כמעט שנה לאחר מבצע צוק איתן, קיבלו הבוקר (ראשון) מנהלי השירותים הפסיכולוגיים-חינוכיים ביישובי עוטף עזה ממשרד החינוך מכתב, המורה על הפסקת התמיכה התקציבית ב-19 ביוני ביישובים אלו, בגין העדר תקציב מדינה.



"אנחנו מודעים לקושי העולה לנוכח עיתוי הפנייה אליכם, אך עד לרגע האחרון נעשו מאמצים רבים לגייס את התקציב ולסיים את השנה כיאות. אנו מבקשים שהמטפלים ישקלו את אופן הפרידה מהילדים ומההורים בנסיבות שנוצרו", נמסר במכתב.



"ההודעה הזו גובלת בחוסר תובנה של הממשלה לקשיים של התלמידים באזור עוטף עזה", אמר אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי אגפי החינוך ומינהל מינהל החינוך באשקלון, "מצד אחד יש טפטופים של ירי ומצד שני ישנם קיצוצים בחינוך, פשוט שערורייה". 



ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, שנכנס לתפקידו רק לאחרונה, אמר: ״קיבלנו בתדדהמה את הודעת משרד החינוך על ביטול תקצוב הסיוע הנפשי לילדי עוטף עזה. המשמעות היא הפסקה לאלתר וללא כל הכנה מראש של עשרות טיפולים נפשיים בילדים שחוו טראומה קשה בקיץ האחרון, שהשפעותיה עדיין ניכרות. מדובר בפגיעה קשה בתהליך הטיפול שהחל עם הילדים והוריהם והפסקתם מצביעה על נתק ממה שעובר על ילדי עוטף עזה אחרי מלחמת צוק איתן ונוכח ההתחממות האחרונה בדרום.



ירקוני מוסיף ומציין, כי "לא רק שלא ציפינו להפסקת התקציב לפני תום השנה אלא שיש צורך משמעותי בהמשך תקצוב הסיוע הנפשי לילדים גם בשנת הלימודים הבאה. תהליך השיקום וההחלמה של ילדי עוטף עזה רחוק מסיום. אנו דורשים את החזרת התקצוב לאלתר״.



ירקוני התייחס גם לבעיית הצפיפות בכיתות בעיקר באזור עוטף עזה וביישובי הפריפרייה: "כל ילד כזה בזמן אמת צריך לקבל תמיכה מהמורה שלו. המצב כאן מתוח וצריך מיידית להוריד את מספר הילדים בכיתה מ-36, 37, לפחות ל32 עם לא פחות".



קודמו של ירקוני, ח"כ חיים ילין (יש עתיד), פנה במכתב דחוף לשר החינוך, נפתלי בנט ולשר האוצר, משה כחלון, בקריאה לחזור בהם מההחלטה חסרת האחריות. "ההחלטה לבטל את הסיוע הנפשי היא פגיעה חמורה בחוסנם של תושבי העוטף ותוביל לכך שאנשי החינוך וצוותי החוסן יצטרכו להתמודד כעת גם עם הסיוע הנפשי לתלמידים", כתב.



ילין הוסיף: "ילדינו אינם הפקר, הבעיות הפוליטיות ואי אישור תקציב המדינה לשנת 2015 לא על גבם וחוסנם של ילדנו. אנא חיזרו בכם מההחלטה חסרת האחריות ואל תהיו שותפים לפגיעה בחוסן של תושבי העוטף".



תגובת משרד החינוך: "בעקבות מבצע 'צוק איתן', הקצה המשרד 23 מיליון ₪ לתכנית כוללת לתלמידים ולצוותי חינוך לשנת הלימודים תשע"ה. מתוכם, הוקצו 4.6 מיליון ₪ לטיפול פסיכולוגי בילדים. כמו כן, הוקצה תקציב בסך 5 מיליון ₪ על ידי רשות החירום הלאומית (רח"ל). משרד החינוך מימש את התקציב שהוקצה על ידו במלואו וממתין ליתר התקציב אשר אמור להתקבל מרשות החירום הלאומית. המשרד פועל להסדרת התקציב".