גורמים ביטחוניים בישראל לא הופתעו לגלות כי מספר מדינות באירופה שללו את זכותן של חברות ביטחוניות להגיע לישראל ולהציג את תוצרתן בין היתר לצה"ל ולמשטרה.



"התופעה ידועה ומוכרת" אמר אמש גורם ביטחוני בתגובה לפרסום אתמול במעריב השבוע. "אנחנו מכירים את הזיגזג הזה בעיקר ממדינות שמתיימרות לצייר בעולם תמונה מעוותת של קשרים חמים עם ישראל ולצד זה לא נותנות רישיונות לחברות שלהן להגיע לפה" אמר הגורם. לדבריו אכן חוסר הגעתן של החברות לתערוכה גורם לפגיעה משמעותית ביכולת של צה"ל והמשטרה לסקור באופן נרחב ומלא את המוצרים הקיימים כיום בשוק. "התירוץ הוא פוליטי לחלוטין" מבהיר הגורם. "אין שום תירוץ אחר".



4000 המבקרים שהגיעו ליום הראשון של התערוכה רק הוכיחו את עוצמתה וחשיבותה. בין הדוכנים הסתובבו מפקדי חילות האוויר של צ'כיה, הולנד, ופיליפינים. גם שר המסחר של סינגפור, סגן שר הביטחון של ליטא, מפקד זרוע היבשה של דרום קוריאה, מפקד הכוחות המיוחדים של פולין ועוד.



אחד המבקרים הבולטים בתערוכה היה רמטכ"ל צבא גרמניה, שמדינתו, על אף היחסים החמים עם ישראל לא העניקה רישיונות לחברות מגרמניה להגיע לתערוכה אולם אפשרה להם לשלוח את התוצרת דרך חברה מהונגריה. המדינות שלא נתנו רישיונות לחברות להגיע לישראל הן צרפת, בריטניה, ועוד מספר מדינות קטנות ממערב אירופה וסקנדינביה.



ספרד אשרה לחברה אחת להגיע תחת שם של חברה אחרת. כול הגורמים שסיפרו על התופעה אמרו כי מתן הרישיונות לחברות להגיע לישראל במדינות הבעיתיות, מותנה בהצגת תוצר של מוצרים הגנתיים. במידה וחברה רוצה להציג מוצרים אחרים כמו מכשירי טלסקופ לנשקים או מכשירי תצפית שמשמשים כוחות לחימה בשטח הן מסורבות ולא ניתן להן הרישיון.



משגרירות צרפת ביקשו אתמול להבהיר כי צרפת כמדינה לא שוללת מחברות להגיע לישראל לתערוכה אולם באותה שיחה לא הוכחש האם צרפת לא מעניקה רישיונות לאותן חברות להגיע לישראל ולמכור תוצרת התקפית. "נבדוק גם את העניין הזה" נמסר מהשגרירות.



אחד הדוכנים שמשך תשומת לב רבה היה הדוכן של חברן פלסן מקיבוץ סאסא. חברת פלסן נחשבת לאחת החברות המומחית בעולם בתחום המיגון לרכבים, הציגה את רכב ה"סנדקאט" רכב 4 על 4 ממוגן עם יכולת גבוהה בתנאי שטח עירוניים ותנאי שטח קשים. הרכב מצייד במערכות תצפית ומודיעין המשמש למיגון רחב של משימות כגון שיטור והגנת גבולות, מודיעין, תצפית ועוד. לדברי מיכל, נציגת החברה "הרכב עורר תשומת לב ועניין רב, משלחות רבות ממדינות שונות הגיעו לראותו והתרשמו מיכולות הרכב".



מחוץ לתערוכה התקיימה הפגנה של מספר פעילים אקטיביסטים וארגוני זכויות אדם שהפגינו להגברת השקיפות בכל הקשור לייצוא הביטחוני של ישראל, והאכיפה על הפיקוח. בין היתר הניפו המפגינים שלטים הקוראים למבקרי התערוכה שלא למכור נשק וציוד ביטחוני לדרום סודן מחשש שהתוצרת תשמש לפשעי מלחמה נגד האנושות.



גורמים רשמיים בריטיים דחו את טענות הגורמים הביטחוניים לפיהם בריטניה מערימה קשיים על חברות להציג את מרכולתן בישראל. "אין תהליך אישור הדרוש לחברות הגנה בבריטניה להציג בישראל" נמסר. לדבריהם חלק מהחברות המציגות תוצרים בתערוכה הם מבריטניה. בדיקה נוספת מעלה כי הגורמים הבריטיים אכן צודקים. ישנן חברות בריטיות המציגות מוצרים הגנתיים אולם חברות שרצו להציג תוצרת התקפית לא קיבלו רישיון להציג בישראל. לדברי הגורמים בריטניה מסרבת להעניק את הרישיונות לחברות כדי לא לקשור עצמה כמי שמספקת מוצרים התקפיים לצה"ל.