הייתם בין הצעירים בכיתה ואובחנתם כסובלים ב ADHD? מחקר חדש של קופת החולים "כללית" מגלה שמדובר בתופעה נפוצה ומעלה סברה שהסיבה לכך היא לאו דווקא הפרעות קשב וריכוז, אלא חוסר בשלות לכניסה לבית הספר שמתבטאת בתסמינים דומים.



המחקר בדק את נתוניהם של 400 אלף ילדים בגילאי 11-6, מבוטחי הכללית בשנים 2011-2010 וחילק אותם לשלוש קבוצות: המבוגרים בשנתון, הבינוניים בשנתון וילידי אוגוסט עד נובמבר שהוגדרו כצעירים בשנתון.



מספר ילידי התקופה האחרונה שאובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, היה גבוה ב-20 אחוזים מקרב שאר הילדים. עבור ילדים שניגשו לאבחון בחודשים הראשונים ללימודים התוצאה הייתה מוקצנת אפילו יותר, פער של 28 אחוזים לטובת הצעירים.



המחקר זכה אתמול כעבודה המצטיינת בכנס השנתי של "המכון הלאומי לחקר שירותי הבריאות ומדיניות הבריאות" והוא קורא כעת הן להורים והן לאנשי המקצוע לחשוב על הסברים נוספים להופעת התסמינים אם ילדיהם בני השנתון הצעיר ובהתאם לשקול פתרונות שאינם טיפול תרופתי.



"ההורים וגם המאבחנים צריכים להיות מודעים לתופעה הזו", אומר פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, שעבד בשיתוף עם ד"ר משה חשן, ראש תחום ביוסטטיסטיקה במכון. "במידה והם רואים שלילדם יש קשיי הסתגלות הם צריכים לבחון את כל האפשרויות ולקחת בחשבון ש-ADHD היא רק אופציה אחת. אני חושב שמתבקש שנמשיך ונבחן את הנושא הזה, ונבדוק את ההשערה שהשיעור המוגבר הזה נובע גם מקשיי הסתגלות של הילדים הצעירים בשנתון, וכתוצאה מכך הפניה גבוהה יותר לאבחונים".



לדבריו,מעבר לסטטיסטיקה כל ילד צריך לקבל התייחסות ייחודית, לא לפי הגיל הפזילוגי אלא לפי קצב ההתפתחות שלו והאתגרים הספציפיים מולם הוא עומד. "|יתכן שעבור ילדים מסוימים השארתם שנה נוספת בגן כך שיגיעו לבית הספר בוגרים ומוכנים יותר יכולה לפתור את הבעיה, במקום שיקבלו טיפול תרופתי, דבר שלפעמים ימשיכו להזדקק לו הלאה לכל החיים", הוא אומר.



עוד גילה המחקר כי שיעור כלל הבנים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז כפול מזה שנמצא בקרב הבנות.