אדוני השר,



ראשית ברצוני לברך אותך לרגל כניסתך לתפקיד ועל בחירתך בתיק החינוך, אחד התיקים החשובים, אם לא המשמעותי שבהם, המשפיע על חיי ילדינו ועל עתיד המדינה.



כארגון חינוך שמטרתו לקדם את החינוך הטכנולוגי־מדעי בפריפריה, אנו שמחים על כוונתך לקדם את נושא החינוך למדעים ולמתמטיקה ועל החשיבות שאתה מייחס להכנסת הטכנולוגיה לתוך מערכת החינוך.



הפעולות הראשונות שעשית עם כניסתך למשרד החינוך מעידות על כך שאתה מייחס חשיבות לרצף ההנהגה במשרד ומגיע לתפקיד מתוך הבנה כי תהליכי עומק, שמטרתם להביא שינוי אמיתי, אמורים לקחת זמן ולהשתלב בהדרגה בתוך המערכת הקיימת. אנו מחזקים את ידיך בדיאלוג שהתחלת עם גורמים רבים ושונים במערכת החינוך וגם עם גופים מהמגזר השלישי ומהמגזר העסקי, כדי לשלב ידיים ולהוביל את השינויים הדרושים במערכת החינוך.



כידוע לך, אחת הבעיות החמורות שממנה סובלת מערכת החינוך לדורותיה הוא הפער בין המרכז לפריפריה. ניתן לראות זאת בבירור בנתוני הזכאות לבגרות המתפרסמים בכל שנה. הפערים בין המרכז לפריפריה צריכים להצטמצם, כדי שכל התלמידים בישראל יזכו לאותו חינוך ולאותן הזדמנויות בהמשך חייהם, במוסדות להשכלה גבוהה ובשוק התעסוקה.



עם כניסתך לתפקיד דיברת על הצורך להגדיל את מספר הזכאים לבגרות מוגברת במתמטיקה ובמדעים. ואכן, מחקרים מראים כי במשפחות מבוססות יותר וביישובי המרכז לומדים מדעים יותר מאשר במשפחות בעלות הכנסה נמוכה בפריפריה. לימודי המדעים והטכנולוגיה הם המפתח למקצועות נחשקים בתעסוקה, אשר יכולים לצמצם את הפערים החברתיים בין המרכז לפריפריה. אנו חייבים לאפשר לתלמידי הפריפריה הזדמנות שווה ולהעמיק את השכלתם במדעים גם בשעות אחר הצהריים, גם אם ידם אינה משגת.



חשוב להמשיך ולפתוח מרכזי העשרה שבהם יוכלו תלמידי הפריפריה ללמוד מקצועות כמו אסטרונומיה, פיזיקה וארכיטקטורה, לחלום על השתלבות במקצועות נחשקים אלה ולקבל ביטחון ביכולתם להשיג יעדים אלה.



גם שיטות לימוד חדישות הן בעלות משמעות עצומה עבור תלמידי הפריפריה. אנו מחזקים את ידיך ומברכים על גישת ההתנסות החדשנית שאתה מביא איתך בכל הקשור לשילוב טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות במערכת החינוך. אנו קוראים לגיבוש מדיניות כוללת להטמעת הטכנולוגיה במערכת החינוך בפריפריה, ככלי נוסף לצמצום הפערים. הטכנולוגיה היא שתאפשר לסגור במהירות את הפער שנוצר בין מערכות החינוך בנגב ובגליל לבין מערכות החינוך במרכז הארץ, כפי שהיא מאפשרת לסגור פערים גיאוגרפיים ולקשר בין משתמשים במקומות שונים בעולם.



המגזר השלישי יכול לפרוץ את הדרך ולייבא חידושים למערכת החינוך, הן בתחום הטכנולוגיות החינוכיות והן בעידוד החינוך המדעי־טכנולוגי בפריפריה, אך חשוב שדברים ייעשו בשיתוף פעולה מלא עם משרד החינוך ושהמשרד ימשיך לאמץ ולשלב מודלים מתקדמים בחינוך, יפתח אותם וישקיע בהם.



כל אלה לא רק יהפכו את ישראל למובילה בחינוך, אלא גם יאפשרו לתלמידי הפריפריה לקחת חלק במהפכה.




אבי גנון, מנכ"ל קדימה מדע. צילום: יח"צ

אבי גנון, מנכייל World ORT -קדימה מדע


בן 44, נשוי+3, תואר ראשון במדעי ההתנהגות וכלכלה, תואר שני בייעוץ ופיתוח ארגוני


כיום: מנכ׳׳ל World ORT -קדימה מדע, ארגון חינוכי בינלאומי הפועל 135 שנה ביותר מ־50 מדינות לקידום החינוך למדעים וטכנולוגיה. הוקם בישראל ב־2007 על ידי World ORT בשיתוף משרד החינוך.


בעבר: מנהל המרכז הישראלי לתרבות במוסקבה, מזכיר ראשון בשגרירות ישראל במוסקבה ומנכ׳׳ל World ORT במדינות בריהיימ לשעבר.