אלפי יוצאי אתיופיה ולצדם פעילים חברתיים קיימו אתמול בתל אביב את אחת מהפגנות המחאה הסוערות ביותר בשנים האחרונות. בשעות הצהריים המאוחרות, בטרם פרצו המהומות האלימות, החלו רבים לפקוד את הרחובות הסמוכים למגדלי עזריאלי כדי לצאת לצעדת מחאה שקטה.
 
האווירה הטעונה הורגשה כבר בתחילת ההפגנה, בשעה 15:30, סמוך למגדלי עזריאלי. עשרות המפגינים הראשונים וכן רבים אחרים הגיעו לתל אביב מרחבי הארץ. אליהם הצטרפו גם חברי כנסת רבים ובהם איציק שמולי וסתיו שפיר (המחנה הציוני), אילן גילאון ותמר זנדברג (מרצ), רועי פולקמן ורחל עזריה (כולנו) ואיימן עודה(הרשימההמשותפת).
 
לאחר שצעדו קרוב לשלוש שעות החליטו המפגינים לחסום את נתיבי איילון לשני הכיוונים וצירי תנועה מרכזיים בלב תל אביב, ובכך שיתקו את התנועה בגוש דן לשעות ארוכות.
 

מאות שוטרים גילו לאורך היום איפוק רב וניסו להימנע מעימותים עם המפגינים. בשעות הראשונות פרצו מדי פעם חיכוכים נקודתיים, שבמהלכם נעצרו שני מפגינים, אך בסך הכל לא נרשמו הפרות סדר. ההסלמה החלה כאשר בצומת הרחובות דרך בגין וקפלן צעדו בספונטניות מאות מהמפגינים לעבר המנהרה שמתחת לצומת והמשיכו לכיוון צומת הרחובות בגין, החשמונאים והמסגר, ומשם לרחוב יצחק שדה. באותה עת צעדו עשרות לכיוונים אחרים וחסמו צמתים נוספים.
 
מאות מהמפגינים המשיכו לצעוד על דרך יצחק שדה, ובגשר שמעל נתיבי איילון הם התפצלו לשתי קביצות, ירדו לנתיבים וחסמו אותם. המשטרה אפשרה למפגינים לחסום את נתיבי התחבורה לזמן מוגבל, ובשלב מסוים דרשה מהם לפנות את עורק התנועה הראשי. משסירבו המפגינים להתפנות, פרצו עימותים בינם לבין כוחות המשטרה.
 
למקום הוזעקו מאות שוטרי יס"מ ומשמר הגבול. לאחר שורת עימותים החלו המפגינים להתפנות ולנוע בחזרה לעבר צומת הרחובות בגין וקפלן, ומשם לכיכר רבין תוך שהם צועקים: ״לא שחור ולא לבן - כולנו בני אדם״, ״לא לגזענות ולא לאלימות״ ו״שוטר אלים צריך להיות בפנים״.
 
שגיא מנוסה, חייל משוחרר מרחובות, אמר: ״שירתי בצנחנים ואני גאה שאני צנחן לשעבר. אני מתבייש במשטרת ישראל וברמטכ״ל, שלא גינה את התקיפה של החייל. ביום חמישי נפצעתי בהפגנה בירושלים, אבל אני לא מוותר עד שתיפסק האלימות והגזענות״.

שמשון מנתניה, שבצה״ל שירת כלוחם במגלן, אמר: ״אני מרגיש יותר מדי אלימות כלפי העדה מצד המשטרה. עושים עוול גדול ליוצאי אתיופיה. שיפסיקו את הגזענות והבלגן״. גדעון, שהגיע מהדרום, הוסיף: ״יש כאן יותר מדי גזענות בגלל שנאת חינם״.
 
״המדינה לא קלטה את יוצאי אתיופיה והם לא נקלטו. הם הגיעו בעלייה הירואית וקליטתם נגמרה בקול ענות חלושה״, אמר ח״כ גילאון והוסיף שעל המדינה להשקיע בקליטת העדה האתיופית. ח״כ עודה אמר שהוא נגד פגיעה באוכלוסיות מוחלשות והוסיף שלדעתו על כל הציבורים המוחלשים להתאחד.

ח״כ פולקמן סיפר שהיה שותף לגיבוש תוכנית לקליטת יוצאי אתיופיה, אך היא לא יצאה אל הפועל בשל הבחירות. לדעתו, יש ליצור יחסי אמון עם יוצאי אתיופיה ולפעול במשותף לקליטתם. במשטרה היו שטענו שחילק מהפעילים התסיסו את האווירה, אחל את ההפגנה עצמה הובילו צעירים יוצאי אתיופיה, שבסיוע הווטסאפ ניווטו בספונטניות את מסלול תהלוכת המחאה ואת חסימות נזירי התנועה.