עשרות יוצאי אתיופיה החלו להפגין היום (רביעי) ברחבת מגדלי עזריאלי, סמוך לצומת גבעת התחמושת-מנחם בגין.



המפגינים ניסו לרדת לכביש אבל השוטרים מיד החזירו אותם למדרכה והם מקיפים אותם בטבעת אנושית. המפגינים מתעמתים עם השוטרים ונעצרו חמישה מפגינים. בשל העימותים הכביש בין נתיבי איילון לצומת גבעת התחמושת-מנחם בגין נחסם לתנועה.



המפגינים צועקים "שוטר אלים חייב להיות בפנים" ו"לנו יש את סלמסה" - החייל יוצא אתיופיה, יוסף סלמסה, שהוכה על ידי שני שוטרים.



הם מוחים בטענה ש-30 יום לאחר ההפגנה שהייתה מלווה באירועים אלימים בת"א, דבר לא השתנה והאפליה נמשכת.



במקום מונפים שלטים גדולים עליהם נכתב בין היתר: "כולנו קשורים זה לזה", "לא שחור ולא לבן", "המלחמה היא של כולם", "אין זכות לגזענות" וחלקם לובשים חולצות "ארץ אוכלת אתיופיה". להפגנה גם הגיעו עשרות פעילים חברתיים להזדהות והם מתעדים את מגע השוטרים עם המפגינים. מסביב התפרסו כוחות גדולים מאוד של משטרה ופרשים. המשטרה נחושה לא לאפשר לחסום את הצומת הסואן ואת נתיבי איילון הסמוכים. יש לציין כי ההפגנה מתקיימת ללא אישור המשטרה.




עימותים עם המשטרה בהפגנה. צילום: יקי צימרמן



חלק מהמפגינים יושבים על המדרכה ונשמעים נאומי מחאה נגד אלימות המשטרה והקיפוח המשתמשך לטענת המפגינים. בינתיים מגיעים למקום עוד ועוד אנשים והמפגינים שרים לסירוגין אך אין עימותים עם השוטרים.



אחד הפעילים מקרב יוצאי אתיופיה, שלומי פאנטה אמר: "תראו כמה שוטרים יש כאן. אנחנו בסך הכל לא באנו להפריע ולא לשבש את החיים אלא רק למחות. כשמדובר בהפגנה של אתיופים, המשטרה לא נותנת רישיון". לדבריו, "מאז אותה ההפגנה המשטרה לא נקטה בצעדים הנדרשים נגד שני השוטרים שהיו מעורבים בהכאת החייל (למעט אחד מהם שפוטר). כואב לי שאני רואה כל כך הרבה שוטרים מסביב. אנחנו לא עושים שום עבירה פלילית".



פעילה מובילה נוספת, ענבר בוגלה אמרה כי היא לא מאמינה להבטחות מכיוון שכבר 30 שנה הם רק מדברים.



מוקדם יותר אמרו במשטרה כי הם זיהו כוונות מיליטנטיות מצד גורמים קיצוניים בקרב המפגינים, בני העדה האתיופים, המסיתים לאלימות ולפגיעה באזרחים, בשוטרים וברכוש. בנוסף, אמרו כי בכוונת גורמים אלה להסית לחסימת צירים מרכזיים ולשבש את הסדר הציבורי בהיקף נרחב.



בחודש שעבר התקיים כינוס חירום בכנסת בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה. מובילי המחאה שהשתתפו בוועדה הביעו זעם על כך שרק חברי כנסת בודדים, עשרה מתוך 120 חברי הכנסת, טרחו להגיע לדיון אותו יזם ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת). בנוסף, יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הציע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית, על מנת לבדוק את נושא קליטתם של יוצאי אתיופיה.



מצלמים אחד את השני. צילום: יקי צימרמן