בכנסת התקיים היום (שלישי) כנס היסוד לשדולת העצמת האזרח בביטוח הלאומי שייסדו חברי הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) מהאופוזיציה וח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) מהקואליציה ביחד עם עמותת "ידיד – מרכזי זכויות בקהילה". 
השדולה הוקמה במטרה לכנס במהלך החודשים הקרובים סדרה נוספת של דיונים פרטניים בנושא שיפור השירות במוסד לביטוח לאומי, ובהדרגה להביא לרפורמה בשירותיו המבוססת על תכנית מפורטת שנהגתה ב"ידיד". "היעד שלנו הוא להידבר עם הנהלת הביטוח הלאומי ולהביא לייעול השירות בהסכמה, גם באמצעות חקיקה", אמרו אלהרר ומקלב. 
הכינוס הראשון של השדולה התמקד בקושי לקבל מידע מהימן על זכויות בביטוח לאומי. מוקד המידע הטלפוני של המוסד מוגבל מאד במידע שהוא יכול להעניק למבוטחים מכיוון שהוא מאוייש בעובדי חברה חיצונית שלא הוכשרו להעניק מידע היבש הכללי ולא מידע פרטני. כמו כן בסניפים ישנן שעות רבות בהן לא מתקיים מענה טלפוני. נושא נוסף עליו דובר היה התמשכות בלתי נסבלת של תהליכים במוסד וזאת למרות שיפור היחס של הפקידים בשנים האחרונות.

סמנכ"ל ידיד, רן מלמד, הבהיר: "אנחנו לא מנסים להוכיח שביטוח לאומי לא בסדר, אלא לשים על השולחן את התקלות והבעיות שיש ולנסות לטפל בהן. אין לי ספק שיש במוסד הזה עובדים מעולים. ושפרופ' מור יוסף ואנשיו מובילים תהליך של שיפור השירות לאזרח אבל התהליך הזה רחוק מלהסתיים ואי אפשר להמתין לסיומו". 
מנהלת המחלקה המשפטית של ידיד, עו"ד ורדית דמרי-מדר ציינה כי 4350 תלונות על הביטוח הלאומי הגיעו לעמותה רק ב-2014. מדובר ב-21% מכלל הפניות לעמותה. 

"אני לא רוצה טובות אלא רק את מה שמגיע לילד שלי"
 
לכנס הוזמן גם מנכ"ל הביטוח הלאומי, פרופ' שלמה מור יוסף, אבל עד מהרה הפכו דבריו למגננה של ממש מול אנשי "ידיד" ובפני חברי הכנסת: "יש לנו 4000 עובדים ולא כולם מושלמים ויש גם תקלות, אבל יש גם הרבה עשייה. אנחנו משקיעים בעובדים כדי שהשירות יישתפר". 
מלמד אמר למנכ"ל הביטוח הלאומי בתגובה: "יש חוסר אמון במערכת והוא ממש לא רק של הפניות שהגיעו אלינו, אלה פניות מייצגות ומאחורי כל אחת מהן יש מאות שלא יודעים שיש לאן לפנות. וזה בלי לדבר על מי שמפחד לפנות. עד שהדברים יתוקנו אנשים פשוט מאבדים את הזכויות שלהם". 
מנכ"ל הביטוח הלאומי הדגיש: "כבר שיפרנו את זמן ההמתנה בסניפים, הקמנו אתר שירות אישי באינטרנט, אנחנו מעדכנים מבוטחים באסמס ובתהליך של החלפת הדואר במייל שיש עם זה בעיות משפטיות, התלונות על המוקד הטלפוני בירידה". סמנכ"ל ידיד השיב  לו: "אז אולי בעצם הכל בסדר בביטוח הלאומי?" ומור יוסף ענה: "אתם יכולים לעשות פרובוקציה, אבל אני לא אמרתי את זה".
בדיון השתתפה זוהר, אם לשתי בנות עם צרכים מיוחדים, שאמרה: "היו לי חוויות קשות מאוד בועדות הרפואיות. כשנקודת המוצא היתה שאני מנסה לעבוד על המערכת". 
רוני, אם לילד מאומץ שסובל מבעיות רפואיות סיפרה בקול שבור: "אני לא רוצה טובות אלא רק את מה שמגיע לילד שלי על פי חוק. אני חיה ברעדה תמיד שלא יהיה לי מספיק לטפל בו, הוא סובל מתסמונת אלכוהול עוברי, אסטמה קשה ואני הבטחתי לו שיהיו לו כל הכלים לחיות. לא יכול להיות שועדה אחת תתן לילד כזה 0% נכות וועדה אחרת במקום אחר, לילדה של חברה עם אותם תסמינים בדיוק תקבע 100% נכות".