אי שם מעבר לים יושבים עכשיו ארבעה גברים עם משפחותיהם, ויודעים שעל הכתפיים שלהם מוטלים לא רק יוקרתה של משטרת ישראל כולה אלא גם עתידם של כמה מראשי ארגוני הפשיעה החזקים ביותר בארץ.



בעגה המקצועים הם מכונים ״עדי מדינה״ ועליהם המשטרה בונה שיספקו את הראיות נגד מי שמהווים כבר יותר מעשור יעדים מרכזיים של המשטרה. בתמורה הם צפויים להקלות מפליגות ביחס המשטרה לעבירות שביצעו, למימון שהייתם במסתור ולהגנה משטרתית.



19 מתוך כ־50 החשודים האלה, כמה מהם נחשבים לבכירי העולם התחתון בישראל, הובאו אתמול לבית משפט השלום בראשון לציון, שם ביקשו נציגי המשטרה להאריך את מעצרם וכן הציגו את החשדות ואת חלק מהראיות נגדם. מעצרם של הבכירים שבהם הוארך בשבועיים.



עבריינים לשעבר שנחשפו לפרשה המטלטלת המכונה "תיק 512" אומרים כי לפחות אחד מעדי המדינה בפרשה זו היה מבוקש בעבר על ידי זרועות החוק של מדינות זרות והוא אף נשפט והחל לרצות עונש מאסר ממושך. "כולם יודעים שכבר שנה בערך הוא בשמירה של המשטרה", אמר אחד מהם, "זו יכולה להיות מכה אנושה לעצורים. זה מישהו מתוכם שכנראה יודע הרבה מאוד. אלה פרשיות שכבר היה נדמה שלא יפוענחו לעולם. חלק מהמעורבים חזרו למוטב, התרחקו מהפשע, ומעצר כזה מחזיר אותם לאחור".



הפרשיות שעליהן מדבר אותו עבריין לשעבר הן מן החמורות ביותר. אחת מהן היא ניסיון החיסול של זאב רוזנשטיין בשנת 2003, אז ראש ארגון פשע יריב, ברחוב יהודה הלוי בתל אביב. רוזנשטיין לא נפגע אבל שלושה אזרחים תמימים נהרגו - רחמים טרויה, נפתלי מגד ומשה מזרחי. לפי המשטרה, החשודים העיקריים הם האחים אברג׳יל.



״ייתכן שהמשטרה והמפכ״ל חיכו לרגע שבו יוכלו לתת את ההוראה לבצע פשיטה ומעצרים רק לאחר שהצליחו לאסוף ראיות טובות באמת, כולל עדי מדינה״, אמר אותו עבריין לשעבר, ״מצד שני, תמיד יש סיכוי שה׳בלון׳ הזה יתפוצץ ולכן הזהירות הרבה. זה גל מעצרים ראשון. אחריו תבוא מהלומה נוספת ואז גם נוכל לדעת כמה חומר יש לחוקרים״.



קרע בתוך הארגון


בתחילת העשור הקודם פקד משבר את הארגון של זאב רוזנשטיין, שנחשב אז ליעד מספר אחד של המשטרה. אותו משבר, שמקורו במאבקים פנימיים בארגון, הוביל לקרע בין רוזנשטיין לאיש סודו ואחד הבכירים בארגונו, יצחק אברג׳יל. המשבר הזה גם הביא את אברג׳יל להחלטה להקים ארגון מתחרה ולנסות להיפטר ממי שהיה עד לא מכבר המנהיג שלו.



על פי החשד, נעשו שני ניסיונות לחסל את רוזנשטיין, באחד מהם, כאמור, שאירע ב־2003, נרצחו שלושה אזרחים חפים מפשע.



רוזנשטיין, שארגונו חדר לתחום הסמים, נעצר, נשפט והורשע בשנת 2007 ל־12 שנות מאסר בגין יבוא וסחר בסמים מסוג אקסטזי.



במקביל הקים אברג׳יל גוף חזק ומאורגן, עם היררכיה ברורה, שבו כל ״חייל״ או חבר ידע את מקומו, את מעמדו ואת תפקידו. מדובר בארגון שפעילותו חצתה גבולות וימים, ואשר בין השנים 2003־2006 הפעיל רשת מסועפת של יבוא והפצת סמים בכמויות אדירות - מיליוני כדורי אקסטזי, טונות של חשיש וכמות גדולה של סמים קשים. הכל תורגם למיליונים רבים של שקלים.



לטענת המשטרה, את רשת הסמים של הארגון הפעיל אברג׳יל בדרום אמריקה, באסיה, באוסטרליה, בדרום קוריאה וביעדים אחרים במזרח הרחוק. ה״עובדים״ היו בעיקר תושבי היבשות והמדינות הללו, והמושכים בחוטים היו הישראלים.




נחשב בעבר ליעד מספר אחד של המשטרה. זאב רוזנשטיין. צילום: חן גלילי


מי העלים את בן הרוש?


בין הפרשיות הנחקרות שהותרו אתמול לפרסום נמצאת גם חקירת היעדרותו של מיכאל בן הרוש, "חייל" של אברג'יל, שהחליט לעזוב את הארגון, ומאז שנת 2005 נעלמו עקבותיו. במשטרה מעריכים כי הוא כבר מזמן לא בחיים וכי מי שרצח אותו העלים את הגופה.



בחדרי החקירות שמרו החוקרים את הקלפים קרוב לחזה ומדי פעם הטיחו בפני החשודים ראיות וחשדות נגדם. מלבד רצח האזרחים במהלך ניסיון החיסול של רוזנשטיין בתל אביב, העלו בפניהם את החשד לרצח בן הרוש, ליבוא וסחר בסמים בהיקפים גדולים בין השנים 2003־2006 וחשד לביצוע עבירות מס והלבנת הון.



במשטרה מציינים כי יש בידי החוקרים ראיות רבות, פרי חקירה ממושכת ומסועפת חובקת עולם שמנהלת יחידת להב 433 והיחידה המרכזית בתל אביב, וכן גורמי אגף החקירות והמודיעין ובליווי פרקליטות תל אביב ומרכז.



כוחות משטרה גדולים פשטו שלשום על בתיהם של חשודים רבים, תפסו כלי רכב, נכסים וחשבונות בנק בשווי עשרות מיליוני שקלים, שייתכן כי יחולטו משום שמקורם מפעילות לא חוקית. אם אכן תצליח המשטרה להגיש כתבי אישומנגד החשודים ולהביא להרשעתם, ייראה העולםהתחתון בישראל אחרת לגמרי.



אתמול עצרה המשטרה שלושה חשודים נוספים ב"פרשה 512". אדם אחד נעצר בחשד לביצוע עבירות של חברות בארגון פשיעה ובמסגרת זו מעורבות לכאורה בפרשיות ייבוא וסחר בסמים חובקות עולם בהיקפים גדולים בין השנים 2006-2003 וכן חשד לביצוע עבירות הלבנת הון ומס.
שני חשודים נוספים נעצרו אתמול בחשד לרצח דורון סרוסי בשנת 2004 בנתניה. החשודים יובאו היום לדיון בהארכת מעצרם בבימ״ש השלום בראשל״צ.