אחד מראשי תנועת בל"ד, ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) קרא אתמול (שבת) לנטוש את רעיון שתי המדינות וליישם פתרון של מדינה אחת בין הים לירדן שתוביל לדבריו "לסיום הכיבוש ולסופו של מפעל ההתנחלות האימתני, ותבטיח לשני העמים זכות הגדרה עצמו כמו גם פיתרון לסוגיית שיבת הפליטים".



את ההצעה פרסם ח"כ גטאס במאמר שפרסם באתר הבלוגים של מאקו. לדבריו "תוצאות הבחירות האחרונות וחזרת נתניהו לשלטון הן המסמרים האחרונים בארון הקבורה של רעיון שתי המדינות, שעד כה היה הפיתרון המקובל על כל צדדי הסכסוך, כמו גם על הקהילה הבינלאומית”.



לדבריו, בעקבות הבחירות שהביאו עמן את ניצחונו של נתניהו ואת הרכבת ממשלתו הרביעית, "שאיש בצד המפוכח של המפה אינו מצפה ממנה להוביל לאיזשהו סוג של שלום צודק, העולם סוף סוף מתחיל להבין את המציאות דה פקטו שנוצרה בשטח: ההתנחלויות שישראל ממשיכה לבנות שתי וערב בשטחים הכבושים והמשך שלטון הימין – שניהם שמים קץ לכל פיתרון שמסתמך על חלוקה גיאוגרפית ועל הקמת מדינה פלסטינית”.



ח"כ גטאס טוען כי גם אם הפנייה למועצת הביטחון לא תטורפד על ידי ארה"ב כפי שצפוי שיהיה, ישראל לא תקבל תכתיב בינלאומי ותגובתה תהיה הגברת הבנייה בהתנחלויות והכשרת מאחזים לא חוקיים. "כל זה אך יחזק את מציאות האפרטהייד הישראלי, שרק בשבוע שעבר חזינו באחד מביטוייה המכוערים ביותר: הניסיון להפריד בין יהודים ופלסטינים שמשתמשים בתחבורה ציבורית בשטחים. לא ירחק היום עד שהמציאות הזאת תכפה את עצמה כליל על הניסיונות השונים לקיים שיח מסוג אחר, ואף תעצים את הדרישה להטלת סנקציות על ישראל”.



מסקנתו של ח"כ גטאס היא על כן אחת: "ישנה אופציה דמוקרטית יחידה: מדינה אחת, שעם הזמן תהפוך להיות האפשרות ההומאנית והדמוקרטית הבלעדית למניעת התדרדרות למעגלי לחימה נוספים. מה שבטוח הוא שהפעם, העלאת הפיתרון לא תיעשה בקול ענות חלושה אלא להפך - צפוי קול רם שרק ילך ויגבר עד שיצליח לגבש את התכנית הפוליטית החדשה ולהוציאה מהכוח אל הפועל. זו תכלול את סיום הכיבוש ואת סופו של מפעל ההתנחלויות האימתני, ותבטיח לשני העמים זכות הגדרה עצמית, כמו גם פיתרון לסוגיית שיבת הפליטים”.



"מעל הכל, ברור שהמסגרת החדשה לא תותיר לממשלת הימין את האפשרות לחשוב שניתן להוסיף ולהתעלם מהמשך הכיבוש ושלילת חירותו של העם הפלסטיני או לומר שאזרחי המדינה הערבים הם גיס חמישי. נהפוך הוא: היא תגלה במהרה שהערבים בישראל, בייחוד לאחר שהתאחדו ברשימה משותפת, הם המועמדים הטבעיים להובלת הכיוון החדש לפתרון", סיכם.



יצויין כי עמדתו של ח"כ גטאס מנוגדת למצע הרשימה המשותפת, הדוגלת ברעיון שתי המדינות אך גם למצע מפלגת בל"ד הקובע כי "בל"ד תפעל להשגת פתרון שלום, צודק כולל ובר-קיימא לבעייה הפלסטינית על בסיס הקמת מדינה פלסטינית ריבונית בשטחים הכבושים מאז 1967 שבירתה ירושלים המזרחית, פירוק כל ההתנחלויות שהוקמו בשטחים אלה, ופתרון בעיית הפליטים על בסיס החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם בעניין זה”.