המיליארדר האמריקאי יאן קום מוכר בעולם כמי שאחראי לאחת ההמצאות החשובות בעידן המובייל - אפליקציית המסרונים הפופולרית וואטסאפ. אבל הוא ודאי לא שיער שהמצאתו תתרום להעברת תרבות ה"מקווה נייעס" החרדית לעולם הדיגיטלי. מובילי דעה במגזר משתמשים יותר ויותר באופציה לניהול קבוצות שמציעה האפליקציה, ככלי מרכזי בקביעת סדר היום הציבורי.



לקבוצות הוואטסאפ הנחשבות, שם כותבים הבכירים באמת את הגיגיהם, יש מנהלים שעורכים סלקציה קפדנית ואפילו אישור מראש של כללים דרקוניים, האמורים להבטיח שאיש מבין החברים בהן אינו מדליף צילומי מסך מרשיעים שיכולים להביך קשות את בעלי התפקידים - אלה המרגישים חופשיים להתבטא באופן לא מצונזר על אירועי היום. במקביל, רשימות ההמתנה לקבוצות הנחשקות הולכות ומתארכות בגלל הקפדנות שבה שומרים חבריהן על הקריטריונים לקבלה, כדי לשמור על רמת האיכות הגבוהה.



לפתוח קבוצה זה קל ופשוט. כמו להביע דעה. כל אחד יכול. אבל בכל זאת, לאורך השנים האחרונות מסתמנות במגזר החרדי כמה קבוצות וואטסאפ באמת בולטות, אחת מהן היא קבוצת "המשפיעים" בניהולו של העיתונאי החרדי בני רבינוביץ', מעורכי העיתון "יתד נאמן". בין הדמויות הבולטות והפעילות בקבוצה תוכלו למצוא את הסופר החרדי חיים ולדר, את אברימי קרויזר (יועצו לענייני חרדים של ראש עיריית ירושלים ניר ברקת - ח"ג), את מקורבו של השר אריה דרעי יהודה אבידן, ועוד רבים מבין מגישי מהדורות החדשות ועורכי העיתונים. הקבוצה נחשבת לדומיננטית ופעילה ביותר, וחבריה חתומים על חוזה סודיות מיוחד שניסח עורך דין. בין השאר, מאשרים המשתתפים בחתימתם כי במקרה הצורך יסכימו לעבור בדיקת פוליגרף, לא פחות, כדי לאמת או להזים כל האשמה שהדליפו מידע החוצה.



חברי הקבוצה גם מארחים מעת לעת דמויות מרכזיות לשיח נוקב שנמשך כמה שעות. בין אלה שכבר התארחו נמצאים ראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין ומו"ל "הארץ" עמוס שוקן. הקבוצה גם קיימה סיורים בקרב בכירי מערכות התקשורת ובין השאר נפגשה לשיחות רקע עם פרשן ערוץ 2 אמנון אברמוביץ' ואחרים. אחת הדוגמאות הבולטות לעוצמתה של הקבוצה היא הביטוי שטבעו חבריה נגד הממשלה הקודמת - "ממשלת זדון", שאימצו כל אמצעי התקשורת החרדיים בצורה גורפת, וסייע להכתיב קו קיצוני נגד הממשלה כבר מיום הקמתה.




קבוצות וואטסאפ של חרדים. צילום: צילום מסך

"החכמים" פרשו בזעם


וכמו בכל סיפור טוב, יש גם תככים ומזימות. בעקבות ויכוח סוער פרשו בזעם כמה חברים מקבוצת "המשפיעים" והקימו להם קבוצה חדשה בשם "מועצת החכמים", אשר למנהלי "המשפיעים" אין בה דריסת רגל. בתגובה הוזהרו החברים ב"המשפיעים" כי מי שיצטרף לקבוצה היריבה, יסולק מיד מזו המקורית.



קבוצת וואטסאפ בולטת נוספת היא "הקואליציה", שמנהל איש התקשורת החרדי משה פרידמן, וכוללת דמויות פוליטיות כמו הח"כ מש"ס יעקב מרגי, אבי אבוחצירא, יועצו החרדי של אביגדור ליברמן, וכן הרב ישראל גליס הירושלמי והפרסומאי דודי זילברשלג, לצד עיתונאים לענייני דתות כיאיר שרקי מערוץ 2, יאיר אטינגר מ"הארץ" ואבישי בן חיים מחדשות ערוץ 10. האחרונים רואים בקבוצות אלה ובאחרות גם מקורות לידיעות חדשותיות.



מטבע הדברים, גם דמויות רבות מעולם התקשורת הדיגיטלית נוכחות בקבוצות השונות. ב"הקואליציה" נמצא מוטי לביא, מבעלי "כיכר השבת" ומגיש אקטואליה ב"קול ברמה", דוד רוטנברג, מוותיקי עיתונות האונליין במגזר וכיום עורך "חרדים 10", כתבת ynet טלי פרקש, עורך "בחדרי חרדים" אבי גרינצוויג ועוד רבים.



כמו ב"המשפיעים", גם כאן נמצאו לא מעט אנשי ציבור שפינו את לוח זמנם הצפוף כדי לזכות בחסדיהם של אנשי הקבוצה, אחת מהם היא שרת המשפטים איילת שקד. קבוצה בולטת נוספת היא "העין השלישית" בניהולו של יענקי מייזליש, איש "קול ברמה", וקבוצת המוזיקאים בניהולו של ישי לפידות. הקבוצות פעילות ויוצרות יחד עשרות ולעתים מאות או אלפי הודעות ביום, בכל נושא אפשרי.



יש גם צדיקים שרותמים את הטכנולוגיה לטובת עשיית חסד. כך למשל קבוצת "חסד בישראל" שמנהל איש התקשורת החרדי חיים קליגר, ובה אושיות כמו ישראל ירט, עוזרו לשעבר של הרב יצחק דוד גרוסמן, יו"ר זק"א יהודה משי זהב, אלי אליוביץ מבעלי רוטרניק, יעקב קוליץ, עסקן חרדי ומראשי ארגון הצדקה קופת העיר, משה כהן, יו"ר חסדי נעמי, סם ולדמן, יו"ר עמותת שפת הלב, ומאיר פשקוס, המקורב למיליארדר החרדי אבישי נריה. אנשי הקבוצה מלקטים מידע על אנשים במצוקה ומציעים עזרה ללא תמורה.



אבל לא רק צד חיובי יש לתופעה: לעתים מנצלים את הקבוצות גורמים אינטרסנטיים להפצת מידע כוזב לצורך חיסול חשבונות. "כחצי ממה שמתפרסם או נכתב בקבוצות הללו יכול להתברר כאמין, אחרי בדיקה", מסביר ישראל כהן, איש "כיכר השבת". "היו מקרים של יריבות פיקטיבית שהחלה בוואטאספ בגלל הפצת מידע כוזב. צד א' כתב על צד ב', שהגיב בחריפות, וכך נוצרה יריבות של ממש. כך שלעתים הגולם הדיגיטלי קם על יוצרו".



בין המקרים אפשר למנות את הידיעה שפורסמה בעבר במדור זה, ולפיה לשכת סגן השר יעקב ליצמן מיהרה להגיב בחריפות על התקפה שצוטטה כביכול מפיו של אביגדור ליברמן בתקופת הבחירות לראשות העיר ירושלים. רק לאחר כמה שעות התברר, למרבה המבוכה, כי ליברמן לא אמר את מה שיוחס לו נגד ליצמן.



דוגמה נוספת התרחשה לפני חודשים אחדים, אז הופצה הקלטה ובה שיחה בין גבר לאישה. השיחה נסבה על רומן בין השניים, ושמועות שונות ניסו לקשור לסיפור העסיסי את אחת הדמויות המוכרות במגזר. לאחר שאיש לא הצליח לבסס את המידע נמוגה ההקלטה מאליה.



קידום יחסי ציבור


ברור שהקבוצות הללו הן כלי מצוין לקידום אינטרסים פוליטיים אבל לא פחות מכך מסחריים. חברת יחסי הציבור של יועץ התקשורת איציק סודרי השקיעה לא מעט בפעילות מולן. "יזמנו מספר פעולות שחשפו בצורה טובה פרויקטים שהובלנו מול כמה קבוצות דומיננטיות", הוא מספר, "היינו מרוצים מאוד משיתוף הפעולה ומתוצאותיו".



אלא שדווקא עכשיו, כשנדמה שהן בשיא הפופולריות, הפכו הקבוצות למטרות של אדמו"רים בכירים, שמנסים לשלול את הלגיטימיות של השימוש בהן. כך למשל בחר האדמו"ר מוויז'ניץ להתייחס לנושא זה בדרשתו בחג השבועות האחרון לקהל חסידיו, וגינה את השימוש בקבוצות. "תתנתקו מהם", הורה ומיהר להבהיר כי הוא אוסר כל שימוש גם בקבוצות "שיש בהן יותר ממאה אנשים".



תופעה נוספת בולטת בחודשים האחרונים היא התובנה שהשימוש וההתדיינות בקבוצות אלה הם גם בזבוז זמן לא מבוטל. "יש מגמה של דמויות חזקות יותר שיוצאות מהוואטסאפ, כי הקבוצות נהיו קצת המוניות", מסביר גורם חרדי. "רק סלקציה חריפה שתשאיר את שכבת העלית של העסקנים ואנשי העסקים תסייע להציל את עתידן של הקבוצות השונות".



אליהו אליוביץ, המפעיל את רשת "קבוצת העיתונאים רוטרניק" המאגדת את מרבית העיתונאים בישראל ומחו"ל, המחליפים ביניהם מידע חדשותי בזמן אמת, ממקד מבחינתו את תשומת הלב בממד החברתי של הרשת. "בראייתי, הערך הראשון של הקבוצות הללו הוא בכך שהן מייצרות חברות חדשה שיכולה להתפתח לחברות אמת, לא וירטואלית, בין גורמים שונים בתעשייה", הוא אומר ומוסיף: "חשוב לי מאוד לדבר דווקא על קבוצות חסד כמו 'חסד בישראל', שאני מוריד בפניהן את הכובע על החסדים הרבים שנעשים בהן. ברשת שלנו יש קרוב ל־50 קבוצות לתאי כתבים, על פי נושאים ואזורים, ואני חש פספוס שלא פתחתי קבוצה כזו כבר מזמן, כי אני רואה כמה זה חיוני וכמה אנשים נעזרים בזה בכל יום. אנו עדים לסיוע של החברים השונים לכל דורש, בין אם זה חולה או משפחה נזקקת, בכל יום ויום. אני מרגיש זכות שצורפתי לקבוצה זו כדי לקחת חלק בעשייה".



יש להניח כי גם הכתבה הזו תהווה נושא לדיון בקרב חברי הקבוצות השונות. בקבוצת כתבי הדתות חברים כתבים לענייני חרדים מאמצעי התקשורת השונים, ויש אפילו יו"ר שנבחר ברוב מוחץ של 99%. למרבה הצער, בחודשים האחרונים עוסקים החברים פחות בנושאים חדשותיים ויותר בטרנד סלפי התפילין, שתורמים מדי יום כמה חברים לקבוצה. זה בהחלט שווה פירוט והרחבה, אבל אם הייתי עושה את זה הייתי מסתכן באובדן מקומי בקבוצה, ולפחות בשלב זה אין לי אינטרס להיות מחוץ לעסק החם הזה.