צ'אלאצ'ו מקונן, לוחם ממוצא אתיופי בסיירת גבעתי שלחם בקיץ האחרון בעזה במסגרת מבצע צוק איתן ואף זכה בצל׳׳ש מאלוף פיקוד דרום, סמי תורג'מן, טוען כי למרות הבטחה ממשרד הפנים שבני משפחתו יועלו ארצה, הדבר לא יוצא לפועל. זאת, לדבריו, בעקבות קשיים שמערים עליהם משרד העלייה והקליטה.
"שר הפנים דאז גדעון סער יצא בהצהרה מתוקשרת כי ועדה מיוחדת שהוקמה אישרה את העלאתם ארצה של אחיהם של החיילים המצטיינים יוצאי אתיופיה", סיפר עו"ד אייל פלטק המטפל בהליך המשפטי מול הרשויות, "אלא שזמן קצר לאחר הצהרה זו הבינו החיילים כי ככל הנראה הקרב בבירוקרטיה הישראלית יהיה קשה ומתיש יותר מהקרבות שבהם השתתפו בצוק איתן".  הוא ציין עוד כי מה ש"תוקע" את עלייתם ארצה של האחים "האם המערכת רוצה להוכיח לנו שוב כי עולים מאתיופיה הם אזרחים סוג ב'?", שאל עו"ד פלטק.

החשש הגדול של המשפחות הוא כי כעת יגרמו חילופי השרים במשרדי הממשלה להזנחת הנושא ולהתמוססותו, אולם עו"ד פלטק מבטיח מאבק. "כולנו נלמד את משרד הקליטה ואת מי שיושב שם דבר או שניים על אחריות חברתית", אמר. לדבריו, אמרו לו במשרד הקליטה כי המשפחות של החיילים לא הוגדרו כעולים ולא ניתן להעלות אותן במסגרת זו.
מהמשרד נמסר בתגובה כי הוא "מוסמך לתת זכויות עולים רק למי שקיבל מרשות האוכלוסין וההגירה מעמד של 'עולה' לפי חוק השבות, ולגבי הבאים מאתיופיה, גם למי שקיבל מרשות האוכלוסין וההגירה אשרת כניסה. שר הפנים רשאי להעניק למבקש מכל מקום בעולם אישור כניסה לישראל מטעמים הומניטריים ומעמד של ׳תושב קבע/ אך אין בהחלטתו זו כדי להרחיב את קבוצת הזכאים לזכויות עולים".