זה נראה כמו מאמץ ישראלי אחרון לשפר את הסכם הגרעין המתגבש בין איראן והמעצמות: משלחת בכירים ישראלית בראשותו של ראש המועצה לביטחון לאומי והיועץ לענייני ביטחון לאומי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יוסי כהן, יצאה אתמול לפריז וללונדון. חבריה ייפגשו עם שרי החוץ של צרפת ושל בריטניה ויקיימו שיחות עם גורמים בכירים במערכות הביטחון והמודיעין של שתי המדינות.



מהעובדה שכהן עומד בראש המשלחת ניתן להסיק כי מדובר ביוזמה דיפלומטית־מדינית מיוחדת של נתניהו שמטרתה לנצל את השבועות שנותרו עד לסוף החודש, תאריך היעד לחתימה, למאמץ אחרון להשפיע על הנוסח של אחדים מהסעיפים המשמעותיים בהסכם הסופי, שראש הממשלה רואה בהם סכנה ואיום על ישראל. אחד הסעיפים האלה דן במועד הסרת הסנקציות מעל איראן. לארה"ב, שמפעילה ומיישמת סנקציות שהוטלו על איראן באופן חד־צדדי על פי החלטת הקונגרס, עמדה נוקשה יותר בסוגיה מאשר לעמיתותיה במערב.



לפי דיווחים באמצעי תקשור באירופה, שלא אושרו, ייתכן שמועד חתימת ההסכם הסופי עם טהרן ידחה, לאחר ששר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, שנפל מאופניו ונפצע, אושפז בבית חולים בבוסטון.



הערב ייפגש כהן עם שר החוץ הצרפתי לורן פביוס. הצרפתים כבר הודיעו כי לא יוותרו על פיקוח מלא באתרים הגרעיניים והצבאיים של איראן ושהם לא ממהרים ולא אכפת להם אם השיחות עם המעצמות יגלשו לתוך חודש יולי.



בשיחות שהמשלחת תקיים בפריז, במקביל לדיון בנושא האיראני, ייעשה מאמץ מיוחד לשכנע את הצרפתיים להימנע מהעלאת הצעת ההחלטה שלהם במועצת הביטחון, הכוללת יוזמה לחידוש המו"מ בין ישראל לפלסטינים ותוכנית לקידום הקמתה של מדינה פלסטינית - או לפחות לדחות למועד לא מוגדר. טיוטה של הצעת ההחלטה הצרפתית "מתגלגלת" מאחורי הקלעים של מועצת הביטחון בניו יורק כבר כמה חודשים. עד כה נדחה הדיון בהצעה בגלל הבחירות בישראל וההמתנה להקמתה של ממשלה החדשה בירושלים. ישראל מתנגדת לכמה סעיפים בהצעה הצרפתית.



גם האמריקאים מסתייגים מהיוזמה והיו שמחים אם צרפת הייתה מוותרת על העלאתה במועצת הביטחון. האמריקאים בעיקרון אינם אוהבים יוזמות עצמאיות הנוגעות לסכסוך הישראלי־פלסטיני, תחום שארה"ב רואה כבלעדי שלה ומחוץ לתחום מבחינת מועצת הביטחון. העובדה שמדובר בהצעת החלטה של מעצמה מערבית תקשה על ארה"ב להטיל עליה וטו, אם אכן תועלה לדיון ולהצבעה במועצת הביטחון.



היועץ לענייני ביטחון כהן הפך באחרונה לערוץ המרכזי של הפעילות הדיפלומטית המדינית של ישראל בזירה האמריקאית והאירופית. כהן מטפח יחסי עבודה הדוקים עם היועצת לענייני ביטחון של נשיא ארה"ב ברק אובמה, סוזן רייס, וגם הוביל וניווט את המאמץ הדיפלומטי ששכנע את ארה"ב לסכל את יוזמת מצרים באו"ם, לכפות על ישראל הצטרפות לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. כהן גם הנחה את הפעילות הישראלית שסיכלה בסוף השבוע את היוזמה הפלסטינית לסילוק ישראל מפיפ"א.