נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס, התייחס היום (שני) לסוגיית הקרנת סרטו של יגאל עמיר בפסטיבל הסרטים בירושלים. 

בראיןו לאולפן Ynet, גינה פרס גינה נחרצות את הקרנת הסרט ואמר: "לא כל מה שחוקי הוא מוסרי, למוסר יש אומץ וכח ועל כולנו לעמוד לצד המצפן המוסרי שלנו - לתת במה למי שניסה לרצוח את הדמוקרטיה- זה לא דמוקרטי ולא מוסרי".

הנשיא לשעבר הוסיף: "סרט של רוצח ראש ממשלה בישראל זה שימוש ציני בחופש הביטוי. דגל שחור מתנוסס מעל ההחלטה לשדר את הסרט על יגאל עמיר, האיש שניסה להעלות על גרדום את הדמוקרטיה הישראלית והעלה את יצחק רבין על הגרדום. אנו לא נשכח וזהו מסר לדורות הבאים".

פרס הדגיש: "תחת ערכי חופש הביטוי ושמירת השיח התרבותי בישראל אסור שיינתן הכשר לא להצגה על חיו של מחבל טרוריסט ולא לסרט על יגאל עמיר, רוצח ראש הממשלה יצחק רבין. מדובר בסרט תדמית ולא בסרט דוקומנטרי תמים- מדובר במפעל שנועד להכשיר ולהלבין רוצח מתועב. אין אף אזרח בישראל שרשאי לסטור וללעוג לדברים היקרים לנו ביותר". 

"
עמיר צריך להישאר כל חייו בבית סוהר"

הנשיא לשעבר אמר כי הצגת עמיר בגוון אנושי איננה נכונה: "חרפתו של יגאל עמיר תמשיך להדהד לדורות הבאים. אין כאן פאן אישי יש כאן פאן לאומי. יגאל עמיר צריך להישאר כל חיו בבית הסוהר אסור שתהיה לו מחילה ולא פתחון פה. מדובר בסטייה מהמוסר של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית- 'אל תרצח' הוא ציווי אלוקים מוסרי מעשרת הדיברות". 

פרס התייחס גם להידרדרות השיח סביב התרבות בישראל ואמר: " אין מקום לשיח פוגעני אשר מכליל קבוצות שלמות באוכלוסייה. גם בסגנונות שונים חייבים לשמור על כבוד האדם ולא להכליל קבוצות שלמות בחברה הישראלית". 

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", הסרט, "על סף הפחד", משלב ראיונות עם בני משפחתו של עמיר, ובהם אשתו לריסה ואמו גאולה עמיר, ומציג פנים אנושיים בחייו, ובהם, בין היתר, שיחות שהוא עורך מתאו בכלא עם בנו. בין היתר נראה עמיר כשהוא מקריא מדי ערב באמצעות שיחת טלפון סיפור לבנו לפני השינה. יוצרי הסרט הם הבמאי הלטבי-ישראלי הרץ פרנק, שנפטר במהלך הכנת הסרט, ומריה קרבצ'נקו, שהשלימה אותו. פרנק התמקד בסרטו בלריסה טרימבובלר-עמיר וניהל ראיונות איתה, עם בעלה לשעבר, עם בתה ועם קרובים אחרים שלה.

נועה רוטמן, נכדתו של ראש הממשלה יצחק רבין, אמרה בתגובה לפרסום הסרט: "דעתי כנכדתו של הנרצח, היא ברורה ולא אובייקטיבית. לעשות מהרוצח של סבא שלי סלב? דמות לסיקור? מעניין אותי מה ראש הממשלה חושב על זה, מה חושבים על זה אנשים שמגדלים פה ילדים. מי שרוצה לחיות במקום בו מאדירים רוצחים, שיבין שזה לא בלי מחיר. חשוב לי להגיד שאני לא אחקור בזה ולא אעצור את זה, גם כי אין לי כוח לעסוק בזה ואני עוסקת בחיים. אבל מי שדמוקרטיה יקרה לו צריך לפחד מזה. אם בשנת העשרים לרצח זה מה שנכנס לפסטיבל אז אל תתפלאו שעשבים שוטים הופכים לשדות מוריקים".