הורים רבים מסתובבים עכשיו מודאגים הרבה יותר. בעוד כשבועיים ייצאו בני הנוער והילדים לחופשת קיץ בת כחודשיים, מה שמבטיח להם הרבה יותר שעות מחשב, רוב הזמן בלא השגחה. הסכנות אורבות, והן רבות. עבירות המין הנעשות דרך הרשת הפכו לנפוצות.



״לפני כשבוע עקב גבר אחרי בתי באינסטגרם וכנראה שהתפעל מתמונות מסיבת בת המצווה שהיא העלתה לרשת והחל לנסות לשוחח איתה״, מספרת ל', אם לילדה בת 12 מצפון הארץ, "הוא כתב לה: 'יפה שלי. מאיפה את, נסיכה שלי?׳ וסיפר שהוא מפתח תקווה. היא התעלמה ממנו אבל הוא המשיך להציק לה במחמאות בלתי פוסקות. בתי פנתה אלי ואל אביה אבל לא ידענו איך לחסום אותו ופשוט לא ענינו לו״.
 
בשלב מסוים שלח הגבר לילדה תמונות של איבר מינו וביקש את חוות דעתה, אז התערבה האם וכתבה לו שהיא מעבירה את הפרטים שלו למשטרה. במקביל פנו ההורים לחוקר עבירות מחשב, גלעד האן, שהדריך אותם כיצד לחסום את המטריד.


בריונות והשפלות

״ברגע שאישרה הנערה את האדם כעוקב אחריה ב׳אינסטוש׳ הוא ראה את כל העוקבים שלה ופנה, לפחות במקרה אחד, לאחת מחברותיה״, סיפר האן, ״בחברה של היום, מדד הפופולריות של בני נוער נקבע לפי שני דברים: כמה עוקבים או חברים יש לך ברשת, וכמה לייקים או תגובות אתה מקבל לססטוס או לתמונות. לצערי, היום בנות רבות מחצינות את המיניות שלהן כדי לקבל יותר תגובות״. בעיה נוספת נפוצה בקרב הנוער היא בריונות רשת: ילדים מצלמים אדם אחר ללא רשותו, מעלים את התמונות לרשת וגורמים להשפלתו. בשבוע שעבר פורסם כי נער מהדרום צילם שתי נערות שהתקלחו.

הוא הושעה על ידי בית הספר שבו הוא לומד עם אחת מהן, אולם לאחר ועדת ערר של משרד החינוך הוא שב ללימודים ומאז הנערה יושבת בביתה ולא הולכת לבית הספר. ״לאחר פרסום הסיפור בתקשורת הוטרדה הנערה על ידי אלמוני בטלפון, וההורים מתכוונים להגיש תלונה למשטרה אם יימשכו ההטרדות״, אומרת עו״ד לימור רוט־חזן, המייצגת את הילדה ומשפחתה, ״עם זאת, הילדה מקבלת הרבה תמיכה מתלמידי השכבה ומצוות בית ספר״.
שרון אדלר, מנחת קבוצת נוער, מספרת על מקרה אחר, חמור לא פחות.

״לפני כחודש הגיעה אלי נערה יפה מכיתה ט' שעברה לבית ספר חדש״, היא מספרת, ״מישהו מהחבר׳ה צילם את פניה ושני נערים הצמידו את הפרצוף שלה לצילום עירום פורנוגרפי וזה התחיל לרוץ בווטסאפ ובאינסטגרם. זה ממש כמו קורי עכביש וגם אם הילדה תעבור לבית ספר אחר או לעיר אחרת, התמונה הזאת תרדוף אותה. למזלה, זה דעך מעצמו ובינתיים היא הולכת לקבוצת תמיכה של נערות שעברו דברים דומים״.

אדלר מספרת כי במקרה אחר היא נפגשה עם נערות שקיימו יחסי מין עם נער וצולמו, והתמונות הודלפו ברשת. ״צריך לתמוך בנערות שנפגעו, לעודד ולא להאשים״, מסבירה אדלר, ״אי אפשר לנתק את הילדים מהעולם הווירטואלי. צריך לטפל גם בפוגעים ולא לוותר, להתעמת או לתבוע את ההורים של הילדים שפוגעים במקום שהנערות המסכנות יישאו גם בפגיעה הנפשית וגם הכספית״.



 'יפה שלי. מאיפה את, נסיכה שלי?׳.  צילום אילוסטרציה:  אינג' אימג'

היא מזהירה כי בתקופות של חופש בני הנוער עושים יותר מעשי קונדס ושטויות, וההורים צריכים לדבר עם ילדיהם ולהסביר להם כי גם אם קורה להם משהו, זה לא סוף העולם.

"הבעיה היא שהשימוש הרב במסכים של הטלפונים הניידים והמחשבים לסוגיהם על חשבון מפגשים של פנים מול פנים גורם לירידה באינטליגנציה ובכישורים החברתיים, מה שמביא לירידה באמפתיה, לעלייה ברמת האלימות ובתחושת הבדידות אצל צעירים", מסביר תמיר ליאון, אנתרופולוג יישומי החוקר תרבות צעירה, "הפתרון להורים המודאגים הוא לספק לילד כמה שיותר אינטראקציות 
 
חברתיות שאינן מתווכות על ידי מסך, כלומר מפגשים פנים מול פנים. כמה שיותר חינוך בלתי פורמלי, תנועות נוער וכדומה, העיקר החברותא". ליאון טוען כי את מפגשי השכונה של פעם החליפו משחקי הספורט ולכן חשוב לעסוק בפעילות ספורטיבית לפחות פעמיים בשבוע.
 
"בסופי שבוע ובחופשים הארוכים יש עלייה במספר הפניות של הורים ונוער שמגיעות אלי", אומר החוקר האן, "יש ילדים שנסחטים על ידי ילדים שצילמו אותם, יש עלייה במכירת אלכוהול וסמים דרך האינטרנט, יש ילדים שלוקחים את דמי הכיס מההורים, קונים כרטיס אשראי נטען ומתפתים להימורים באתרים שונים".
 
האן מספר כי ישנן תוכנות המעניקות הגנה וסביבה בטוחה יותר לילדים, כמו גם בקרה מלאה להורים. "tom הוא ספק אינטרנט בתשלום, שחוסם סרטוני פורנוגרפיה ואלימות, מסנן אתרים ושומר על סביבה נקייה עבור ילדים", אומר האן, "יש גם תוכנות שעוקבות אחר פעילות הילדים בהן כספייזר, תוכנה שמרכיבים על הטלפון של הילד והיא נותנת להורים מידע על מסרונים, על הודעות ווטסאפ, על העברות תמונות וכדומה".
 
תופעה מדאיגה נוספת היא הצעות העבודה שנערות מקבלות דרך הרשת. האן מספר על הצעת עבודה לדגמן כפות רגליים שרצה לאחרונה בווטסאפ והתבררה כהטרדה של עבריין מין, שהסטייה שלו הייתה רגליים של נערות. "צריך להזכיר לילדים שיש הרבה מתחזים ברשת ושלא ימסרו פרטים אישיים לאנשים לא מוכרים", מסכם האן.
 כללים לגלישה בשלום

להיזהר מזרים, ממתנות ומהודעות ממקור לא מוכר לעולם לא אפגוש ולא אקבע פגישה עם אדם זר שהכרתי ברשת בלא אישור וידיעת ההורים. חבר אמיתי הוא חבר מוחשי, לא וירטואלי.

להישמר מפני מתנות חינם ולא למסור פרטים אישיים לזרים, אלא באישור ההורים. היכנסו רק לאתרים שמתאימים לגילכם. אתרים רבים שלא מתאימים לגיל שלכם עלולים לפגוע בכם. קיבלתם או ראיתם מסר פוגע? לדווח מיד לאדם שעליו אתם סומכים. זכרו: אם נתעלם זה יתעצם. ראיתם פגיעה בחבר - דווחו. זו לאהלש נה אלא,עזרה לחבר בצרה.

אל תכתבו באינטרנט ובסמארטפון דברים מעליבים ופוגעים. קבוצות וואטסאפ נגד אחרים אסורות, וזה גם עלול להיות לא חוקי. הרשת זוכרת הכל. לחשוב היטב לפני שמעלים מידע לרשת. כל דבר שמעלים לאינטרנט נשאר שם לתמיד. תחשבו אם אתם רוצים שהדבר שאתם מעלים עכשיו יהיה שם בעוד 10, 20 או 30 שנה.

שם המשתמש והססמה הם רק שלכם. אם תגלו את הססמאות שלכם למישהו אחר, הוא עלול להשתמש בהן ולהזיק לכם. סיימתם גלישה באתר, ברשת חברתית או אפליקציה? אל תישארו מחוברים - צאו והתנתקו. חשוב לבחור בסיסמה חזקה של לפחות 8 תווים בשילוב אות/מספר/סימן.

אל תעבירו תמונות שלכם או של אחרים באינטרנט לאנשים שאתם לא מכירים. זכרו, שלחתם תמונה לרשת - אין דרך חזרה. לא להעביר בווטסאפ, באינסטגרם או בפייסבוק תמונות או הודעות לאנשים שאתם לא מכירים.

אל תפתחו הודעות או פרסומות מאנשים או גורמים שאתם לא מכירים. אנשים רבים מנסים לשלף מידע או להרוס לנו את המחשב או הסמארטפון באמצעות הודעות עם וירוסים ותוכנות ריגול. אל תתקינו תוכנות/משחקים/ אפליקציות שמצאתם ברשת ללא מחשבה. תוכנות רבות, אפליקציות ומשחקים עלולים להכיל וירוסים ולהרוס את המחשב או הסמארטפון שלכם ברגע שמתקינים אותם.

גלעד האן - חוקר עבירות ופשעי מחשב GiladHan.co.il