השבוע, בעוד שרובנו עסקנו בתרגיל העורף הגדול שכלל אזעקות וחיפוש מרחב מוגן, קיים צה"ל תרגיל נוסף, שכלל אימוני לחימה באוויר בים וביבשה. התזמון אמנם נקבע מראש, אך היה רלוונטי מאוד למציאות הביטחונית שנרקמת בימים האחרונים בצפון הארץ. 
בצמרת צה"ל עוסקים באינטנסיביות בהתפתחויות בגזרה, ומנסים לשלוח מסר ברור לצדדים הלוקחים חלק במאבק על סוריה: בעוד שישראל אינה מעוניינת בעימות, היא ערוכה לכל תרחיש ותגיב בעצמה רבה מאוד כשתידרש לכך.
אחד הגורמים שעלול להביא להפרת השקט בצפון הוא נפילת משטר אסד או נסיגה רחבה שלו. אף שאסד כבר הוספד רבות, גורם צבאי בכיר אמר היום (רביעי)בתדרוך עיתונאים כי יתכן והפעם הוא באמת נמצא בסוף דרכו. "סוריה נמצאת במצב הקשה ביותר מאז החלה הלחימה שם. הצבא הסורי כבר לא אפקטיבי. אנחנו לא רואים ברמת הגולן שום אחיזה צבאית ומה שראינו בעבר נעלם. הכל התהפך", אמר.

"נסראללה מנסה להעביר לנו מסרים"

בהקשר זה, לוקחים בצה"ל בחשבון גם - ואולי בעיקר - את בני בריתו הלבנונים של אסד, חיזבאללה. הגורם הצבאי הבכיר סיפר אתמול כי חיזבאללה עשה בימים האחרונים מאמצים רבים להבין מה קורה בצד הישראלי. "אני לא זוכר מתי נסראללה דיבר כל כך הרבה בפרק זמן כל כך קצר" אמר, וציין כי מזכ"ל חיזבאללה הופיע בטלוויזיות המקומיות לא פחות משש פעמים השבוע. "הוא שם מלבנון מנסה להעביר לנו מסרים" הוא הסביר.


מנסה להשיג גורם מפתיע. נסראללה. צילום: רויטרס
לדברי הגורם, ארגונו של נסראללה עדיין מחפש כמטרות את יישובי הצפון, אך במקביל מנסה להשיג גם גורם מפתיע, בדומה לחמאס בדרום, כמו כלי-טיס בלתי מאוישים או מנהרות תת קרקעיות. ואולם הגורם הבהיר: "המודיעין שלנו טוב מאוד בנושא הזה, ואנחנו יודעים לומר שכרגע אין תוואי כזה".
על פי הערכות צה"ל, נסראללה מתכנן גם מערך הגנה יבשתי ובעיקר אווירי. לאור זאת, בתרגיל שקיים חיל האוויר נכללו אפילו תרחישי הפלת מטוסים. לצד זאת, ארגון הטרור ממשיך להחזיק כידוע בכמויות אדירה של רקטות, כשההערכות מדברות על כמות של כ-100 אלף. 

"גם לנו וגם להם אין אינטרס לחמם את הגזרה".
לאור זאת, אומר הגורם הצבאי, בצה"ל מבינים היטב שהאסטרטגיה שהופעלה במבצע צוק איתן לא תתאים למערכה עתידית בצפון: "בצוק איתן ביום ה-43 התחלנו לפנות אזרחים ואז הנחתנו מכות אש קשות. היום אנחנו יודעים שהאסטרטגיה הזו תפעל כבר מהיום הראשון", אמר, "העימות הבא צריך להסתיים תוך שבעה ימי לחימה והדרך להפחית את ירי הטילים על ישראל היא תמרון אווירי ויבשתי". "עם זאת", סיכם, "גם לנו וגם להם אין אינטרס לחמם את הגזרה".
בתדרוך העיתונאים השתתף גם גורם בכיר בחיל האוויר, שהבהיר כי תהליך ההתעצמות מול ישראל מורגש גם בסוריה, למרות המכות הקשות שסופג אסד. "זה מוזר, כי מצד אחד יש שם לחימה אלימה ומצד שני בכל הנוגע למערכות ההגנה יש שם תהליך בניית כוח שלא ראינו שנים", הוא אמר. לצד זה יודע להגיד הגורם הבכיר בחיל האוויר כי המורדים לא שמו ידם על המערכות המדוברות.
בתוך כך, שלשום פרסם הוושינגטון פוסט ראיון עם שר הביטחון משה יעלון, בו התייחס למצב בסוריה ואמר: "המדיניות שלנו היא מצד אחד לא להתערב ומצד שני לשמור על האינטרסים שלנו. יש לנו שלושה קווים אדומים: הראשון הוא העברת נשק מתקדם לארגון טרור, בין אם על ידי איראן או סוריה. השני הוא משלוח של אמצעי לחימה כימיים לארגוני טרור, והשלישי הוא הפרה של ריבונותנו, במיוחד ברמת הגולן. כאשר זה קורה, אנחנו פועלים".