בני משפחות שמונה הנשים הבדואיות שנהרגו באסון אוטובוס האמהות, עת חזרו מתפילה במסגד אל-אקצה לפני שלושה חודשים, דורשים להעמיד לדין את מפקד יחידת יואב, האחראית על אבטחת המשאית שהובילה את הטרקטורים. "לא יכול להיות להאשים אדם היושב במרחק 200 ק"מ ממקום התאונה, ולא את מפקד יחידת יואב שאיבטח את הטרקטורים שחרשו את האדמות", קבלו בני המשפחות.

השבוע הגישה פרקליטות מחוז דרום לבית משפט לתעבורה בבאר שבע כתב אישום נגד נהג המשאית, סאלם אבו גאנםשמואשם בגרימת מותן ברשלנות של 8 נשים, תושבות הישוב חורה והסביבה, בתאונה אשר התרחשה ב-3 בפברואר, בכביש 31 ליד להבים.

כמו כן, באופן תקדימי, ייחסה הפרקליטות בכתב האישום אחריות לגרימת התאונה גם לחברת "עוז משא", הבעלים של המשאית וכן לבעלי התפקידים בחברה: המנכ"ל, סמנכ"ל התפעול וקצין בטיחות בתעבורה של החברה.

כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד ואדים סיגל, מייחס לכל הנאשמים שמונה עבירות של גרימת מוות ברשלנות. חברת "עוז משא", המנכ"ל וסמנכ"ל החברה מואשמים גם בעבירה של הובלת מטען ללא שטר מטען. קצין הבטיחות של החברה מואשם בנוסף לעבירות של גרימת מוות ברשלנות גם בהפרת חובות הפיקוח שחלות עליו בקשר לקיום תקנות התעבורה.

על פי עובדות כתב האישום, נהג המשאית, סאלם אבו עאנם, הוביל במשאית בה נהג, קלטרת, כלי חקלאי שנועד להפיכת קרקע, כאשר הקצה של הקלטרת בלט כ-80 ס"מ לתוך נתיב הנסיעה הנגדי. הנאשם הוביל את הקלטרת, תוך הפרת הוראות החוק וההיתרים באשר להובלה הבטוחה של מטען חורג.

עלי אבו שחיטה, בן משפחתה של נעמה אבו שחיטה שנהרגה בתאונה, אמר ל"מעריב": "המשטרה ליוותה את המשאית עם ניידת מלפנים וניידת מאחור, והיא מתנערת מאחריות. אף אחד לא עדכן אותנו במהלך החקירה, וגם בעניין הדוח שלא פורסם. הסכינים של הטרקטור בלטו בניגוד להוראות, ואת זה אמרתי מהיום הראשון".

לדברי אבו שחיטה, "לא המנכ"ל או הסמנכ"ל היושב 200 ק"מ מכאן הוא האשם, אלא האשמה רובצת לפתחם של יחידת יואב ובעיקר מפקד הכח. המשאית והציוד שעליה, כולל הנהג, עבדו באותו יום ברשות המשטרה ואמורים היו להיות כפופים למפקד הכח. לאחר חרישת האדמה באזור חורה, היה חובה על מפקד היחידה המלווה אותם לצורך אבטחה, לבדוק שהציוד קשור ואינו מסכן את הנוסעים בכבישים. לכן, אנו מפנים אליו אצבע מאשימה".

אבו שחיטה הדגיש, כי "נמשיך בלחץ משפטי והן ציבורי, על כל מי שיכול להשפיע, במטרה להעמיד לדין את מפקד הכח".

דובר מחוז דרום, סנ"צ דורון בנאמו, אמר בתגובה: "לגבי יחידת יואב, אין שום מקום לחקירה".