פורום מוסדות התרבות ערך היום (ראשון) מפגש חירום במחסן 2 ביפו. במהרה הפך הכנס לבמה להשתלחות בשרת התרבות והספורט, חברת הכנסת, מירי רגב.



השחקן, עודד קוטלר, עורר סערה בכנס המחאה של האמנים כשמתח ביקורת חריפה על שרת התרבות מירי רגב ואמרה לה: "תארי לך גברת רגב את עולמך שוקט ללא ספר, ללא מוזיקה, ללא פואמה, עולם שאין מפריע בו אין מפריע ללאום לחגוג 30 מנדטים שאחריהם צועד עדר של בהמות מלחכות קש וגבב". חלק מהקהל הגיב בכעס על דבריו, קוטלר השיב להם: "אני רוצה להתסיס". 

שרת התרבות והספורט, ח״כ מירי רגב, אמרה בתגובה לדבריו של השחקן והבמאי, עודד קוטלר: "הכינוי לשלושים המנדטים של הליכוד שהם בהמות מלחכות עשב הוא כינוי החושף את הפנים המכוערות והמתנשאות של הדובר, עודד קוטלר וחלק מהנוכחים שמחאו לו כפיים. האמירה של קוטלר מבטאת בעייני חושך תרבותי".


עודד קוטלר. צילום: פלאש 90

בעקבות התבטאויותיו של קוטלר הערב כתב הרצוג בעמוד הפייסבוק שלו: "מילותיו של קוטלר, המילים שיצאו לגרבוז מהפה ומחיאות הכפיים שבאו בעקבותיהן מקהל השומעים, הן התנהגויות שבינן לבין תרבות ואהבת האדם או פלורליזם אין דבר וחצי דבר".

"גם אומנים ואנשי רוח צריכים לדעת שבויכוח קשה ומוצדק צריך לבחור להישאר בני אדם ולנהוג בכבוד במי שחושב אחרת. אפילו כשעמדתו מוציאה מהדעת", הוסיף הרצוג.

למחסן, שהיה גדוש בדמויות מעולם התרבות, הגיעו בין היתר משה איבגי, ציפי פינס, מיקי גורביץ', אריק קנלר ועוד.  

את המפגש פתחו איתמר גורביץ, יאיר ורדי ועודד קוטלר. אלברט אנדראוס, יו"ר פורום עמותות תרבות ערביות, אמר: "גברתי השרה, העולם אינו מריע למחשבות אלא למעשים. אני חושב שהשרה עוד לא תופסת את גודל תפקידה. חופש הביטוי יישאר, אנחנו נפתח שיח ברגל ימין עם השרה... בואו ניקח אותה לצד שלנו.... כי איתה אנחנו צריכים לדבר". 
 
השחקנית שרה פון שוורצה אמרה: "אנחנו הסובלימציה של המדינה הזאת. רבים מחברי ואני פוחדים לעלות לבמה. אנחנו נכנסים ויוצאים לדמות והפעם אני לא נכנסת, אני פוחדת מהשיח שנוצר מכל צדדי המתרס גם שלנו... אני פוחדת מאיבוד האמונה בדיאלוג... אפשר, רצוי וצריך לפתור דברים בדיאלוג, גם איתך, השרה רגב. אני פוחדת מלבטל הצגה בלי לראות אותה... למילים יש כוח ואנחנו משתמשים בהן בלי למצוא את המשותף...".
 
אופירה הניג הוסיפה: "אין קשר בין כאב השכול לבין חופש אמנותי... אי אפשר לעשות אמנות משמעותית ולשמור על הכל בסדר. אמנות חופשית היא אמנות ביקורתית".

אורטל תמם, אחייניתו של חייל צה"ל משה תמם, שנרצח על ידי המחבל וליד דקה, אמרה בעניין ההצגה "הזמן המקביל" המבוססת על סיפור חייו של המחבל שרצח את דודה ומוצגת בימים אלו בתיאטרון אל מידאן, אמרה: "אני ניצבת כאן בשם מי שאינו..." וציטטה את דברי נועה רוטמן, נכדתו של רוה"מ לשעבר יצחק רבין ז"ל: "לעשות מרוצח של סבא שלי סלב?...". עוד אמרה: "כואב ולא הגון שסחבו את הדיון לצנזורה, כל מה שאנחנו מבקשים שיעשו זאת בכספם הפרטי ולא בכספי ציבור, תקצוב הצגה זו היא פגם מוסרי ולא רק פגיעה במשפחתנו".