השיח במדינת ישראל בשנים האחרונות סביב סוגיית האנרגיה נוגע לסוגיית ייצור החשמל. גילויי הגז של השנים האחרונות הביאו לתקוות גדולות בנוגע לעצמאות האנרגטית, אך כמעט והשכיחו את החשיבה והעשייה בנוגע לניהול חכם של האנרגיה, כך שיביאו לחסכון עצום למשק האנרגיה בישראל.

ברחבי העולם הולך וגובר השיח סביב נושא ניהול האנרגיה, ומומחים בתחום כבר מתריעים כי הצריכה האנרגטית הולכת וגדלה בקצב מדאיג, כך שההוצאה העולמית על אנרגיה בארבעים השנים הקרובות תהיה גדולה מזו שבזבזנו בכל שנות קיומנו על פני כדור הארץ. כמו כן, גורמים מקצועיים מדברים על כך שכ־40% מהביקוש לאנרגיה, במרבית המדינות בעולם המערבי, מגיע מהלקוחות הפרטיים: בנייני מגורים, משרדים ומרכזי מסחר.
בשנים האחרונות אפשר לראות כבר ניצני מגמה של גופים רגולטורים ברחבי העולם לחייב גם לקוחות פרטיים, בתקנות וחוקים המובילים להתייעלות אנרגטית. זאת מתוך הבנה שניהול יעיל של אנרגיה בכל הרמות יביא לחיסכון ענקי בכלכלה של כל מדינה ויתרום רבות לסביבה. לשם הבנת הפוטנציאל, המועצה האירופית פרסמה נתונים, שבעקבות מעבר לניהול חכם של אנרגיה, הן ברמת התעשיות והמתקנים הגדולים והן ברמות הצרכן הסופי, תקציב האנרגיה של האיחוד האירופי יירד ב־200 מיליארד יורו בשנה עד שנת 2020.

אל לנו לטעות, מגמות אלו מתכתבות עם המשק בישראל, שנמצא בעיצומה של רפורמה במשק האנרגיה ומחפש דרכים להתייעל בכל התחומים. מתוך ניסיון ועשייה של שנים הן ברמה הארצית והן ברמה הבינלאומית שלנו כשניידר אלקטריק, אני ממליץ לשר האנרגיה הנכנס לפעול כדי לעגן את תחום ההתייעלות האנרגטית בחוק, ולקבוע סטנדרט ברור עבור התעשיות הכבדות ועבור הצרכן הפרטי. צעד זה צפוי להיות זה שיוביל למהפכה אמיתית בתחום - המהפכה החברתית הבאה בישראל.
השפעתה של החקיקה תורגש גם ברמת האזרח: על פי אותם נתונים של האיחוד האירופי, המעבר לניהול חכם של אנרגיה יביא לצמצום של כ־1000 יורו בשנה בצריכה לכל משק בית. מיותר לציין שסכומים אלה שווים להשפעה העצומה על האזרח של הרפורמה בשוק הסלולר שחווינו בשנים האחרונות בישראל.
על כן וכדי להעביר תחום זה למישור הפרקטי, אנו צריכים להבין שהאחריות לא מוטלת רק על השר הנכנס, הוא יהיה זה שיוביל את התהליך, אך ישנם עוד שני שחקנים חשובים במשוואה: יצרניות החשמל ומשתמשי הקצה. כיצד תהליך זה יעבוד:
על הרגולטור (שר האנרגיה בראש): להבין כי רק שילוב של חקיקה ואכיפה להתייעלות אנרגטית, לצד חינוך הציבור הרחב, יביא לשינוי האמיתי. הרגולציה במדינה כבר פועלת כדי לקדם תחום זה, אך אנו עדיין נמצאים בחיתולים וראייה לכך היא שלמרות הפוטנציאל העצום שיכול להשפיע על כולנו, נושא זה לא הופיע במצעה של אף מפלגה בישראל.
יצרניות החשמל: ניהול אנרגיה נכון יוביל לכך שהן יעמדו בביקושים ההולכים וגדלים גם מבלי להשקיע בתחנות כוח חדשות יקרות ומזהמות.
ולבסוף אנו, משתמשי הקצה - הציבור הרחב והתעשיות: צריכים להבין כי זהו האינטרס הישיר שלנו, כפוטנציאל כלכלי וגם סביבתי ובאופן פרקטי לזהות ולהחליף מוצרי צריכת אנרגיה בזבזניים למוצרים יעילים יותר.
לסיכום, אני ממליץ לשר האנרגיה הנכנס לקדם עיגון חקיקתי של תחום ההתייעלות האנרגטית בישראל ולפעול לקידום שיתוף פעולה עם כלל הגורמים. תהליך זה יכול להוביל כבר בטווח הזמן הקצר למהפכה החברתית הבאה אשר תצמצם באופן דרמטי את ההוצאות במשק.
בהערכה ובכבוד רב, פיליפ ברמי