משרד החינוך הודיע הערב (ד') כי הוא משנה את ההיערכות בעקבות הדלפת שאלוני הבגרות, כבר ממועד הקיץ הנוכחי (תשע"ה), זאת בעקבות שורת ההדלפות לתלמידים דרך רשת האינטרנט, שנעשו בתקופה האחרונה.



מהמשרד נמסר כי מנהלי בתי הספר יקבלו עוד הערב הנחיות מפורטות על אופן יישום הנהלים החדשים. כך למשל התלמידים ייכנסו לחדרי הבחינה 45 דקות לפני תחילת הבחינה תוך הקפדה על סדר במקומות הישיבה ותוך הקפדה על מניעת חומרי עזר שאינן מותרים בשימוש. בנוסף, שאלוני הבחינה יישלחו לבית הספר, באמצעות רשת האינטרנט, 45 דקות לפני תחילת הבחינה ולא יהיה צורך בהבאת השאלונים מסניפי הדואר כמו שהיה נהוג עד כה (אלא אם כן המשרד ינחה אחרת).



עוד נמסר, כי נציג מוסמך של בית הספר יצלם את השאלון, יצרף את הנספחים הנדרשים ויעבירם לתלמידים הנבחנים. בתי הספר יצטיידו מראש באמצעים הדרושים לצילום שאלונים. יש לוודא, כי מערכות אלו עובדות היטב וכי ישנה כמות מספקת ואף עודפת לצורך שכפול שאלונים.



השינויים ייכנס לתוקפם כבר ממועד הבחינה הקרוב (בגרות בשפות), שייערך ביום ב', ה-18 במאי.



מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן מסרה: "במהלך השבועות האחרונים אנו עדים להתנהגות פושעת של קומץ עברייני פורע חוק. קומץ, אשר אינו בוחל בשום דרך ובלבד שתושג מטרה פסולה אחת, הדלפתן של שאלוני הבגרות ופגיעה במערכת החינוך הישראלית כולה. משרד החינוך לא יכול להשלים עם מציאות זו ועל כן אנו עורכים שינוי במתכונת ביצוע בחינות הבגרות של קיץ תשע"ה. מדובר בשינוי המצריך היערכות מיוחדת ואת התגייסותם של בתי הספר, הצוותים החינוכיים, הרשויות המקומיות וגופים נוספים. אנו נחושים לעשות הכל כדי לאפשר את המשך קיומן של בחינות הבגרות במועדן ולשמור על טוהר הבחינות".



מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר, אמר בתגובה: "הכיוון הכללי נכון, אך הביצוע חפוז ולא מקצועי". לדבריו, שוב לא התייעצו עם מנהלי בתי הספר - אלה שיודעים טוב מכולם מה נכון ומה מתאים לבתי הספר. "רק לפני שבוע פרסם משרד החינוך חוזר שבו הוא אוסר על מנהלים להתקרב לחדרי בחינות הבגרות ופתאום הוא שוב סומך על מנהלי בתי הספר ומעביר לידיהם את קודש הקודשים – שאלוני בחינות הבגרות לצילום ושכפול".



לוי גם התריע מבפני בעיות טכניות אשר ימנעו את ביצוע השינויים: ישנם בתי ספר שלא מחוברים לרשת האינטרנט; לבתי הספר שמחוברים לאינטרנט צפויים קשיים גדולים מאד להתחבר לאתר משרד החינוך שלבטח יקרוס; בתי ספר גדולים שיצטרכו לשכפל בזמן קצר אלפי דפי מבחן יתקשו לעשות זאת בתוך 45 דקות.



בעקבות המהלך של משרד החינוך, יפגינו מחר תלמידי החטיבה העליונה של בית הספר הריאלי העברי בחיפה בטענה שמדיניות המשרד "מפגינה בינוניות וחוסר הבנה חינוכית".



לדברי רותם גנץ, יו"ר אגודת התלמידים של בית הספר הריאלי, מדובר ביוזמה חובבנית, לא מקצועית מצד הנהלת משרד החינוך. "במקום שתועיל ההנהלה לחנך תלמידים ליושרה ולאמות מידה מוסריות, בוחר המשרד מדיניות בינונית שבה תלמידים יהיו כאסירים בכיתות הלימוד וציוד בית הספר וצוותו ישועבדו למען מראית העין של 0 העתקות".


.