סדר חמורה המחייבת פינוי הנתיבים תוך הפעלת אמצעים. המחאה גולשת לתחום האסור באופן שמופרת נקודת האיזון בין זכות המפגינים לבין פגיעה בפועל בציבור הרחב". 

המפגינים חוסמים את נתיבי איילון. צילום: אבשלום ששוני

בנוסף חסמו עשרות בני אדם את צומת בגין קפלן, חלקם נשכבו על הכביש וצעקו: "שוטר אלים צריך להיות בפנים", ו-"לא לאלימות לא לגזענות". המפגינים עמדו במרכז הצומת בכביש, כאשר השוטרים עמדו מהצד ומתבוננים. הצומת חסומה והתנועה נפסקה. עם המפגינים נמצאים גם בין השאר ח"כ אילן גילאון (מר"צ), ואנשי ציבור נוספים. 


"שוטר אלים צריך להיות בפנים". מאות מפגינים מתחת לגשר בגין. צילום: אבשלום ששוני 

כזכור, ביום חמישי התקיימה הפגנה סוערת בירושלים בה השתתפו למעלה מ-1,000 משתתפים. בהפגנה בירושלים נחסמו רחובות והמפגינים יידו אבנים לעבר השוטרים. המפגינים יצאו להפגין ברחובות לאחר שחייל צה"ל ממוצא אתיופי הוכה ללא סיבה על ידי שוטר בחולון. 

שגרירות ארה"ב בישראל הזהירה היום  את אזרחיה שלא להגיע לאיזור ההפגנה, שלדבריה  עלולה להגיע גם לאלימות על פי המשטרה הישראלית. 


חסמו את צומת בגין-קפךן. המפגינים היום בת"א. צילום: אבשלום ששוני

ממצאים מדאיגים לגבי בני הנוער מהקהילה האתיופית

בהמשך לטענות הקהילה האתיופית על אפלייה והזנחה מתמשכת, פורסם השבוע הדו"ח השנתי של עמותת על"ם שהציג נתונים מדאיגים לגבי בני נוער יוצאי אתיופיה.הדו"ח מצא כי קיים גידול במספר הפניות של בני נוער לליווי בתהליך ההשתלבות בעולם התעסוקה והגיוס לצה"ל. רוב בני הנוער מתמודדים עם קשיים חברתיים ומעורבים בהתנהגויות סיכון כגון אלימות, שימוש בחומרים ממכרים ועבריינות. 


דורשים חברה צודקת. המפגינים נושאים שלטים בהפגנה בת"א. צילום: אבשלום ששוני


"על כולנו להיות שותפים למאבקם, כדי שתהיה לנו חברה טובה יותר"

מחאתם הגוברת של הצעירים בני עדת יוצאי אתיופיה נגד אלימות המשטרה המופנית כלפיהם וגזענות הממסד בכלל, מקבלת היום רוח גבית חשובה גם מאיגוד העובדים הסוציאליים.

"מחאת הצעירים מקרב בני העדה האתיופית אינה רק בעיה של יוצאי אתיופיה, אלא בעיה של החברה הישראלית כולה, בדרישה לשווין, לכבוד האדם ולכיבוד הזולת", אומרת יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק, שמוסיפה: "זעקת בני העדה היא נגד הגזענות בחברה הישראלית, שמרימה ראש, כלפי קבוצות שונות בחברה הישראלית. זוהי הדרה של קבוצות מיעוט בחברה הישראלית ואפלייתם ועלינו כעובדים סוציאליים החובה להילחם כנגד תופעות נפסדות שכאלה. על כולנו להיות שותפים למאבקם, כדי שתהיה לנו חברה טובה יותר, שוויונית יותר ומקבלת". 

 המשטרה הוזהרה שלא לנהוג באלימות. המפגינים מול הקריה בת"א. צילום: אבשלום ששוני
בתוך כך, סגנית ראש העיר תל אביב, מהרטה ברוך-רון, שוחחה הבוקר עם ניצב בנצי סאו, מפקד מחוז תל אביב, והיא מספרת: "ביקשתי בכל לשון של בקשה ממפקד המחוז ששוטריו יפגינו הערב איפוק מוחלט כלפי המפגינים. כפי שהתרעתי בפני ניצב סאו ביום רביעי האחרון מפני תוצאות ההפגנה בירושלים, שבתי והתרעתי בפניו הבוקר מפני תוצאות ההפגנה הערב בתל אביב אם השוטרים לא יפעלו באיפוק". 


"די לגזענות", מפגינים הערב בת"א. צילום: מרק ישראל סלם 

ח"כ אילן גילאון, יו"ר סיעת מרצ בכנסת, הגיש הצעה לסדר היום לדיון במליאת הכנסת על רקע מחאת יוצאי אתיופיה בה כתב כי מן הראוי שהנושא ידון במליאה בדחיפות והוסיף: "ישראלים יוצאי אתיופיה חווים שיטור יתר ואלימות משטרתית. על המחלקה לחקירת שוטרים לחקור את מי שהורה על השימוש בכוח במקרה הקשה של תקיפת החייל דמאס פיקדה, ולמצות את הדין עם השוטרים שהשתמשו באלימות מופרזת. על משטרת ישראל לקיים מערך הסברה וחידוד נהלים לכל הדרגים בנושא שימוש לא ראוי בכוח, ולקדם שינוי עומק בתהליך הכשרת השוטרים ומבחני ההתאמה לשומרי החוק והסדר במדינת ישראל".