ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת קיימה היום (רביעי) דיון בנושא שביתת הפרקליטים ונציבות הביקורת על מערך התביעה.



הדיון נערך בהשתתפות שרת המשפטים גב' איילת שקד, פרקליט המדינה, שי ניצן ונציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת הילה גרסטל. ח"כ ציפי לבני: אמרה במהלך הדיון: ״אני מצרה על השביתה שתורמת לתחושה של התחמקות מביקורת״, וח"כ שלי יחימוביץ הוסיפה, ״העיצומים היו מוצדקים לחלוטין״. שרת המשפטים איילת שקד אמרה "הנציבות היא עובדה מוגמרת גם הפרקליטים לא מתנגדים על המהות, אלא על הדרך. אני רואה בביקורת ככלי לתחקר בעיות ולהשתפר ולא לערוף ראשים. ביקשתי מהשופט גולדברג שיבדוק את המתווה הקיים. אני שמחה שהפרקליטים הפסיקו את השביתה שפגעה במערכת שלטון החוק".



הוועדה דנה גם בהצעה לסדר בנושא איבוד אמון הציבור במערכת המשפט בעקבות פרשת השחיתות בפרקליטות, הצעות לסדר שהוגשו ע"י חברי הכנסת אורי מקלב, יעקב מרגי ורויטל סויד. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, אמר "הפרקליטים מצוינים ועושים עבודת קודש. אולם תמיד יש מקום לשיפורים. השרה הגיעה למתווה שהשיב את הפרקליטים לעבודה ואנו לא רוצים לפגוע במתווה ולאפשר לשופט גולדברג לסיים את מלאכתו. אולם חשבתי שראוי שהוועדה תיכנס לתמונה כבר בשלב המוקדם".



נציבת הביקורת על הפרקליטות, השופטת הילה גרסטל אמרה בפתיחת דבריה בגילוי לב "לא הייתי מודעת למלחמה העזה בין מצדדי הקמת גוף הביקורת למתנגדיו. לא ידעתי מראש שצפויה לי כזו מלחמה, הייתי די מופתעת מההתנגדות. מהיום הראשון לא זכינו לשיתוף פעולה של הפרקליטים. לעומת זאת, כן זכינו לשיתוף פעולה מצד פרקליטי ומנהלי המחוזות". גרסטל הוסיפה ואמרה "ביתוף הפעולה עם פרקליט המדינה שהביא את טענות ארגון הפרקליטים, יצרנו נוהל מסודר לתלונות פרטניות ובו פתרונות לטענות ולחששות שגרמו למלחמה לפרוץ. למעט מימון ייצוג פרקליטים בפני, נמצאו פתרונות לכל הטענות".



הנציבה אמרה "עד כה הוגשו כ-400 תלונות, מתוכם רק 29 כנגד פרקליט ספציפי". לדבריה "יש עליה דרמטית בכמות התלונות הפרטניות כנגד פרקליטים. כל היתר, כנגד המערכת". גרסטל גילתה כי באופן בלתי פורמאלי, היא קיבלה תלונות של פרקליטים כנגד חבריהם.



ח"כ שלי יחימוביץ השמיעה דעה הפוכה. לדבריה "העיצומים היו מוצדקים לחלוטין. הזדהיתי מאוד עם הפרקליטים שמחו על פגיעה במעמדם ובתנאי עבודתם. אני מרשה לעצמי לפקפק בטענה שהנציבות הוקמה שלא להחליש את הפרקליטות. הורתו והולדתו של הגוף הזה בחטא. הוא נולד בתקופת חקירת אהוד אולמרט. אין צורך בגוף הזה. הפרקליטים הם הפה של הציבור והחלשתם, היא החלשת הציבור. הביקורת הפרטנית אינה במקומה ואני מתנגדת לה". יחימוביץ הוסיפה ואמרה, "אני מתנגדת להצעת החוק שתעגן את הנציבות בחוק".



בתחילת דבריו של פרקליט המדינה, התפרצה עו"ד טלי גוטליב, נציגת לשכת עורכי הדין ואמרה "דברי הארגון לא נשמעו בעת שהנציבות הוקמה, מכיוון שהיועץ המשפטי התנגד שנהיה כאן ונשמיע את דברינו". גוטליב המשיכה בדבריה על אף שיו"ר הוועדה נזף בה לחדול מדבריה וזו השיבה שהיא מעדיפה לומר את דבריה אף אם היא תוצא מהדיון. יו"ר הוועדה הורה להוציאה מהדיון.



במענה לדבריה, אמר פרקליט המדינה עו"ד שי ניצן "אם היו פרקליטים שהתנהגו כך, זו הוכחה נוספת לכך שיש צורך בהקמת גוף הביקורת". לגופו של עניין אמר ניצן "לא פלא שלא אוהבים אותנו, אנו לא מחלקים פרחים אלא כתבי אישום לרוצחים שודדים ואנסים. יש לי כמה פרקליטים שהולכים עם שמירה צמודה. גם אני הייתי מלווה באבטחה צמודה במשך כשנתיים". ניצן הוסיף ואמר "אני לא יכול להיות ערב לכך שכל אחד מ-940 הפרקליטים לא טועה, אולם אסור לשפוך את התינוק עם המים". ניצן סנט בעיתונאים ואמר "לצערי הרב, יש כתבים שמפירים את החוק באופן בוטה בכך שמפרסמים שמות של חשודים, לפני שחלפו 24 השעות המחויבות בחוק".



יו"ר ארגון הפרקליטים עו"ד לימור פלד אמרה "אין לנו טענות אישיות כלפי הנציבה. הקושי שלנו הוא למנגנון הפרטני. לא שאנו מתנגדים לביקורת, אלא שזו צריכה להיעשות בצורה ראויה, מכבדת הוגנת ולא פוגענית". פלד שאלה, "למה אין גוף כזה בכל העולם?. קיים מארג צפוף של גופי ביקורת, ולכן אין צורך בגוף ביקורת נוסף. אנו רואים איך החששות שלנו מתממשים אחד אחד. התלונות מוגשות על ידי מי שרוצה להחליש ולנגח את הפרקליטים. הציבור לא רוצה לקשור את הידיים של הפרקליטים שמגנים על הציבור מפני ארגוני פשיעה או על ניצולי שואה".



יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תמשיך לדון בנושא.