השקט חזר אל הר א-סומאק, הר כפרי הדרוזים בסוריה, יממה לפני חודש הרמדאן, לאחר הטבח הנוראי שביצעו לוחמי ג'בהת א-נוסרה בכפר קלב-לוזה.



על פי דיווחים מקומיים, לכפר נוהרים מאות אנשים, דרוזים וסונים מהכפרים הסמוכים, על מנת להביע את תנחומיהם שכן, 30 אלף הדרוזים ב-18 הכפרים בהר א-סומאק קלטו למעלה מ-20 אלף מוסלמים סונים ממחוז אידליב במהלך הלחימה הקשה ונתנו להם מחסה מפני מוות ודאי.



עד הטבח שבוצע בהם על ידי אנשי ג'בהת א-נוסרה, אזור ההר נהנה מביטחון יחסי, "בשל הנייטרליות שלנו במלחמה בסוריה", כדבריו של הפעיל הדרוזי המקומי רשיד ביאס.



היום (רביעי) החל גם זרם הפליטים שנמלט מפני אנשי דאעש לשוב אל תל אל-אביד שעל הגבול בין סוריה לטורקיה, לאחר שהלוחמים הכורדים גירשו משם את לוחמי המדינה האסלאמית. בשעות הבוקר התכנסו 200 גברים ונשים מול מעבר אקג'ה-קלעה, שכוחות הביטחון הטורקים פתחו מחדש והוחלט לעבור את הגבול בחזרה לבתיהם, כשהם נושאים ציוד מועט שהצליחו לקחת עימם.



הלוחמים הכורדים הצליחו ביום שלישי לפנות בוקר להשתלט באופן סופי על תל אל-אביד, בסיוע מתקפות אוויריות "כירורגיות" של הקואליציה בהנהגת ארה"ב. הקרבות העזים שהתנהלו באזור בין ה-3 ל-15 ביוני הפכו 23 אלף תושבי עיר הגבול לפליטים בטורקיה.



הניצחון החדש של הכורדים, שנוסף על הניצחון בקובאני בינואר האחרון, מדאיג את הנשיא הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן, שהביע השבוע חששות ממה שכינה "תשתית המאיימת על גבולנו", תוך כדי דיווחים הולכים וגוברים של סיוע טורקי לארגונים הקיצוניים הנלחמים בסוריה. דובר הממשלה באנקרה האשים את "יחידות ההגנה על העם הכורדי" במה שכינה "טיהור אתני בצפון סוריה" – דבר שהוא רחוק מהמציאות.



נפילת תל אל-אביד בידי הכורדים העמיקה את הפער בין וושינגטון לארדואן וחיזק את האפשרות לקונפדרציה ב"מערב כורדסטן", כשבמקביל הגביר את הדאגה של טורקיה להקמת ישות כורדית בצפון סוריה, כדוגמת עיראק, ובהמשך לטורקיה.



בינתיים, ארגון "אל-מרסד" הסורי לזכויות אדם, דווח על מותם של שבעה הרוגים, בהם ארבעה ילדים, במתקפה על שכונות בשליטת המשטר בחלב. כנראה מדובר בפצצות מרגמה ששוגרו על ידי המורדים. העיר סובלת מלחימה קשה מאז 2012, שכן חלק ממנה תחת שליטת משטר אסד וחלק אחר תחת שליטת המורדים.



בפרברי דרעא שבדרום נהרגו 18 בני אדם, בהם 14 ילדים, בתקיפות אוויריות של חיל האוויר הסורי על עיירת אל-ע'אריה המזרחית, כפי שדווח ארגון זכויות האדם. רוב הילדים נהרגו בבית ספר ללימודי קוראן בכפר.