המאבק בשחיתות הציבורית: שבוע לאחר שנגזרו על ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שמונה חודשי מאסר בפועל בפרשת טלנסקי, בית המשפט השלום בתל אביב גזר היום (ראשון) את דינו של יצחק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון שיצא לנבצרות, שהורשע בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים.



בית המשפט גזר עליו שישה חודשי מאסר על תנאי, שיבוצעו בצורה של עבודות שירות. כמו כן, הוטל עליו קנס של 40 אלף שקל ונקבע כי דבק קלון במעשיו. כחלק מהשיקולים להקלה בעונשו, מנה השופט את הפגיעה של ההליכים המשפחתיים בו ובמשפחתו ואת מאמציו לתיקון ופיצוי ולקיחת האחריות שלו, כמו גם חלוף הזמן. אך לבסוף, כאמור, קבע כי על העונש לעמוד על 6 חודשי מאסר שיבוצעו בדרך של עבודות שירות.



זאת לאחר שהפרקליטות ביקשה להטיל עונש מאסר שנע בין חצי שנת מאסר בפועל לשנה וחצי. כאמור, השופט דחה את בקשת הפקרליטות וקבע כי המתחם הוא בין ארבעה חודשי מאסר של עבודת שירות ל-14 חודשים בפועל. כמו כן, נקבע כי סוג העבירות עליהן עבר הנאשם תוך הוא פחותות מאלה שבוצעו בתיק לחיאני ודני דנקנר.



ביחס לקלון שהוטל על רוכברגר קבע השופט: "תמצית תחילתה של ההכרעה בשאלת הקלון היא בדיקת כשירותו המוסרית של אדם למלא תפקידים ציבוריים". תוך שהוא מתייחס בין היתר לטענה שהעלה סנגורו של רוכברגר, לפיה גם היבחרו מחדש לרשות העירייה יש בה כדי להשליך על סיכויי הקלון, לבסוף קבע השופט: "העבירות בהן הורשע הנאשם הינן כאלה שמטבע בריאתן יש בהן קלון. במעשיו סטה הנאשם מדרכי היושר וההגינות, שהן תכונות נדרשות לנבחר ציבור". השופט הוסיף: "מצאתי כי במעשיו של הנאשם הוא משליך על יכולתו לשרת את הציבור, ומקרה זה מחויב זה לקבוע כי במעשיו דבק קלון".



עוד קבע השופט, כי התנהלות רשויות אכיפת החוק בתיק הנ"ל הייתה לוקה והותירה תחוש קשה. "עניינו של הנאשם אינו נופל לשמחת כולם במסגרת של אותם מקרים קיצוניים של אומללות אנושית, חריגה או פגיעה אנושה בבריאות. התנהגותה של הרשות על זרועותיה השונות התאפיינה ברשלנות ולא בזדון ואיננה מגיעה כדי קיצוניות או חרון, המצדיקה שימוש קיצוני וחריג שבחריגים, שבפריצת מתחם העונש אותו קבע המחוקק". השופט הדגיש כי "על אף קיומה של אפשרות לחריגה - אין הצדקה לנקוט בה המקרה דנן". 



רוכברגר: "נעשה לי עוול נוראי"



המשמעות של הקלון היא שרוכברגר יורחק מהזירה הציבורית למשך שבע שנים ולא יוכל להמשיך בתפקידו. יצחק רוכברגר התייחס מחוץ לכותלי בית המשפט לגזר הדין שניתן לו ואמר: "אני לא מופתע אך גם לא מעביר ביקורת, ההפך מכך - אני חושב שהשופט ניהל את המשפט בצורה מעוררת כבוד והערכה".



עם זאת, אמר ראש עיריית רמת השרון שיצא לנבצרות בשל המשפט, אמר כי "ההכרעה בענין הקלון יש עוול נוראי שנגרם לי - תיקנתי את המעשה תוך כדי תנועה". רוכברגר הוסיף: "נלך לערעור ואנחנו רק במחצית הדרך".



כזכור, בדצמבר האחרון הרשיע בית המשפט את רוכבגר בשימוש בחשבוניות מזויפות, באמצעותן משך במרמה 120 אלף ש״ח בחודש מקרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות.



על פי כתב האישום, רוכברגר, בין היתר, הגיש חשבוניות שהיו ברשותו על רכישת מצרכים ביתיים, הוצאות נסיעה לחו״ל של בתו ושיעורי אנגלית לילדה, תוך זיוף הפרטים בחשבוניות, באופן שיאפשר שימוש בהן לצורך החזרי הוצאות מהקרן. לאחר שהתגלו המעשים השיב רוכברגר את הכספים.



בהכרעת הדין נקבע כי "לפי גרסתו-הוא, הנאשם (רוכברגר- א. גרם לקרן לרשום רישומים כוזבים בספריה ובדוחותיה, כדי לשרת את מטרתו-שלו - היכולת להערים ולעקוף את החוק האוסר עליו לקבל תגמול בנוסף לשכרו מהעירייה … (הוא -א.ז.) העדיף חד-משמעית את טובתו-שלו על-פני טובת הקרן, תוך שהוא השתמש במעמדו ובסמכויותיו בקרן כדי לפעול לקידום טובתו זו. מעשים מסוג אלו, שגרמו להטיית משאבי הקרן לטובתו הפרטית של הנאשם ולפעולת הקרן בדרכי עקלקלות בניגוד לאינטרס שלה, אינם שורים עוד בתחום האפור, אלא הם פליליים”.