ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש היום (שני) עם דימאס פיקדה, החייל בן עדת יוצאי אתיופיה, אשר הוכה על ידי שוטרים בשבוע שעבר, בסרטון שהופץ וגרם להצתת מחאתם של בני העדה, שטוענים לקיפוח ארוך שנים ואלימות משטרתית כנגדם.



נתניהו זימן את פיקדה למשרדו ואמר לחייל, שהתרגש מהמעמד: "שמעתי שהיית תלמיד מצטיין בכפר הנוער, שאתה עוסק בהתנדבות בסופ"ש. אני שמח לראות אותך כאן ואני רוצה להגיד לך שאני הזדעזעתי לראות את מה שעברת. המשטרה מטפלת הזה וצריך לשנות את זה. לא רוצה לשמוע על אלימות, זה חשוב, זאת אווירה מדהימה, אולי דברים טובים יעברו על הדברים שעברת". כעת מתרחשת גם פגישה שכוללת את ראש הממשלה, השר לביטחון פנים, ונציגים ממספר משרדים, כולל מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו.



מוקדם יותר התייחס נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין לנושא ואמר: "אני לא יכול שלא להתייחס לתמונות הקשות שראינו אתמול ובמוצאי שבת. לכאב, למצוקה ולזעם שעלו מיוצאי הקהילה האתיופית ישראלים, שמרביתם נולדו כאן וגדלו כאן. המפגינים בירושלים ובתל אביב חשפו פצע פתוח ומדמם בליבה של החברה הישראלית. פצע של קהילה שמשמיעה את זעקתה על תחושות של הפליה, גזענות וחוסר מענה. אנחנו מוכרחים להישיר מבט לפצע הפתוח הזה. שגינו. לא ראינו, ולא הקשבנו די. בין המפגינים ברחובות, נמצאים מיטב בנינו ובנותינו. סטודנטים מצטיינים. חיילים וחיילות משוחררים. אנחנו חייבים להם תשובות". 

"לצד זאת, צריך לומר בצורה ברורה ביותר: מחאה היא כלי חיוני בדמוקרטיה אבל אלימות אינה הדרך ואינה הפתרון. המפגינים והשוטרים שמרו על איפוק ראויים לציון לאורך ההפגנות ואסור לנו לתת לקומץ מתפרע ואלים להשתיק את הזעקה הלגיטימית. אנחנו לא זרים זה לזה, אנשים אחים אנחנו, אל לנו להידרדר למקומות שכולנו נצטער עליהם. ערב הקמת הממשלה זוהי ההזדמנות והחובה של כולנו להתחיל בתהליך של ריפוי של תיקון הליקויים והשבת האמון ההכרחי של הקהילה במערכות החוק והאכיפה".

מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו הנחה להקים מספר צוותי חקירה מיוחדים (צח"מים) שיבחנו את התנהלות המפגינים ומארגני המחאה שלשום (ראשון) בכיכר רבין בתל אביב וכן את אלה שהפגינו בירושלים.

"הוקמו על פי הנחייתי צוותי חקירה גם בירושלים וגם בתל אביב במטרה שיבחנו בנחת את מה שקרה באותם אירועים. אנחנו רוצים להגיע אל המתפרעים ואל מפרי הסדר ולא ניתן לאף אחד חסינות. אפשרנו מתוך רצון טוב לקיים מחאה אולם בשלב שהמפגינים העבירו הילוך והתחילו להתפרע, להפר את הסדר ופגעו בשוטרים ובאזרחים הבנו כי זה הזמן שלא להבליג ולגלות אפס סובלנות", אמר המפכ"ל בשיחה עם "מעריב אונליין".

לדבריו, המשטרה לא תתיר קיום הפגנות ללא רישיון ותפעל למיצוי הדין עם האחראים להפרות הסדר ולפגיעה בשוטרים ובאזרחים. המפכ"ל, כמו קציני המשטרה הבכירים, רואים בחומרה את התפרעות המפגינים בכלל ואת הפגיעה בשוטרים וכן הפיכתה של ניידת המשטרה במהלך ההפגנה בכיכר רבין בתל אביב.

"יש כאן אירוע חריג בחומרתו ופגיעה באגו של המשטרה. להפוך ניידת זה דברים הנהוגים במקומות אפלים בעולם וברגע שזה קרה כאן ומתחת לאף של השוטרים זה זלזול ופגיעה" אומר גורם המעורה בפרטים.

בינתיים, חברי כנסת רבים דורשים כי בעקבות המקרה תוקם ועדת חקירה פרלמנטרית. אחד מהם הוא ח"כ דב חנין שאמר: "אי אפשר לעבור לסדר היום על כך שההפגנה ההמונית הבלתי-אלימה, ביוזמת יוצאי אתיופיה, הסתיימה באלימות קשה ובפצועים לא-מעטים", אמר ח"כ חנין. "מגיעות אלינו טענות קשות על התנהלותה של המשטרה באירועי אמש, בכיכר רבין בתל-אביב. מתחייבת מהן הקמתה של ועדת חקירה בלתי-תלויה לחקירת האירועים האלימים ותיפקודה של המשטרה בפיזור המפגינים".
 
ח"כ חנין הוסיף, כי "על ועדת החקירה הזו לרדת גם לעומקן של הנסיבות שהביאו את כולנו למצב אליו הגענו אמש, ובכלל זה – לבדוק את התנהלותן של ממשלות ישראל ורשויות המדינה השונות, כולל המשטרה, ביחס ליוצאי אתיופיה".