מאות הגיעו היום (ראשון) להלוויתו של הרב משה לווינגר בבית העלמין היהודי העתיק בחברון.  במקום נכחו חברי הכנסת מוטי יוגב, אלי בן דהן וניסן סלומיאנסקי והשר אורי אריאל. 



נשיא מדינת ישראל ראובן רבלין  הגיע אף הוא ללוויה ספד לרב לווינגר ואמר: "היית חריף נוקב ותקיף בדבריך. לא חיפשת את הפשרה, אך מעולם לא הטלת ספק בכך שרק תמיכה רחבה בהתיישבות בחברון, תצליח לחדש פה את שרשרת הדורות. אינני יכול שלא להזכר במאבקך, לא רק על החיים כאן, אלא גם על הזכות להיטמן בחברון".
הרב משה לוינגר, הנחשב לאבי היישוב היהודי החדש בחברון וממייסדי גוש אמונים ומועצת יש"ע, נפטר אתמול לאחר מחלה קשה בגיל 80.  לוינגר, שהיה פעיל בתנועות ההתיישבות במשך עשרות שנים, גדל בירושלים. הוא למד בישיבות חורב, מרכז הרב בירושלים ובכפר הרא"ה, והיה מתלמידיהם של שניים מאבות הציונות הדתית – הרבנים צבי יהודה הכהן קוק ואברהם שפירא.
 

בצה"ל הוא שירת בנח"ל המוצנח והיה רב בקיבוץ לביא בגליל התחתון ובמושב נחלים. לוינגר, ביחד עם כמה משפחות דתיות-ציוניות נוספות, היה מהמתיישבים החדשים הראשונים בחברון ובין החתומים על מודעה הקוראת לחידוש ההתיישבות בעיר לאחר מלחמת ששת הימים. בערב פסח של שנת 68', התכנסה קבוצת המשפחות בראשותו במלון פארק בחברון וערכה במקום ליל סדר. לאחר מכן הם נשארו במקום ובהמשך עברו להתגורר, בתמיכת כמה משרי הממשלה, בבניין הממשל הצבאי בעיר.
 
עם הקמת קריית ארבע, עבר לוינגר ביחד עם בני משפחתו להתגורר במקום וכיהן כיו"ר המנהלת של הקריה.  לאחר מלחמת יום כיפור, היה הרב לוינגר ממובילי גוש אמונים ובשנת 75', הוא היה ממובילי המאבק של המתנחלים שסירבו להתפנות מתחנת הרכבת סבסטיה.
 
הרב נחשב לאחד ממובילי הפלג האקטיביסטי של המתנחלים. לאחר תום מלחמת ששת הימים ובשנות ה-70', ה-80' וה-90' -  הייתה לו שורת עימותים עם פלסטינים ועם כוחות הביטחון. 

בשנת 88', לאחר שהושלכו לעברו אבנים במרכז חברון, הוא ירה מעמדת צה"ל סמוכה באקדחו. מהירי נהרג פלסטיני ופלסטיני נוסף נפצע. לאחר כשנתיים הוא הורשע בגרימת מוות ברשלנות ונידון לחמישה חודשי מאסר בפועל ושבעה חודשי מאסר על תנאי. 
 
לבסוף ריצה לוינגר שלושה חודשי מאסר. מאסרו עורר מחאות בקרב רבנים ומתיישבים. הרב לא הביע חרטה ועם תחילת ריצוי עונשו, אמר: "מוטב שאשב חמישה חודשים ואפילו חמש שנים, מאשר להיות מובל בהלוויה ביחד עם ארבעת ילדי למנוחות".
 
בבחירות 92' התמודד הרב לוינגר בראש רשימת ימין קיצוני עצמאית "התורה והארץ", שלא עברה את אחוז החסימה. לרב לוינגר ורעייתו מרים נולדו 11 ילדים. בנו מלאכי נבחר ב-2008 לכהן כראש מועצת קריית ארבע והיישוב היהודי בחברון. אתמול פרסם מלאכי הודעת אבל על מות אביו: "האבידה היא גדולה והפרידה כואבת, אך הסתלקותו של מו"ר אבי בערב יום ירושלים ויום חברון, מסמלת את הרוח והאהבה הגדולה שפעמה בקרבו למען ארץ ישראל כולה. חזונו הוא חזון כולנו ורוחות הגדולה תמשיך לפעום בלב כולנו להמשך בניינה של האומה והארץ".