יו"ר האופוזיציה, יצחק (בוזי) הרצוג, התראיין הבוקר (ראשון) לתוכניתו של ניסים משעל ברדיו 103 FM ודיבר על ההסלמה ברצועת עזה בעקבות ירי חיל האוויר הלילה בתשתית הטרור בצפון הרצועה.



"זאת כבר לא בעיה של טפטוף כזה או אחר", אמר הרצוג,  "זה נראה כמו הסלמה זוחלת, הסלמה זוחלת זה דבר בלתי קביל לחלוטין, אפילו ירי אחד זה בלתי קביל. יש צורך להפעיל את העוצמה בכל הכוח כדי להבהיר שזה בלתי קביל".



לטענתו, לא מטפלים בנעשה בעזה והוא מציע לפעול בשלושה מישורים שונים: "הגנה - לפרוס מחדש כוחות באיזור עוטף עזה. משום שיש חשש בקרב תושבי עוטף עזה ששומעים חפירות והם מודעים ליוזמות של החמאס". הרתעה - הרצוג חושב כי יש "לתת מכות קשות משום שאין ברירה אחרת" ובנוסף, חסרה לדעתו יוזמה רצינית "האומרת שאנחנו נבצע הקלות בתמורה לכך שתהליך הכניסה של הרשות הפלסטינית פנימה ופירוז הרצועה יתחיל להתבצע. זה נראה היום בלתי אפשרי אבל זה אפשרי אם עובדים נכון בזירה המדינית".



הוא הוסיף כי יש מספיק כלים בידי צה"ל להגיב ולהגיב בחומרה. "בצה"ל יודעים מי המבצעים ויודעים איך להגיע אליהם. אנחנו מבינים את המשמעויות אבל איפשהו זה מתסכל וזה מחייב הרתעה. זה מחייב הרתעה כי גם החמאס לא רוצה להתדרדר כרגל לעימות נוסף והאחריות רובצת עליו".



כשנשאל האם נכון למוטט את שלטון החמאס בעזה הוא אמר כי הוא לא שולל את הצורך בכך אבל יש לבדוק לפני האם אסטרטגית זה הדבר נכון לעשות מבחינת הסבירות והעיתוי. כלומר, הוא אמר "מה המחירים שאתה משלם במהלך כזה". 



"יש להקל על חייהם של תושבי עזה"  


הרצוג מעוניין לבצע מהלך בינלאומי בשיתוף המצרים, חזית מדינות ערב המתונות והרשות הפלסטינית. הדרך הנכונה לדבריו זה להגיע למהלך בו הרשות הפלסטינית ככתובת תופסת אחריות בעזה, "זה תהליך שצריך לבנות אותו אך במקביל לכך יש להקל על חיי תושבי עזה, לעשות סוג של הפרדה בינם לבין החמאס, זה אפשרי לא רק במסחר, באמצעות כמות גדולה של משאיות שמגיעה יומיום למעברים, אלא גם ללכת למשהו שנותן תקווה - נמל, בתמורה להסדרי ביטחון נאותים". הרצוג אמר זאת על רקע דבריו של שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון שהורה לסגור את מעברי ארז וכרם שלום, למעט מקרים הומינטאריים בלבד.



על רקע הירי לדרום בימים האחרונים, יקיים היום צה"ל תרגיל במרחב עוטף עזה ובפאתי העיר שדרות. במהלך התרגיל תורגש תנועה ערה של כלי רכב, רכבי קרב משוריינים וכוחות צבאים באזור.



דובר צה"ל הדגיש כי התרגיל תוכנן מראש כחלק מגרף האימונים לשנת 2015 ונועד לשמירה על כשירות וכוננות הכוחות.