לא מעט מנהלי תיכונים ברחבי הארץ שפשפו את עיניהם בתדהמה כשקיבלו אי־מייל ממשרד החינוך, שיידע אותם בדבר "ניסוי כלים" שמתבקש מצדם במסגרת היערכות מחודשת לבחינות הבגרות שבדרך.



כחלק מהסקת המסקנות של המשרד, שמנסה להילחם במכת הדלפות של בחינות הבגרות, הוחלט לבקש מבתי הספר "להיערך לתרחישים של תקלות אפשריות כדי להבטיח מניעת הפסקות חשמל וארגון מבעוד מועד של אספקה ראויה של טונר, נייר, סיכות הידוק וכל שנדרש כדי ליישם את הבחינה כראוי״.



מחר תתקיים בחינת הבגרות בשפות ולכן הודיע משרד החינוך למנהלים כי היום ב־12:00 בצהריים צפוי להתקיים ניסוי הכלים שבמסגרתו יישלחו לכל בית ספר דפי נוסחאות במתמטיקה שנועדו לתרגול. "מטרת הניסוי היא לבחון את מערכת השיגור, את קבלת הקבצים במחשבי בתי הספר, לתרגל את בתי הספר בתהליך זה ובהמשך ליישם את השכפול, האיסוף והחלוקה של השאלונים לתלמידים הנבחנים", נכתב באי־מייל למנהלים.



בעקבות רשימת הדרישות מהמנהלים הודיעו רבים מהם כי לא רק שהם לא מתכוונים להשתתף בניסוי הכלים, הם גם שוקלים להשבית את בחינת הבגרות מחר. כך אמר אתמול ל"מעריב־השבוע" יו"ר התאגדות המנהלים מנשה לוי, שהוסיף בנימה צינית: "אני מקווה שלא יבקשו ממנהלי בתי הספר גם לוודא שלא יהיו רעידות אדמה". "אנסה לשכנע את שר החינוך הנכנס להקפיא את השינויים בהיערכות לבחינות", הוסיף לוי. למעלה מ־50 מנהלים ברחבי הארץ יערכו הפגנה במהלך שעת הבחינה, תחת הכותרת: "פה לא עושים ניסויים בתלמידים".



פורום ועדי ההורים היישוביים, שהודיע אף הוא על התנגדותו לצעדים האחרונים שעליהם הוחלט במשרד החינוך, יצא בסוף השבוע בקריאה להורים "לא לשלוח היום את תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים לבתי הספר". נוסף על כך קראו חברי הוועד לשר החינוך ולמנכ"לית המשרד להיפגש עם נציגי המורים, התלמידים וההורים "ולדון בפתרון המוסכם על כל הצדדים".



אחת הדרישות שקוממה את מנהלי התיכונים מחייבת את המורים לשהות בכיתות עם התלמידים במשך 45 דקות בעוד הם מחכים לבחינת הבגרות - הנחיה חדשה שאמורה לסייע במניעת הדלפות. "מדובר בהנחיה הזויה", אמר שלשום בכעס מנהל תיכון הריאלי בחיפה, מנדי רבינוביץ, "אחת הסגניות שלי שאלה את משרד החינוך מה p לעשות עם התלמידים בזמן שהמורים מחכים איתם בכיתה, ונמסר לה 'תני להם לראות סרטים ביוטיוב'. אנחנו נצטרך להביא מורים שיעבדו כבייביסיטר וישגיחו על הילדים בכיתה. מי ישלם להם על זה? מי אמור לממן את שכפול הבחינות? אני צריך להוציא את זה מהתקציב הזעום של בית הספר, וזאת בהנחה שמכונת השכפול לא תקרוס".



ארגון המורים, שנדרש אף הוא למחלוקת האחרונה עם משרד החינוך, מיהר להוציא מכתב שבו נכתב: "העבודה אחרי שעה 15:30 אינה בגדר חובה למורים שעובדים במסגרת עוז לתמורה. אם משרד החינוך לא יתחייב לתגמל מורים על עבודה נוספת זו אנו מורים לכם שלא לבצע עבודה זו".



בתגובה לטענות נמסר ממשרד החינוך: "לאחר שבחנו את כל האפשרויות האחרות, תוך בחינת הסיכויים ליישומן, מצאנו כי ההחלטה שהתקבלה נכונה ביותר לעת הנוכחית. כל חלופה אחרת לא תצליח להבטיח את קיומה של הבחינה ללא הדלפה. ההנחיות החדשות מתייחסות אך ורק לבחינות קיץ תשע״ה. בימים אלה בוחן המשרד דרכים חדשות להפעלת בחינות הבגרות, כך שיחולו על בחינות הבגרות של חורף תשע״ו".