הרפורמה שעליה הכריז משרד הבריאות ונועדה להקל על הטיפול בחולים בבתי החולים הפסיכיאטריים ולהרחיב את השירות לאוכלוסיות גדולות יותר טרם נכנסה לתוקף, אולם היא הספיקה לגרום לשיבושים קשים בהתנהלות באותם מוסדות. במסגרת הרפורמה שתחל ב־1 ביולי תועבר האחריות לטיפול בפגועי הנפש ממשרד הבריאות אל קופות החולים.



בהתאם לכך נתבקשו הקופות בשנתיים האחרונות לפתוח כמאה מרפאות חדשות לבריאות הנפש, שיספקו את השירותים למטופלים. עכשיו מתברר כי גיוסם של אנשי הצוות למרפאות החדשות פוגע בבתי החולים הפסיכיאטריים משום שאלה נאלצים להתמודד עם היעדר כוח אדם.



הפגיעה החמורה ביותר נרשמה בבית חולים שיבא בתל השומר, שבו הודיעו בשנתיים האחרונות לא פחות מ־14 פסיכיאטרים כי החליטו לעזוב את בית החולים לטובת קופות החולים. מדובר בכ־40% מחברי הסגל. מנהל החטיבה הפסיכיאטרית בשיבא פרופ' מרק וייזר מתריע כי המצב רק מחמיר: ״יש מחסור בפסיכיאטרים בישראל, הרפורמה מנסה לעשות דבר טוב ולהרחיב את השירותים הפסיכיאטריים הניתנים לאוכלוסייה, אבל אין מספיק פסיכיאטרים שיכולים לספק אותם. אז מה עושות הקופות? הולכות ו׳סוחבות' פסיכיאטרים מבתי החולים אל המרפאות שלהן. זה יוצר בלגן גדול. יהיו חולים שיפלו בין הכיסאות״.

יו״ר איגוד הפסיכיאטרים ומנהל בית החולים הפסיכיאטרי באר יעקב, פרופ' משה קוטלר, מדגיש כי ״אין בית חולים שלא עזבו אותו פסיכיאטרים״.
במשרד הבריאות הגיבו: ״יש הנחיה לקופות החולים, לשלם לפסיכיאטרים שכר דומה לזה שקיבלו בבתי החולים.