לקראת יום המודעות למניעת התעללות והזנחה של האוכלוסייה המבוגרת, משרד הרווחה והשירותים החברתיים יקיים מחר כנס מיוחד לציון עשור ליום המודעות למניעת התעללות בקשישים והזנחתם, בשיתוף המשרד לאזרחים ותיקים, משרד הבריאות וג'וינט ישראל. 
זו השנה העשירית ברציפות בה מצויין יום המודעות ולקראת הכנס פרסם משרד הרווחה מספר נתונים עדכניים על היקף התופעה המטרידה בישראל. על פי מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה, לא פחות מ-18.4% מכלל הקשישים בישראל נפלו קורבן יותר מפעם אחת של פגיעה – בין אם פיזית או מינית, נפשית, או פגיעה כלכלית ושלילת זכויות. 

 
מנהלת השירות לאזרחים ותיקים במשרד הרווחה, גלית מבורך, אמרה בראיון ל"מעריב": "בישראל יש כ-830 אלף אזרחים מעל גיל פנסיה. כשלמעלה מ-18% מהם נפלו קורבן לתופעות האלה. זה מספר עצום וההנחה שלנו היא שיש רבים שאנחנו לא מגיעים אליהם".

"פקידת הסעד הארצית לחוק חוסים והצוותים במחוזות שלנו מגיעים מפעם לפעם לאנשי הרווחה ברשויות המקומיות כדי לחזק את הבסיס המקצועי של העובדים הסוציאליים לטיפול באלימות נגד קשישים, אנחנו גם בונים ביחד עם הביטוח הלאומי נהלי לפעולה מול עובדים סיעודיים שמתעללים, יש גם את חובת הדיווח ומגיעים אלינו כך לא מעט דיווחים משכנים שחושדים בהתעללות. עדיין, תמיד יהיו לצערי קשישים שלא נגיע אליהם", הסבירה מבורך.

"אין ספק ששירותי הרווחה יצטרכו לקבל תגבור בכח האדם"
 
על המחסור החמור בתקנים של עובדים סוציאליים ברשויות המקומיות מעידה מבורך: "באוצר יש מודעות לכך שעם הגידול בתוחלת החיים אין ספק ששירותי הרווחה יצטרכו לקבל תגבור בכח האדם". 
במהלך שנת 2014 טיפל משרד הרווחה ב-5,318 אזרחים ותיקים על רקע התעללות והזנחה. מהם 1,015 על רקע פגיעה פיזית, 42 שנפגעו מינית, 1589 מקרים של הזנחת קשיש ו-924 מקרים של ניצול כלכלי. כל זאת לעיתים בידי ילדים וקרובי משפחה שאמורים להיות רשת הביטחון של האזרח בהגיעו לגיל זיקנה ולמצבי תלות בהם. 
במשרד הרווחה לא נרתעים מכניסה אל תוך המרקם המשפחתי הרגיש כשמדובר בפגיעה בחסרי ישע. אחד הפרויקטים הרגישים ביותר של משרד הרווחה בנושא נכון להיום הוא  "בן ממשיך", באמצעות 55 יחידות שהמשרד מפעיל ברשויות המקומיות ובו מטפלים בנושא הפגיעה בקשישים על רקע סכסוכי ירושה פנים-משפחתיים שלעיתים מגיעים לאלימות ואיומים של ממש כלפי הורים זקנים. 
היחידות מפעילות תכנית מיוחדת שפותחה במשרד לטיפול במצבי משבר. במשרד מקיימים גם ימי עיון לקשישים להעלאת המודעות בנוגע לחשיבות הדיווח על פגיעה מצד המטפלים העיקריים בהם וטוענים כי לאחר כל פעילות כזאת, מספר התלונות של קשישים עולה. 
גלית מבורך מדגישה: "ניצול כלכלי של זקנים הוא תופעה בפני עצמה והיא לא קיימת רק מצד בני משפחה. אנחנו עושים תהליכים מאד עדינים ומאזנים בין מה שיסייע לזקן אבל גם לסביבתו כי גם כשילדים לא מושלמים, הרבה פעמים ההורים פשוט תלויים בהם".